x

The Asteroids Galaxy Tour – Frækkere end indiepolitiet tillader

The Asteroids Galaxy Tour – Frækkere end indiepolitiet tillader

Den københavnske duo The Asteroids Galaxy Tour (AGT) er en af de sjældne i den danske musikbranche. Sjældne fordi de har formået at opnå stor international opmærksomhed, inden hjemlandet for alvor fik færten, og inden nogen plade var på gaden. Sjældne fordi de er krybet uden om tradition og har satset på fornyelse i et ændret musikalsk verdensbillede. En fornyelse, der inkluderer nytænkning af kontraktforhold i en sådan grad, at det har givet genlyd dybt ind i forretningsverdenen og sågar gjort deres forretningsmodel til stof for dagbladet Børsen. Også det hører til sjældenhederne for danske bands.

Men for Lars Iversen og Mette Lindberg fra AGT handler det mest af alt om at få frihed til at skabe den musik, de har lyst til, på den måde de har lyst til.

For at kunne gøre det optimalt har de indgået et samarbejde med det engelske managementselskab IE Music, som blandt andet også huser Robbie Williams og Sia.

Resultatet er en helt ny måde at modellere pladekontrakt på, som i stedet for at overgive alt til pladeselskabet lader AGT selv være herre og dame over, hvem de vil samarbejde med inden for promotion, distribution, merchandise osv. Det er blandt andet gjort med tanke på et marked, hvor albumsalg betyder mindre og mindre.

- Indtjeningen er jo skiftet; den kontrakt, der var fed for fem år siden er ikke fed i dag. Vi får eksempelvis relativt stor andel af live, merchandise, publishing med mere. Mens vores andel af pladesalg er mere traditionel, uddyber bassist og sangskriver Lars Iversen. Ifølge medstifter af IE Music og pladebranchelegende Tim Clarke giver en sådan model kunstneren 15-20 procent større indtjening. Derudover falder copyright på AGT's sange tilbage til dem i løbet af ganske få år i stedet for de sædvanlige livstidsaftaler.

- Det er en ny og anderledes respektfuld måde at betragte kunstneren på, hvor man ikke bliver bundet på hænder og fødder, siger Lars Iversen.

Det fungerer helt konkret sådan, at AGT har oprettet selskabet Small Giants Records. Driften af det står IE Music for, og sammen med bandet hjælper de med at finde de rette samarbejdspartnere.

- Vi har det bedste fra to verdner: et lille indie-labels frihed koblet med, hvad der svarer til et major labels kontakter og erfaring, siger forsanger Mette Lindberg.

Det, der har gjort det hele yderligere interessant for omverdenen, er, at det britiske investeringsselskab Ingenious har købt en fjerdedel af aktiebeholdningen i Small Giants til en anslået værdi på over 8,6 millioner kroner og dermed givet AGT et gyldent rygstød. Men investeringsfolk er jo ikke nødhjælpsarbejdere, og derfor forventer Ingenious også et klækkeligt afkast af deres investering.

Hører hjemme ude
Indtil videre er der ingen grund til at betvivle nogen investering i AGT. Bandet har med deres uprætentiøse og catchy melodier krydret med en kantet cool attitude skabt sig et solidt følge i særdeleshed i udlandet, hvor Lars og Mette og de fire andre musikere, der udgør livebesætningen i AGT, har turneret flittigt det sidste år.

At bandet har valgt udlandet fra starten har selvfølgelig en del at gøre med deres engelske management, men ifølge Lars Iversen er det også et spørgsmål om musikkulturen ude kontra hjemme.

- Vores musik passer på en eller anden måde godt til udlandet og USA i særdeleshed. Måske hænger det sammen med deres mere ligefremme tilgang; de er ikke så snobbede som herhjemme. Det behøver ikke at være svært og studentikost for at blive accepteret. Herhjemme er indie-politiet mere på gaden.

Lars og Mette hentyder til, at der fra pressen ofte er sat spørgsmålstegn ved bandets kunstneriske integritet med tanke på deres store eksponering i diverse reklamer og tv-serier. AGT fik sangen "Around The Bend" med som signaturnummer i en global iPod Touch-reklame sidste år. Siden har de indgået i lydspor til tv-serien Gossip Girl, et mobiltelefonspil og senest en Peugeot-reklame.

- For os handler det om at udnytte de muligheder, der er for at få vores musik ud. I dag er der mange flere platforme. I øvrigt møder vi slet ingen næserynken blandt andre musikere. Her synes folk bare, at det er fedt, at vi har formået at komme ud flere steder, siger Mette, og Lars cementerer.

- Musikken i iPod-reklamer har før været med til at sætte fokus på navne som for eksempel Jet, The Ting Tings og Franz Ferdinand. Det villa da være idioti at takke nej til et sådant samarbejde med de muligheder, det medfører. Vi er et navn i det meste af verden nu både på grund af iPod-kampagnen og på grund af tæt turné-virksomhed internationalt. Alternativet havde været det sædvanlige deltidsjob i en børnehave på Nørrebro.

I slutningen af sidste måned kunne fuldtidsmusikerne AGT så sende deres debutplade Fruit på gaden. Længe imødeset og med begrundede høje forventninger.

- Det er fedt, at den endelig er ude, og folk rent faktisk kan få den, have den i hånden, sætte den i anlægget og gå endnu mere amok til koncerterne. Vi glæder os vildt meget til at opleve folks modtagelse. Det giver sgu gåsehud at stå på scenen og blive blœst væk af lyden af folk, der synger med. Det kan man ikke få nok af, slutter Mette.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA