Oh Land - På vej ud i den store verden

Oh Land - På vej ud i den store verden

Oh Land er det musikalske alias for den tidligere balletdanserinde Nanna Øland Fabricius, der sidste år debuterede med det roste album "Fauna". På pladen kombinerer hun elektronisk musik med inspiration fra sine egne klassiske rødder og en forkærlighed for sangskrivningen. Den elektriske ballerina er nu blevet indstillet til Kronprinseparrets stjernedryspris og har samtidig et nyt album på selskabet Epic i vente.

Kulturprisen med de tilhørende 50.000 kroner tildeles hvert andet år en dansk kunstner, der modtager prisen og spiller en koncert for Kronprinseparret ved lejligheden. GAFFA snakkede med Oh Land over telefonen om den royale pris.

Du er blevet indstillet til kronprinseparrets stjernedryspris. Hvad betyder denne pris for dig?

- Det er jo en anerkendelse af det, jeg laver, og af det, som jeg har lavet de sidste år. Det betyder særligt noget for mig, at det ikke er noget, som jeg har søgt om, så jeg er rigtig, rigtig glad.

Har du tænkt over det, at det er en royal pris?

- Altså, nu er jeg i USA lige nu, og det er sjovt at sige på engelsk, at man har fået en pris af prinsen. Det lyder jo nærmest helt eventyrligt. Der er noget virkeligt fint over det, når man vinder noget kongeligt. Det synes jeg er sjovt.

Hvad kan du bruge prisen til?

- Pengene kan sagtens bruges. De kommer til at gå til, at jeg flytter herover (til USA, red.), og jeg kommer til at skulle bo her, og der kommer en masse udgifter ved det i forbindelse med rejser og alt muligt. De kommer til at gå til mit udenlandseventyr. Og så betyder det jo selvfølgelig meget, at man har fået en pris. Jeg ved endnu ikke, hvad det kommer til at betyde fremover, men lige nu er jeg bare glad.

International kontrakt

Du har tilmed skrevet en international kontrakt med pladeselskabet Epic. Hvordan kom det i stand?

- Der var en repræsentant fra selskabet, som var ovre og se en koncert, jeg spillede i Danmark i marts måned. Hun tog tilbage til Epic og sagde, at de skulle komme over se mine koncerter, som jeg spillede en måneds tid efter i forbindelse med South By SouthWest i Texas. Så i løbet af den tid, jeg var derovre og spille koncerterne, var de ret klare i spyttet og sagde, at de gerne ville skrive en kontrakt med mig. Så gik vi rimeligt hurtigt i gang med at forhandle den kontrakt. Det hele gik sådan set meget hurtigt fra den første spæde interesse, til vi skrev kontrakt.

- Nu har jeg skrevet sange de sidste tre måneder, mest i USA, men også i London. Jeg har 28 sange nu og skal til at vælge ud til en plade og skal begynde at producere og så videre. Så jeg har ikke udgivet "Fauna" i USA, men den næste plade kommer til at blive udgivet.

Ny sangskrivningsproces

Hvordan foregår det, når du laver et nummer?

- Processen har faktisk været ret forskellig fra, hvordan jeg gjorde med "Fauna" i forhold til, hvordan det foregår lige nu. "Fauna" tog meget udgangspunkt i lydoptagelser, og jeg begyndte på en sang, og melodi, tekst og produktion kom i samme åndedrag på en eller anden måde. Det var ikke sådan, at jeg først skrev sangen og så begyndte at producere. Hvorimod nu har jeg først skrevet sangene, så jeg har et skelet omkring det med et klaver og sang, så kan jeg så siden hen finde ud af, hvordan jeg skal få det til at spille. Det bliver meget orienteret omkring fremskridning denne gang. Hvorimod jeg måske vægtede produktionen højt sidste gang, så vægter jeg sangskrivning mindst ligeså meget på denne plade.

Vil det sige, at du skifter genre på dette album?

- Nej det er samme genre, hvis man kan sige, hvilken genre det er. Vi er ovre i det elektroniske. Elektronisk pop, men altså det er svært bare at sige elektronisk, for det er samtidigt også meget organisk musik. Jeg har mange organiske instrumenter og lyde med.

