x

Reportage: APART-festival hos Platform 4 i Aalborg

Reportage: APART-festival hos Platform 4 i Aalborg

Tre dage med forskelligartede teknologiske lyd- og billedeksperimenter. Det var, hvad man kunne opleve i Aalborg i den forgangne weekend. For andet år i træk var der APART-festival i det kunst-teknologiske eksperiment Platform4, der hører hjemme i et stort gammelt pakhus på havnen i den nordjyske hovedstad. Tre temaer prægede de tre dage, hvor APART bød på koncerter, elektronisk kunst og audiovisuelle optrædener.

Om torsdagen, festivalens første dag, fik besøgende en forsmag på APART under temanavnet APERITIF. Martin Hall og Tone gav en såkaldt cinema-koncert. Det var anden gang, de to mødtes musikalsk. De gav nemlig koncert på Kulturmaskinen i Odense ugen før (læs Gaffas anmeldelse af koncerten). Denne gang adskilte sig dog fra sidste koncert ved at have mere samspil og harmoni. ”Og så det var mere voluminøst og dynamisk”, forklarede Tone-sangerinden Sofie Nielsen efter koncerten. Hall og Tone havde tydeligvis fået bedre fornemmelse for hinanden. Desuden sang Martin Hall betydeligt mere under begivenheden i Aalborg. Han sang bl.a. et af Tones numre, mens Tone til gengæld sang et af hans numre. Omkring 100 fremmødte nød godt af festivalens appetitvækker.

Andendagen hyldede det skæve under temaet APPARAT. Denne fredag, hvor publikumstallet var noget lavere, var danske Goodiepal på plakaten. Han skabte lydbilleder baseret på Google-søgninger, som publikum kunne følge med i på tre opsatte filmlærreder. Lydbillederne bestod af Goodiepals talte ord, brummende lyde fra hans mund, en olietønde, som han flyttede rundt på og rullede med og så mere eller mindre harmoniske lyde fra det opstillede musikanlæg. Jacob Kirkegaard udfordrede festivalgæsternes ører ved at give noget så specielt som en koncert med lyde, der er optaget inde i ørerne på ham selv (!?). Det lød mest af alt som harmonisk tinnitus, hvis der findes sådan noget. Det var en både fascinerende og lidt skræmmende lydoplevelse. Blandt fredagens øvrige optrædende var finske KuuPuu, Niobe og Marc Matter fra Tyskland og hollandske Xavier van Wersch.

Lørdagens tema delte navn med festivalen og bød først og fremmest på elektronisk musik fra danske Heidi Mortenson og tyske AGF, hvor sidstnævnte gav en meget intens koncert med sin lige så intense stemme, der passede rigtig godt til de melankolske melodier. Melankolien forsvandt dog, da White Pony gik på scenen for at vende plader. De satte gang i festen med et særdeles varieret og herligt dj-sæt, der fik folk op af stolene og ud på gulvet. MC Jimmieee overtog efterfølgende med hård rap, da han voldtog mikrofonen, mens det blev belgiske Phollox og Østsmadder Soundsystem, der rundede festen af med bl.a. drum’n’bass og jungle.

Der skal ikke herske tvivl om, at Platform 4, med dets industrielle look og rustikke charme, skabte de rigtige rammer for en sådan festival. Festivalens scene var placeret centralt i hallen, og lyd, video og kunst kunne indtages i 360 grader i et specialbygget podielandskab - og det tilmed i såkaldt kvadrofoni (fire signaler udsendt over fire højttalere). I praksis betød det, at lyden spillede udefra og indad mod salens centrum og scenen. På den måde blev gæster og optrædende nærmest knyttet tættere sammen, da lydoplevelsen var den samme for alle parter.

Det bliver helt sikkert spændende at se, hvad Platform 4 finder på næste år, når APART-festivalen vender tilbage.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA