x

Milow - Til kamp mod fordommene

Milow - Til kamp mod fordommene

Den belgiske singer-songwriter Milow har hittet voldsomt i Europa med nummeret "Ayo Technology", som også gik ind som nummer et på den danske singlehitliste, hvor den i skrivende stund har ligget hele 19 uger. Et nummer, som oprindeligt blev skrevet af Justin Timberlake og 50 Cent, Curtis Jackson, i 2007.

Milow, som har det borgerlige navn Jonathan Vandenbroeck, kæmper med fordommene om at være et radiopop-fænomen, et one hit wonder, når han i virkeligheden er folk-inspireret sangskriver, som driver sit eget pladeselskab og har sine inspirationer plantet i den klassiske sangskrivertradition hos Neil Young og Bob Dylan, hvor teksterne har dybde og ofte går forud for musikken.

- Jeg kendte faktisk ikke nummeret særligt godt, og originalen befinder sig i et helt modsat musikalsk univers end mine egne sange Både når vi taler om r&b-inspireret popmusik og om teksten, som er meget billedlig og handler om cybersex, fortæller Milow.

Nummeret spillede han til en velgørenhedsevent til belgisk radio, delvist for sjov, men fik så overvældende reaktioner på YouTube, MySpace og under koncerter, at han ni måneder senere valgte at indspille og udgive den som single. Ikke en helt dum idé, for siden har Ayo Technology raseret først i Belgien, Holland og Tyskland, siden i Skandinavien og Frankrig og er på vej i England.

- Jeg prøvede bare at lave min egen version, og kom til min overraskelse op med en coverversion ret hurtigt. Det var som om, der var en lille akustisk version gemt inde i nummeret, fortsætter Milow, der har skrevet ny melodilinje til verset.

- Jeg ville ikke have lavet den, hvis ikke mit cover var helt anderledes og havde noget at tilføre til det oprindelige version, for jeg ville aldrig gå efter en nem adgang til succes. Covernummeret er lavet, så det ligger tættere på min anden musik, end det er på originalen, fordi det er akustisk musik.

Deja vu
- Dét nummers succes har åbnet mange døre for min musik. Men det er lidt af et deja vu for mig. For jeg havde ret stor succes med singlen "You Don't Know" (som gav ham den belgiske branches Best New Artist, Best Song og Best Music Video i 2007, red.) hjemme i Belgien, og allerede dengang fik jeg at vide, at jeg aldrig ville opnå det igen, og at det ville være et one hit wonder, men i løbet af det sidste år har det gentaget sig med Ayo Technology på en endnu større skala. Nu hører jeg de samme reaktioner igen, men jeg tager ret roligt, forklarer Milow.

- Jeg har lavet musik længe, men det har taget nogle år at finde et større publikum, også i lille Belgien. Det har taget noget tid, men det skyldes, at jeg har startet og udgiver på mit eget label, fordi det giver mig fuldstændig frihed som artist, fortæller den 28-årige musiker, der stadig har adresse i Belgien.

- Jeg har ikke været ret meget hjemme. De næste måneder kommer jeg til at leve i en tourbus, så mit hjem bliver et mærkeligt sted mellem landevejen, Belgien og koncertstederne. Men det gode ved at være i min branche er, at jeg kan gøre det, jeg gør alle steder, hvis jeg har en guitar, en laptop og en telefon, fortsætter Jonathan Vandenbroeck, der driver Homerun Records. Et navn, som bogstaveligt betyder, at det er drevet hjemmefra, og symbolsk er jagten på dette smash hit, som nu to gange er skudt ud af selskabet.

Milow har udgivet to album i Belgien i henholdsvis 2006 og 2008, og i sommer genudgav han sit andet album "Coming Of Age" med tre singler fra sin debut på sit første internationale album, som har fået titlen Milow.

- Jeg skriver alle mine sange på akustisk guitar, og jeg har en tilgang, som stammer tilbage fra de klassiske historiefortællere. Jeg har ofte den lyriske idé på plads, inden jeg skriver nummeret. Jeg er meget ambitiøs, og jeg vil kun fortælle historier, som har flere lag, og handler om personer, som giver budskabet en særlig vinkel. Når man skriver musik på akustisk guitar, så har man ikke råd til at skrive dårlige tekster, for det er dét, folk lægger mærke til hos singer-songwritere, slutter han.

Milow giver koncert på Train i Århus den 16. oktober.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA