x

Rammstein - Rot, Gold, Schwarz

Rammstein - Rot, Gold, Schwarz

- Alle mennesker har mørke sider. Du, jeg ... hele verden. Mørket kan fylde mere eller mindre i forskellige mennesker, men det er altid til stede i os alle. At fornægte mørket er det samme som at fornægte en del af den menneskelige natur. Det er den fornægtelse, Rammstein modarbejder.

Richard Kruspe, guitarist og grundlægger af Rammstein, har ikke svært ved at sætte ord på sine tanker. Bandets image og profil er et "anslag mod den gode smag", som de tidligere har beskrevet det, og på "Liebe Ist Für Alle Da" fortsætter tyskerne deres rundrejse i cirklerne fra Dantes inferno.

GAFFA møder Rammstein i Berlin. Samtalerne foregår i pladeselskabet Universal Musics højhus ved floden Sprees bredder, og som altid lader medlemmerne sig kun interviewe på deres modersmål. Efter en mandsopdækket lyttesession af albummet, et par tavshedsklausuler, der skal underskrives, og en lyntest i Tysk For Lettere Øvede hos pladeselskabets tolk tager bassisten Oliver Riedel og guitaristen Richard Kruspe imod på det aftalte minutslag.

Rammstein har ry for at være fåmælte og lidet imødekommende over for pressen, og Oliver Riedel bruger heller ikke flere stavelser end højst nødvendigt. Han fortæller høfligt, at keyboardet er trukket frem i lydbilledet ligesom på de første album, og fremhæver nummeret Haifisch, hvor introen lyder som en Depeche Mode-sampling.

- Det er en hyldest til nogle af vores store forbilleder. Det var jo det, vi oprindeligt ville. Kombinere synthen med en tung besætning. Og det er et gennemgående træk på hele albummet. På den måde minder "Liebe Ist Für Alle Da" mere om vores tidlige ting.

Oliver erkender, at det har været en usædvanlig lang proces at få dette album færdigt, men er meget diplomatisk i sine udtalelser og henviser de fleste spørgsmål om konflikter, tekst og musik til forsanger Till Lindemann og Richard Kruspe.

Tysk på internationalt
Sidstnævnte er anderledes veloplagt og imødekommende. Ud over at være grundlægger er han tydeligvis også chefideolog og øverste i hierarkiet - en position, som ikke mindst den karismatiske Till Lindemann har udfordret. Forholdet blev ikke bedre, da Kruspe udgav det engelsksprogede, men Rammstein-lignende solo-projekt Emigrate i 2008, mens arbejdet med "Liebe Ist Für Alle Da" var gået i stå.

- Jeg er så glad for, at det lykkedes at få albummet færdigt. Flere gange tvivlede jeg på, at det nogensinde ville lykkes. Det handler om, at vi alle sammen indeholder en masse voldsomme følelser. Når vi er sammen i Rammstein, er det ligesom et batteri, der bliver overopladet. Også af negative energier.

Kruspe er, som bandets dresscode foreskriver, klædt i blankpudset sort fra pandehår til skosnuder. Han er tydeligvis også undtaget rygeforbuddet og indhyller pladeselskabets direktionslokale i Additive Free tobaksrøg, mens han spørger til GAFFAs umiddelbare reaktion på de nye numre.

"Liebe Ist Für Alle Da" indeholder alle de klassiske ingredienser, som har gjort Rammstein til det første tyske band, der har opnået international succes og millionsalg verden over ved at synge på tysk. Ikke mindst USA og Canada er store markeder, og "Liebe Ist Für Alle Da" indeholder påfaldende mange tyske gloser, som vil kunne genkendes fra utallige dokumentar- og biograffilm.

På "Rammlied" brøler Lindemann: "Manche führen, manche folgen", og i S/M-sangen "Ich Tu Dir Weh" synger han om "Stacheldraht" (pigtråd, red.). En linje i førstesinglen Pussy lyder "Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr" suppleret med ord som "Autobahn" og "Mercedes Benz", mens "Sauerkraut" bliver til "Sauerbraut".

Nummeret "Waidmanns Heil" kan oversættes til "Jægerens Hilsen", men er et gammelt og sjældent anvendt tysk udtryk, og på den baggrund lyder teksterne som om, de er målrettet til et publikum, der bedst kender tysk kultur gennem sort-hvide optagelser på Discovery Channel.

- Det er rigtigt. Vi er helt bevidste om at bruge tyske ord, som er kendt internationalt. Det er vigtigt for os, at der er nogle referencer, som også forstås i Danmark eller Mexico, og derfor har vi altid anvendt de dele af tysk historie og kultur, som er kendt i udlandet. Tysklands image er stadigvæk forbundet med nazismen og DDR-tiden, men vi er på vej væk derfra, forklarer Kruspe, der selv har boet i New York siden 2001.

Åndeligt slægtskab med Lars von Trier
"Liebe Ist Für Alle Da" låner også fra andre sider af tysk kultur. Kurt Weills tekst fra Bertolt Brechts "Der Dreigroschenoper" ("Laser og Pjalter", red.) lyder i Rammsteinsk omskrivning: "Und der Haifisch... Der hat Tränen", ligesom titlen til nummeret "Wienerblut" er hentet fra Richard Strauss' operette af samme navn.

Sidstnævnte sang er en dyster sag og et godt eksempel på Rammsteins sans for timing. Ligesom da de udgav "Mein Teil" ("Reise, Reise", 2004) i kølvandet på retssagen mod den tyske online-kannibal Armin Meiwes, stikker de på "Wienerblut" fingrene ned i et åbent sår. I dag er det ikke hekse, Hans og Grete risikerer at møde ude i skoven, men derimod mørkemænd som Joseph Fritzl.

- Fritzl-sagen er så unik, at vi måtte lave et nummer om den. Hvad foregår der inde i et monsters hoved? Det er jo som alt andet uhyggeligt også fascinerende, men fordi nogle mennesker bliver skræmt alene ved tanken alene, opstår der hurtigt tabuer, fortæller Kruspe.

Det er her, han med artiklens indledningscitat beskriver Rammsteins fascination af menneskets skyggesider. Kruspe fremhæver Lars von Trier som et godt eksempel på, hvordan offentligheden reagerer, når kunstnere stikker hånden dybt ind i de mørkeste afkroge af menneskesindet.

- Till og jeg er begge optaget af menneskets mørke sider. Og det er de fleste mennesker. Jeres egen danske Lars von Trier med sin film "Antichrist" er et godt eksempel på, hvordan kunst bliver udsat for kritik, hvis den forholder sig til de sider af os selv, som vi ikke vil vedkende os og acceptere. Sådan er det også med Rammstein.

Provokationerne er dog samtidig en indbringende levevej. Med anslået 15 millioner solgte album og singler er Rammsteins univers med ultravold, seksuelle perversioner og tysk tongue-in-cheek humor en god forretning, og "Liebe Ist Für Alle Da" fortsætter den udstukne kurs. Allerede på coveret mødes man af et grotesk claire obscure scenario, der vækker mindelser om Rembrandts berømte maleri af Dr. Tulps anatomi-dissektion.

Men hvis en stor del af Rammsteins agenda er at udfordre den gode smag og borgerskabet, hvorfor så ikke bevæge sig ind på et sprængfarligt emne som religion, og for eksempel antaste Paven eller kaste profetens navn ind i en strofe (som i fodboldklubben Schalke 04's meget omdiskuterede slagsang, der har provokeret tyske muslimer)?

- Religion har aldrig været noget tema for os. Vi er opvokset i et totalitært Tyskland - i DDR, hvor religion stort set ikke eksisterede. Men jeg vil da ikke udelukke, at vi tager emnet op, hvis vi finder det interessant. Så selvfølgelig er vi påvirkede af vores opvækst. Sex var ikke tabu i DDR på den måde. Ikke almindelig sex - altså forplantningsrettet sex mellem en mand og en kvinde. Alt andet var tabu, griner Kruspe og tænder nok en smøg.

Rock = Revolution
Kruspe erkender, at trangen til at bryde tabuer og gøre oprør mod konventionerne stammer fra barn- og ungdommen bag jerntæppet. Som i andre af Sovjettidens vasalstater var rockmusikken en af få muligheder for at gøre oprør i DDR.

- Jeg var fuldstændigt opslugt af KISS. Deres musik og deres attitude var farlig set med systemets øjne. De repræsenterede virkelig Vestens dekadence. Rocken fungerede som en del af en skjult folkelig revolution blandt ungdommen i DDR, men det var primært energien i musikken, der appellerede til mig. Da jeg var teenager, var Jimmy Page (guitarist i Led Zeppelin, red.) min store helt. Og er det stadigvæk! Og da jeg hørte AC/DC for første gang, var jeg helt færdig. Musikken var virkelig tung, selvom den var bluesbaseret ligesom Led Zep.

Netop tyngden i musikken er helt afgørende for Kruspe, der lægger afstand til alle sammenligninger med traditionel heavy metal.
- Vi er et band, der kombinerer synthen og guitarerne som ligeværdige dele af musikken. Heavy metal har altid haft fokus på lead-guitaristerne og deres solo-færdigheder, hvorimod for eksempel rytmeguitaristerne har stået i skyggen. For år tilbage turnerede vi sammen med AC/DC, og nogle aftener stod jeg og betragtede Malcolm Young (rytmeguitarist, red.), og jeg tænkte bare ... Menneske, hvor han spiller tight! Det er langt mere værdifuldt for et band. Rammstein er et kollektiv - ikke en opvisningsplads for enkeltmedlemmer.

Kollektivet kan opleves i Danmark 15. december, hvor Rammstein giver koncert i Forum. Billetterne blev udsolgt på under en time og forhandles i øjeblikket på nettet til ublu priser.

"Liebe Ist Für Alle Da" udkommer 16. oktober.


Rammstein - kuriøse fakta

Richard Kruspe fik i begyndelsen af 90'erne to børn med Till Lindemanns ekskone. Ekskonen beholdt navnet Lindemann efter skilsmissen, og Kruspes datter hedder således Khira Li Lindemann.

Kruspe oplevede i DDR-regimets sidste uger at blive fængslet. På vej op ad trappen fra en metrostation befandt han sig pludselig midt i en politisk demonstration, hvor han først fik knippelsuppe og siden seks dage bag tremmer. Umiddelbart efter sin løsladelse hoppede Kruspe af til Vesten via Tjekkoslovakiet.

Guitarist Paul Landers er søn af en østtysk far og en russisk mor. Landers tilbragte en kort periode af sin barndom i Moskva sammen med sine forældre.

Trommeslager Christoph Schneider er det eneste medlem, som aftjente sin værnepligt i den østtyske hær.
Rammsteins keyboardmand Christian Lorenz delte lejlighed med Paul Landers i de unge år. Når de ikke spillede musik, finansierede de deres bohemetilværelse ved at sy tøj og sælge det på det sorte marked.

http://www.rammstein.de (bandets officielle hjemmeside)
http://www.sehnsucht.dk (det danske fansite)


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA