x

Undercover: Kitty Wu: Someone Was Here (2009)

Undercover: Kitty Wu: Someone Was Here (2009)

Hvem: Robert Lund (analogt fotografi) og grafiker Nicolai Bejder.
Hvornår: Efteråret 2007
Hvor: Et hemmeligt sted på den amerikanske østkyst.

- Jeg vil ikke røbe, hvor det er, og risikere at fratage stedet sin mystik og historie. Det er et billede af en tom bygning, som jeg faldt over ved et tilfælde, fortæller Robert Lund, der ud over at være forsanger i Kitty Wu er særligt interesseret i fotografi.

- Man kan se, det er en forladt bygning, som har været beboet for nylig. Som om det emmede af aktivitet, men er blevet forladt på et øjeblik. Der var ingen mennesker i vinduerne, så derfor tog jeg en tur gennem bygningen, som er dokumenteret inden i coveret.

På dette comebackalbum har bandet som i do it yourself-traditionen selv produceret pladen og skabt det grafiske univers; et støvet, kornet æstetisk aftryk af forladte lokaliteter.

- Dels er vi et undergrundsband, og dels er vi emotionelle kontrolfreaks, som har det bedst med at fortolke vores eget værk. Derfor laver vi det, som vi kan overkomme at lave selv, og hvor vi føler, vi har mulighed for at tilføre noget positivt til arbejdet, fortsætter Robert Lund.

Billederne er skudt med et analogt kamera og fremkaldt dels som sort-hvid-billeder og acetonetryk.

- Det er to fotografier, der er lagt oven i hinanden, hvor acetonen har opløst blækket i det ene print. Det giver en stoflighed, som vi godt kan lide, og en følelse af, at billederne kan falde fra hinanden hvert øjeblik, fortæller forsangeren.

- Coverfotoet har de der rene linjer, som får det til at ligne et overvældende system, og det var sikkert det, der fik mig til at tage billedet til at begynde med. Da jeg fremkaldte negativerne, så mindede vinduesformationerne mig om genetik eller en morsekode, husker Robert Lund.

Hvordan hænger musikken sammen med coveret?
- Billederne er taget inden, vi begyndte at skrive musikken, og først senere valgte vi vores artwork, men hvem ved, om idéen allerede dér har været inde og fucke med mig. Albummet handler om altings forgængelighed og afsked, og denne bygning kan ses som en fysisk manifestation af hele den stemning. Den alarmerende ro, der ligger tilbage, når noget ikke er længere.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA