Boganmeldelse: René Dif: Popdreng

Boganmeldelse: René Dif: Popdreng

René Dif, den mandlige forgrundsfigur i hedengangne Aqua – hvis man skulle være i tvivl – har skrevet sin selvbiografi. Han er ganske vist kun 36 år, men har unægtelig oplevet en hel del, ikke mindst været en del af Danmarks absolut mest sælgende popgruppe nogensinde. Og det er da også tiden med Aqua, der fylder mest i Popdreng, selvom Dif ligeledes fortæller om sin noget omtumlede opvækst, sin dj-karriere, der gav ham smag for musikbranchen, og ikke mindst kommenterer en række af de mange historier, sladderpressen med stor fornøjelse har serveret om både Aqua og Dif.

Bogen virker ganske ærlig, og navnlig historien om Aqua, fra den meget afslappede start, over den pludselige kæmpesucces til gruppens fredelige opløsning, bliver levende beskrevet. Ganske vist har den været dækket intensivt i pressen, men det er rart med en førstehåndsberetning, hvor Dif nøgternt fortæller om berømmelsens op- og nedture. Ligeledes er hans udlægninger af de mange skandalehistorier hverken præget af selvretfærdighed eller overdrevne selvbebrejdelser.

Også Difs fortælling om sin interesse for dj-livet, som gav ham smag for musikverdenen, er ganske interessant. Beretningen om hans opvækst præget af hyppige skoleskift, hans kærlighedsliv og familiære forhold hører naturligvis med til historien om René Dif, men er knap så engagerende og nærmer sig det banale. Det er gået op og ned for ham, men det gør det jo unægteligt for de fleste. Ligeledes er Dif refleksioner over meningen med livet ikke præget af de store dybsindigheder.

Generelt fremstår Dif dog som en sympatisk type, og bogen er ganske velskrevet, selvom man kan mistænke Dif for at have haft en ghostwriter, nu han selv siger, han ikke hørte alt for meget efter i sin korte skoletid (ikke at det behøver at være afgørende). Hvad Dif så vil til nu, hvor han så har erklæret at sætte sin musikkarriere på standby indtil videre, er så et andet spørgsmål. Men med den fightervilje, han giver udtryk for i Popdreng, har vi næppe hørt det sidste til ham.

René Dif: "Popdreng", Lindhardt Og Ringhof, 308 sider, vejl. pris kr. 249,-.
Udkommer i dag

Køb bogen i GAFFAs webshop.