Du har også en forbindelse til den klassiske musik. Hvordan er dit forhold til den genre?

- Jeg har et stærkt forhold til den klassiske musik, for det er det, der er hele mit musikalske fundament. Det er det jeg hørt de første ti år af mit liv, og når jeg hører klassisk musik, så er jeg hjemme, føler jeg. Det er en meget naturlig reference til hvad jeg laver.

Baggrund i balletten

Hvad betyder din baggrund som balletdanser for Oh Land-projektet?


- De ti år, som jeg arbejdede med dans, handler jo også om komposition. Om at være i et rum, og udnytte det rum. Hvordan man ligesom starter og laver en spændingskurve, der fungerer, og hvornår højdepunktet er og så videre. Det er lidt på samme måde, som man opbygger en sang på. På den måde har jeg altid beskæftiget mig med komposition. Det er igen samme måde, man komponerer et billede på, det er de samme ting, man skal tage i betragtning. På den måde synes jeg, at jeg kan bruge det rigtigt meget.

Du har også givet et bidrag til projektet Mixtoverdener (remixes af klassiske komponister, red.), hvad har det givet dig?

- Jeg synes, det var enormt spændende, men det var også noget af det mest smertefulde, jeg har lavet. Fordi jeg synes det rigtig svært at lave noget ud fra noget, som er nogle andres udgangspunkt. Noget, som ikke er mit eget musik. For eksempel at lave et remix eller lave en coverversion af et nummer, det ligger ikke naturligt for mig, og det tror jeg egentligt ikke, at jeg kommer til at gøre særligt meget mere.

Er det et spørgsmål om kreativ frihed?

- Det vigtige for mig er i hvert fald at lave mine numre. At sige det, jeg vil sige. Det er svært at gøre, når der allerede er en tekst og en melodi, når der i forvejen er et formsprog. Det er sjovt at producere og arrangere, men det er ikke derfor, at jeg laver musik. Jeg gør det, fordi der er noget, som jeg skal have sagt.

Godt med en væg at skubbe imod
Mht. producerne, hvordan har samarbejdet været med de forskellige producere på "Fauna"?

- I forhold til den gamle plade var det meget mig selv, der producerede pladen. Der kom jeg selv med 90 procent af produktionen. Så var der måske et par ting, der skulle erstattes eller ting, der kunne virke dynamisk anderledes. Men vi var sådan set aldrig nede at rode i det kompositoriske. Det var meget detaljer ovenpå. Men det gav selvfølgelig det, at jeg havde en væg at skubbe imod, at jeg har en sparringspartner, som kan sige "det her synes jeg ikke fungerer". Og så kan man blive provokeret og gå hjem og tænke over det og finde ud af, at det måske kunne være en god ide at ændre i det alligevel. Det er vigtigt at have nogen, som udfordrer en, mens man laver det. Det har været inspirerende at møde så mange kreative mennesker.

Ved du, hvem du skal arbejde sammen med på det nye album?

- Jeg kommer til at lave pladen herovre (i USA, red.) og kommer nok til at lave den med nogle andre denne gang. Men det kan godt være, at der kommer nogle gengangere, for jeg vil gerne blive ved med at lave noget med dem, som var med på Fauna. Men lad os nu se, jeg ved det ikke helt endnu. Jeg har mine ideer om, hvem jeg gerne vil have med, men det er ikke helt sikkert endnu, så jeg kan ikke rigtig sige noget.

Du har tidligere arbejdet sammen med prominente artister som Claus Hempler og Anders Trentemøller. Er det noget, vi ser mere af i fremtiden?

- Ja, helt klart. Det er vildt sjovt at arbejde sammen med forskellige folk. Jeg har for eksempel også lavet forskellige kor, og det synes jeg er rigtig inspirerende at gøre. Men også det at bidrage til andres projekter, hvor man virkelig sætter sig selv på spil. Det er hårdt kun at lave sine egne ting, synes jeg. Meget musik er for mig noget socialt, at man spiller sammen med andre. Det vil jeg helt klart blive ved med, for jeg har fået enormt meget ud af at mødes med de andre i musikken.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA