Boganmeldelse: David Barnett: Suede - Love And Poison – The Authorised Biography

Det er 10 år siden, Suede udgav deres første album, og i den forbindelse har de fundet tiden moden til at få skrevet en officiel biografi. Der så også nærmest har fået status af gravskrift, efter at gruppen stort set samtidig med udsendelsen har meddelt, at de holder pause på ubestemt tid, selvom det ikke fremgår af bogen, hvor Suede tværtimod udtrykker optimisme omkring bandets fremtid.

Bogen er som nævnt en officiel biografi og skrevet af en medarbejder fra deres management. Dermed har forfatteren direkte adgang til alle centrale informationer, men ulempen ved den type bog er naturligvis, at der er en risiko for, at den tegner netop det (rosenrøde) billede af bandet, det selv ønsker. Det synes dog ikke at være tilfældet med "Love And Poison", der nøgternt og velskrevet fortæller om bandets op- og nedture uden at forfalde til hverken skønmaleri eller sensationsjournalistik.

Vi får først en heldigvis ret hurtig historie om de enkelte bandmedlemmers barndom, og hvordan de mødte hinanden, og herefter fortælles der indgående om deres første unge år i slutningen af firserne, hvor flere medlemmer blev skiftet ud, deres forsøg på at finde et eget kunstnerisk udtryk og den massive hype, der opstod, da det nu hedengangne engelske musikblad "Melody Maker" i 1992 kaldte dem "best new band in Britain" endnu før de havde udsendt deres første single. Og herefter videre om deres første albums store succes og bandets første alvorlige krise, da guitaristen Bernard Butler forlod bandet mod slutningen af indspilningerne af deres andet album, "Dog Man Star". Og videre om genrejsningen med den nye guitarist Richard Oakes og dennes store indflydelse på det følgende, succesfulde album, "Coming Up", forsanger Brett Andersons massive narkoproblemer omkring indspilningerne af det fjerde album, "Head Music", keyboardspilleren Neil Codlings afsked med bandet pga. kronisk træthedssyndrom, indlemmelsen af den nye keyboardspiller Alex Lee og bandets angiveligt høje humør netop nu oven på det ellers køligt modtagne femte album "A New Morning".

Alt dette fortæller David Barnett grundigt og levende med masser af underholdende og tankevækkende anekdoter, hvor han har talt med venner, forretningsforbindelser og alle nuværende og tidlige bandmedlemmer minus Bernard Butler, der ellers havde ladet sig interviewe, men bagefter fortrød og krævede sig fjernet fra bogen. Manglen på udtalelser fra ham er bogens eneste skønhedsplet – han får en del knubbede ord med på vejen fra de andre - sammen med det faktum, at det ikke helt virker troværdigt, at alt skulle være vel i Suede-lejren ultimo 2003, når nu bandet har bekendtgjort stop indtil videre kort efter færdiggørelsen af bogen. Har der virkelig ikke været ugler i mosen omkring deadline? Hvis bandet allerede da havde besluttet at stoppe, kunne man jo lige så godt have skrevet det i bogen og dermed ladet det være det naturlige punktum på historien om bandet. Under alle omstændigheder er "Love And Poison" dog anbefalelsesværdig for enhver Suede-fan og alle andre, der vil læse historien om et af 90’ernes største og mest betydningsfulde bands.

David Barnett: "Suede - Love And Poison – The Authorised Biography", André Deustch, 304 sider, vejl. pris kr. 199,-. Er udkommet.

Køb bogen i GAFFAs webshop.