x

WhoMadeWho – Europæiske headlinere hæver niveauet

WhoMadeWho – Europæiske headlinere hæver niveauet

Den danske trio, som efter knapt 400 udenlandske koncerter i løbet af sin 5-årige levetid fortsat er kendt for sine medrivende liveshows, væltede Hamborgs store betonbunker Uebel Und Gefährlich til Reeperbahn Festival 2009.

Det startede som et sjovt sideprojekt, at tage rockinstrumenter og spille dansabel klubmusik, men særligt i udlandet har efterspørgslen været stor – måske som et af de største danske band i udlandet, som har spillet sig op til en størrelse, hvor de er blevet booket på festivaler som Glastonbury og Benicassim. Men som stadig ikke har fået deres brede Nephew-agtige gennembrud i Danmark. Fra at have arbejdet sig op med en masse små jobs, er WhoMadeWho nu 400 koncerter senere blevet mere selektive, mere belejlige, men har fortsat en ambition om at hæve niveauet i studiet og hæve liveaktiviteten til næste fase, først og fremmest at spille som headliners på større scener eller klubber i Europa.

I denne uge har WhoMadeWho spillet i Berlin, Dortmund (begge med Turboweekend som support) og afsluttede med et brag foran 800 mennesker på Reeperbahn Festival, og publikum tog begejstret imod ”Keep Me In My Plane”, ”The Plot” og deres smashhit ”Space For Rent”. Under deres vanlige covernummer af Benny Benassis ”Satisfaction” mistede bandet strømmen på scenen, så der kun var trommer og mikrofoner – men som afslutning satte Tomas Barfod, alias TomBoy, tempo på trommerne, mens Jeppe Kjellberg og Thomas Høffding inviterede de forreste 30 dansende publikum op på scenen, og sammen improviserede de et otte minutters langt tromme-vokal-nummer og fik en fantastisk reaktion fra resten af salen.

Jeres udsendte tog en snak med WhoMadeWho, hvis koncertaktivitet går gennem nationale bookere – med udgangspunkt i engelske CODA Agency.

Et fornuftigt perspektiv

Thomas Høffding: - Vi er meget selektive, når vi tager ud og spiller jobs. Jeg tror ikke, vi er sygt selektive i forhold til, hvad man ellers er, men vi er mere selektive, end vi har været før. Vi spiller ikke længere koncerter, som enten ikke kan betale sig rent økonomisk, eller hvor vi ikke kan se det store perspektiv med at spille koncerterne.

Tomas Barfod: - Vores erfaring er, at vi aldrig har fået vildt meget ud af at spille foran branchen. Vi er aldrig blevet spottet af én eller anden, som har givet os en kæmpekontrakt. Vi har lige spillet på et fyldt Lido i Berlin foran 650 mennesker i denne uge, og selv om vi vidste, at der var repræsentanter fra Universals europæiske kontorer i eksempelvis Frankrig, Tyskland, England, Spanien, Sverige med flere var til stede, så spiller vi for publikum.

Thomas Høffding: - Vi spiller de steder i udlandet, hvor der er muligheder. Tidligere har vi måske spillet alle de jobs, vi fik tilbudt, men vi ser også på, hvilket perspektiv har det at spille i Hamborg, som kan åbne op for et marked på 80 millioner mennesker, og hvilket perspektiv giver det at spille i Herning, hvor vi måske kan få kontakt til 100.000 nye publikummer, som vi i forvejen ikke har kontakt til.

Jeppe Kjellberg: - Det, der betyder noget for os, er at spille for en masse glade mennesker, som reagerer på vores musik til koncerterne. Pengene er ikke som sådan en faktor, men det hænger ofte sammen. Jo flere mennesker som kan lide vores musik, des bedre økonomisk incitament er der også for at flyve til et spillested for at give koncert.

Thomas Høffding: - For os er det ikke et fyord at sige, at vi spiller musik for at tjene penge. Vi er professionelle musikere og voksne mennesker, og vi tænker alle tre inden for samme firkant, hvor vi skal leve af at lave musik. Ellers ville jeg efter noget tid vælge noget andet at lave. Det er den kyniske version.

Hvad betyder det for jer at spille foran branchepublikum i forhold til et almindeligt publikum?
Thomas Høffding: - Vi går altid efter at få fat i de første 50 publikummer. Det hjælper ikke noget, hvis vi har en masse hype i branchen, og at publikum ikke reagerer på vores musik til koncertne. Det er der masser af eksempler på. Hvis vi ikke får fat i publikum, selv til branchefestivaler, så kan det være lige meget, for det er i sidste ende publikums begejstring, som branchen skal leve af.

Headliners

Hvad er succeskriteriet eller målet for WhoMadeWho. I har efterhånden spillet så mange koncerter, så hvad bliver det næste?
Tomas Barfod: - Det er at komme videre til den næste fase og hæve niveauet. Vi er stolte af, at kunne sælge mellemstore spillesteder ud som headliners, som vi gjorde i onsdags i Berlin. Vi har efterhånden nået en status, hvor det kan lade sig gøre i lande som Frankrig, Tyskland, Schweiz – og så har vi været i Australien fire gange og spille, og dér er vi godt på vej. Det næste skridt er selvfølgelig at kunne fylde sådanne steder. Vi har spillet mange jobs for at nå så langt, og når vi udgiver en plade eller spiller en turné i et givent land, så vil vi naturligvis gerne udvide og tage det næste store skridt.

Thomas Høffding: - USA er et kæmpestort marked, og det kunne være stort at breake dér, men det er også lidt urealistisk lige nu. WhoMadeWho er også et job for os, og vi har ikke tid til at bruge tre hele måneder på at turnere og arbejde os fra bunden i USA. I det hele taget ville det ikke være særligt kreativt, for den tid vi ville bruge på det, ville vi kunne nå meget længere kreativt i studiet eksempelvis.

Hvad betyder pladesalg i forhold til koncerter?
Tomas Barfod: - Royalties fra pladesalg er småbeløb, vi får ind engang imellem, når vi mindst forventer det. Det betyder ikke noget salgsmæssigt, men et succesfuldt album kan vi bruge til at skaffe os flere jobs. Jeg går personligt meget op i at lave et godt produkt i studiet.

Thomas Høffding: - Vi går altid efter at lave noget nyskabende i studiet, men når vi spiller koncerter, så gør vi meget ud af, at de skal være festlige og underholdende.

Vil det sige, I er i gang med at lave en ny plade?
Tomas Barfod: - Ja, og vi er nået længere med det nye album, end vi havde regnet med. Det tog næsten tre år at lave ”The Plot”, men på de sidste tre uger i studiet har vi nået overraskende langt. Vi er oppe på 50 procent.

Crowdpleasere

Chris Beanland, britisk journalist på Drowned In Sound var blandt tilskuere til koncerten.
- For det første synes jeg, at de gjorde en rigtig god reklame for den danske scene med en innovativ blanding af indie og dansabel elektro. De satte gang i en enorm fest og er crowdpleasere, forklarer han med henvisningt til, at WhoMadeWho var hans fredags bedste koncert på Reeperbahn Festival.
- De vendte de dårlige omstændigheder til en god situation uden at miste grebet om publikum, da de mistede strømmen på scenen. Det er et stort plus. Desuden har de nogle gode singalong-numre.

Vidste du, at deres Queens Of The Stone-age forsanger, Josh Homme, har lavet et cover af WhoMadeWhos ”Space For Rent”?
- Er det rigtigt? Cool. Det er god reklame for deres musik.

Hvilke chancer ville et band som WhoMadeWho have på den engelske scene?

- Jeg kan sagtens forestille mig WhoMadeWho som et band, som befinder sig på den der hipster-elekto-scene, som lige nu er meget populær i det østlige London. Hvis de får en hitsingle, så vil de sagtens kunne klare sig dér, lyder Chris Beanland vurdering.

WhoMadeWhos tredje album forventes at udkomme i sidste halvdel af 2010.

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA