x

Surfact - sælger flere koncertbilletter end album

Surfact - sælger flere koncertbilletter end album

Blandt de optrædende på Danmarks Smukkeste Festival 2009 er hardrock-gruppen Surfact, som har et særligt forhold til Skanderborg-festivalen. Det var nemlig her, at gruppen i 2006 vandt talentkonkurrencen Starfighters og dermed fik skudt godt vind i sejlene rent karrieremæssigt. Gruppen vandt blandt andet penge til en pladeindspilning. Det blev til debutalbummet "Terrific Downfall", der kom i 2007. I februar i år fulgte så toeren, "Euphoria".

Nu er Surfact så som nævnt tilbage i Skanderborg, hvor GAFFA fangede dem til en snak om karrieren, og om hvad Starfighters-sejren betød for gruppen. Og den betød ganske meget, fortæller trommeslager Jeppe Sig.

- Starfighters kickstartede det hele. Vi havde godt nok arbejdet længe i øvelokalet, og vi havde også spillet mange koncerter, men Starfighters gjorde ligesom, at medierne fik øjnene op for os.

Men I havde allerede en solid fanbase inden. Jeg kan huske, at der var masser af fans i Surfact-T-shirts til den koncert, der gav jer sejren.

- Ja, vi vidste godt, at det var vigtigt med en solid fanbase. Så vi havde arrangeret to busser fra København med fans, hvor vi selv kørte med og gav gratis øl i bussen. Og så havde vi lavet T-shirts til folk i forvejen. Det var en pakkeløsning, hvor man for 250 kroner fik både bustur, koncert, øl og T-shirts.

I havde også tidligt en masse venner på MySpace...

- Ja, vi har en amerikansk manager, og han havde tidligt forudset, hvor vigtigt MySpace var, og sagde, at det skulle vi gå i gang med at bruge. Så det gjorde vi. Det har også betydet, at vi har fået en masse udenlandske fans.

Godt billetsalg, skidt pladesalg

Til efteråret drager I ud på en længere turné, men jeg har hørt, at jeres plader ikke sælger så godt. Ifølge jeres pladeselskab har "Euphoria" solgt omkring 1200 eksemplarer, og det er jo ikke mange.

- Nej, men det er jo ikke kun os, der har det problem. Det er en generel tendens inden for branchen, men vores download-salg er dog stigende i forhold til de fysiske eksemplarer. Vores debut har solgt flere fysiske eksemplarer end den nye, men den nye har så solgt flere downloads. Samlet set har de to plader vel solgt nogenlunde det samme, hvis man lægger downloads og fysiske eksemplarer sammen.

Jeg har hørt Rock Hard Power Spray sige, at de sælger flere T-shirts end plader. Gælder det også jer?

-  Nej, men det er fordi, vi ikke har nogle fede T-shirts (griner, red.). Men det går vi i gang med at lave nu, så det kommer.

Men er det ikke frusterende, at det ikke er det primære, musikken, der sælger?

- Jo lidt, men det er jo vilkårene. Der er også mange pladebutikker, der ikke tager plader som vores hjem, så det kan godt være lidt svært at finde dem i butikkerne.

Hører stadig Pearl Jam - og meget andet

Musikalsk set er jeres nye album mindre inspireret af grunge-musikken end debuten og er lidt mere elektronisk, men stadig med tung rock. Hvorfor den udvikling - blev I trætte af al den kritik, der beskyldte for at være nogle grunge-wannabes?

Guitarist Martin Kristoffersen tager over: - Nej, men da vores debut kom frem, var der ikke nogen hype omkring grunge i medierne, og derfor var der ikke så mange, der ville skrive om os.

Jeppe: - Men vores debut var også præget af, at det var sange skrevet over en lang periode, hvor vi blandt andet har lyttet meget til grungen. På det nye album er sangene skrevet over et kort tidsrum, og her har vi lyttet til blandt andet til elektroniske navne som Prodigy og Depeche Mode. Men også hård rock som Deftones. Og vi hører stadig Pearl Jam. Men vores producer, Søren Balsner (fra Carpark North, red.) har selvfølgelig også påvirket lyden.

Fans med i video

"Euphoria" er et halvt år gammel nu. Er I begyndt at skrive nye sange?

Bassist Niels Lykke Rasmussen: - Ja, så småt. Men vi synes overhovedet ikke, vi er færdige med "Euphoria" endnu. Og nu skal vi jo promovere den på vores efterårsturné.

I har også lavet en ny video, til sangen "All Night Overload". Kan I fortælle lidt om den?

Jeppe: - Ja, det er en video optaget i øvelokalet. Vores venner og fans er med som statister, for vi synes, det er vigtigt at have vores fans med i vores video. Det er klart vores flotteste video til dato, og vi har virkelig forsøgt at sætte ansigter på bandet i den. Det er en video, der viser os som det band, vi er, og ikke pakker os ind i effekter og røg.

Hvad står den så på i fremtiden?

Jeppe: - Nu skal vi jo ud og turnere, og ellers arbejder vi hårdt på at få sat en turné op i Tyskland og få udsendt vores plade dér. Vi har endnu ingen konkrete aftaler, men vi mener, der er et stort potentielt publikum til vores musik i Tyskland. Og det mener vores bookingbureau også.

Martin Kristoffersen slutter: - Vi bliver ved, indtil det lykkes.


Surfacts efterårsturné ser ud som følger:
•         Vejle – Bygningen (4/9)
•         Frederikshavn – Maskinhallen (5/9)
•         Aalborg – Studenterhuset (11/9)
•         Haderslev – Månen (12/9)
•         Viborg – Paletten (18/9)
•         Randers – Von Hatten (19/9)
•         Lyngby – DTU (25/9)
•         København – The Rock (2/10)
•         Næstved – Vershuset (3/10)
•         Albertslund – Forbrændingen (16/10)
•         Odense – Kansas City (23/10)
•         Bornholm – Musikhuzet (24/10)
•         Helsingør – Toldkammeret (30/10)
•         Aarhus – Recession Festival (31/10)
 
Surfact er: Jesper Storgaard (vokal), Claus Bach (guitar), Martin Kristoffersen (guitar), Niels Lykke Rasmussen (bas) og Jeppe Sig (trommer).

Køb billetter til koncerterne på GAFFA Live


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA