x

Læserinterview: Dúné

Læserinterview: Dúné

Skibonitterne er flyttet til Berlin, og det markerer de med deres andet album "Enter Metropolis", som netop er udkommet. I de sidste tre uger har GAFFAs læsere haft mulighed for at stille spørgsmål til elektrorockbandet, og forsanger Mattias Kolstrup har siddet klar bag tasterne - og har i flere tilfælde fået hjælp fra resten af bandet: Simon Troelsgaard, Cecilie Dyrberg, Ole Bjørn Sørensen, Piotrek Wasilewski, Malte Aarup-Sørensen og Danny Jungslund.

I oktober måned spiller Dúné 22 jobs rundt omkring i Tyskland, inden de den 29. oktober starter deres 15 stop lange danske turné i Pumpehuset i København.

Senere på efteråret er Dúné i øvrigt aktuel med dokumentarfilmen "Stages", som er lavet af Uffe Truust og Jonas Koop i løbet af de sidste to år, hvor de har fulgt bandets gennem hverdag og fest, fra Skive til Tokyo og til Los Angeles. Ifølge Dúnés eget website, så får filmen eksklusiv premiere på Danmarksturnéen, og den vil senere få biografpremiere i udvalgte biografer i hele landet.

Hvem er Valentina, og hvad er historien bag Valentina? Vil Valentina gå igen på jeres kommende albums?

Helena Lütken, Ølstykke

Dúné: - Valentina er en østeuropæisk prostitueret, solgt via sex-trafficing til et ikke nærmere bestemt vestligt land. Historien er en pegefinger rettet mod den psykopatiske sexhandel og de samvittighedsløse mennesker, der udnytter disse kvinder (om det så er bagmænd eller kunder). "Go Go Valentina" (fra debutalbummet "We Are In There, You Are Out Here", red.) beskriver pigen Valentina, der som mange af kvinderne på f.eks. Vesterbro i København og Oranienburgerstrasse i Berlin står mange timer og blot venter på at blive samlet op. Hun er fanget i total afhængighed af de mennesker, der udnytter hende, og hun har intet håb om at komme væk.

"Heiress Of Valentina" (fra "Enter Metropolis", red.) er en langt mere positiv sang. Den omhandler Valentinas datter, der er elsket af alle og i modsætning til sin mor har muligheden for at få et godt liv, hvis hun vel at mærke tør at gribe chancen og kaste sig ud i det. På spørgsmålet om, om der kommer flere sange om Valentina, kan jeg kun citere U2: ”How long, how long must we sing this song?”

Hey, mit navn er Jordan Barnick, og jeg er fra Lake Havasu City fra Arizona i USA. Jeg har været Dúné-fan længe, og jeg tænkte på, hvornår eller om overhovedet I vil turnere i USA?
Jordan Bacnick, Arizona

Dúné: - Hey Jordan. Vi er glade for, du kan lide vores musik. Vi håber på at møde en masse mennesker fra USA, som har det på samme måde som dig. Men vi har ingen konkrete planer om at turnere i USA endnu, men det vil helt sikkert komme senere. Vi har store ambitioner for Dúné, og USA er en stor del af disse ambitioner.

Hvilken sang kan I hver især bedst lide fra "Enter Metropolis"?
Hilsen Ditte Nielsen, Varde.



Simon: Please Bring Me Back
Malte: Get It Get It
Mattias: Heiress Of Valentina
Chill: Time To Leave
Danny: Everybody Fights The Lust
Piotreks: Remember
Ole: Victim Of The City
Sabry (MD & Backliner): Heat

Det er efterhånden ikke unormalt at se bands (The Killers, Coldplay, U2 m.fl.) optræde med et covernummer til deres koncerter. 
Mit spørgsmål er: Hvis I skulle vælge 3 sange, som I godt kunne tænke jer at lave en coverudgave af, hvilke skulle det så være?

Adam, Skive

Daft Punk: "Robot Rock"
David Bowie: "I’m Afraid of Americans"
The Who: "My Generation"

Simon tilføjer, at hans største drøm må være at lave Backstreet Boys' “Larger Than Life” i en instrumental guitarudgave.

Jeg ville bare lige høre, hvorfor I hedder Dúné?

Marie fra København

Dúné: - Navnet stammer fra bogen "Dune" skrevet af Frank Herbert. Vi lavede navnet for mange år siden og tilføjede så accenterne over U’et og E’et stærkt inspireret af mine storebrødres band Exposé. Det gav det et elegant og fransk touch, som vi godt kunne lide. Siden har det bare hængt fast.

Hvorfor valgte I at arbejde sammen med Jacob Hansen på jeres seneste skive? Tror I Volbeats succes skyldes ham, eller ønsker I bare at lyde som samtlige danske metalbands?

Morten, Aalborg

Dúné: - Jacob stod for noget, vi rigtig godt kan lide, nemlig grundlæggende god lyd på alle instrumenter. Vi ville gerne lave en plade, hvor vores liveenergi blev fanget i det komprimerede format, som en cd nu engang er. Og samtidig ville vi gøre lyden massiv. Vi var helt klart kritiske, da vi gik i studiet med ham, men efter at have lavet to demosange i hans studie i Ribe, var vi ikke et øjeblik i tvivl. Det blev selvfølgelig til mange metaljokes under indspilningerne, men ellers er Jacob sgu bare en flink popdreng, der engang solgte sin sjæl til djævlen. Vi bragte ham lidt tilbage til lyset igen… Eller også bragte han os lidt ned i mørket. Det er svært at sige.

Hvad er den største forskel mellem "We Are In There..." og "Enter Metropolis"?
Kesia, Stockholm

Dúné: - Vores lyd er blevet større, tykkere og mere interessant. Jeg synes virkelig, det er lykkedes at fange vores liveenergi på "Enter Metropolis", men på samme tid kan du også finde nye detaljer, hver gang du lytter pladen igennem. Du kan sige, vi er blevet mere rockede, mere poppede, mere elektro... Men mest af alt mere Dúné.

Hvor vigtigt er stil og mode for Dúné som band? I begyndelsen så vi jer med eyeliner, unge og excentriske. Hvordan ændrede det sig derfra?
Daniel Gottschling, Wien

Dúné: - Jeg synes, vi har udviklet meget inden for en kort tidsperiode. Da vi udgav vores første single, kunne vi rigtigt godt lide den dér excentriske The Cure-feeling, men så kom alle de forfærdelige emobands og ødelagde den stil. "Bloodlines"-videoen var inspireret af japansk horror, og det var meningen, at det skulle se dystert, mørkt og fucked ud, men det medførte, at vi pludselig blev kaldt emo, når vi turnerede rundt, og det var ikke meningen. Så vi løsrev os fra det univers og skiftede til en indiestil. På vores nye album har vi fået en stylist med, som har hjulpet os med at finde det look, som vi gerne ville have. Hun finder, køber eller hjælper med at sy tøj, vi kan lide. Den måde at udvikle en stil på kan vi virkeligt godt lide, og vi kan ikke vente med at fortsætte vores samarbejde med hende igen...

Enter Metropolis udkom den 31. august


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA