Boganmeldelse: Per Reinholdt Nielsen: Rebel & Remix – Rockens Historie

"Den første samlede fremstilling af rockens historie på dansk", kalder forlaget Systime musikanmelderen (tidligere bl.a. GAFFA) og musikbibliotektaren Per Reinholdt Nielsens nye bog "Rebel & Remix" – Rockens Historie. "Er der virkelig ikke nogen, der har skrevet en sådan bog før herhjemme?" var mit første indfald, men ved nærmere eftertanke er den vist god nok. Og så er bogen da også særdeles velkommen, selvom man må formode, at de fleste rockfans behersker genrens modersmål, engelsk, hvorpå der er skrevet stabelvis af bøger i stil med Reinholdts.

"Rebel & Remix" gennemgår rockens over 50-årige historie, fra 1950’ernes rock’n’roll, over 1960’ernes britiske rock samt folkrock, syrerock og soul, 1970’ernes progressive rock, heavy metal, krautrock, disco, reggae, disco, punk og new wave og 1980’ernes globale superstjerner som Madonna, Prince, Michael Jackson og Bruce Springsteen, hip hop, house, techno og alternative rockscene, til 1990’ernes grunge, britpop, postrock, lo-fi, gangstarap, R&B, rave, jungle, triphop og boybands.

Rockens historie bliver først og fremmest beskrevet med udgangspunkt i musikken selv, men også gennem dens interaktion med samfundet, musikindustrien, medierne og den teknologiske udvikling af instrumenter, udgivelsesformater, computere, internet, muligheder for piratkopiering osv.

Titlen "Rebel & Remix" kan både forstås bogstaveligt og overført – om forskellige genrer og som rocken mellem originalitet/vildskab og mere eller mindre kreativt genbrug. Reinholdt påpeger, at rocken hele tiden har befundet sig i spændingsfeltet mellem tradition og fornyelse, mellem oprør og konservative normer, mellem gaden/øvelokalet og musikindustrien, og hans gennemgående – og befriende – tese er, at i rocken er kunst og kommercialisme ikke nødvendigvis modstridende størrelser, men i en eller anden form i forbindelse med hinanden.
Alt dette klarer Reinholdt på bare 352 sider, uden at bogen virker overfladisk. Den er tilmed ganske velskrevet og let overskuelig, med oversigter over de enkelte årtiers gennemgående træk for sig og rockens enkelte undergenrer gennemgået for sig – alt sammen i kronologisk rækkefølge – og så er der masser af relevante gennemgange af vigtige rocknavne og -plader undervejs.

"Rebel & Remix" kan varmt anbefales til enhver, der interesserer sig bare nogenlunde for rock og rockens mange musikalske forgreninger.

Per Reinholdt Nielsen: "Rebel & Remix – Rockens Historie", Systime, 352 sider, kr. 298,-