Boganmeldelse: Jokeren: Storby Stodder – Samlede Tekster 2003-1994

Det er noget af en litterær begivenhed, at Jokeren, alias Jesper Dahl, udgiver sine samlede raptekster i bogform. Det er nemlig første gang, det sker for en dansk rapper. Men at Jokeren blev den første, kan ikke undre. Han er – med rette – rost, både blandt hjemmedrenge og dansklærere, for sine mildt sagt terrængående tekster, hvor de uventede rim falder som klyngebomber og hver en krinkelkrog i sproget udforskes.

Foruden teksterne til Jokerens nye album "Alpha Han" og til de tre-et-halvt-album fra hans for tiden pause-satte gruppe Den Gale Pose rummer "Storby Stodder" en del tekster fra samarbejder med andre og raps, der kun er fremført i mindre fora. Samt kronikken "Hvis ansvar?!", et svar på en lederartikel i Berlingske Tidende om rappens angiveligt skadelige virkning på unge mennesker.

Teksterne er placeret i omvendt kronologisk rækkefølge, så hvis man læser bogen bagfra, kan man følge Jokerens kunstneriske udvikling. Og her halter bogen så lidt, for der er ikke så meget, så det gør noget. Som hos så mange andre rappere handler det primært om at rose sig selv, nedgøre andre og besynge det modsatte køn i vendinger, der næppe gør Jokeren kandidat til priser fra ligestillingsorganisationer. Enkelte gange har Jokeren dog noget mere på hjerte, når han f.eks. på "Dommedag Nu" og "La Coca Razzia" beretter om narkoens bagsider – der som bekendt ikke er få – og på sit nye albums "Havnen" hylder Christianshavn i bedste Gasolin’ og Dan Turèll-ånd. Den mest interessante tekst er dog faktisk Berlingske-kronikken, hvor Jokeren klar redegør for den banale - men indlysende rigtige – pointe, at rappen, som alle andre kunstneriske udtryk er et spejl af tilværelsen, inklusive dennes skyggesider, og at det ikke fjerner verdens problemer at censurere kunsten.

Endelig må man sige, at læse raptekster på papir er som at høre en fodboldkamp kommenteret i radioen. Selvom Jokerens ord er så stærke, at de også holder på papir, får de i sagens natur først rigtig liv, når de kommer ud af hans mund. For også rapteknisk hører Jokeren til i den bedre ende. Omvendt kunne man sagtens forestille sig, at Jokeren kunne skrive en "rigtig" bog, f.eks. en digtsamling, hvis han ville – med det enorme sproglige overskud, han viser.

"Storby Stodder" må først og fremmest opfattes som en bog til fans, hvor begyndere absolut må anbefales Jokeren på cd eller vinyl – f.eks. hans aktuelle "Alpha Han".

Jokeren: "Storby Stodder", Lindhardt Og Ringhof, 192 sider, vejl. pris kr. 199,-. Er udkommet.

Køb bogen i GAFFAs webshop