Turboweekend – Musikkens svar på det danske fodboldlandshold

Turboweekend – Musikkens svar på det danske fodboldlandshold

De københavnske dynamiske elektrorockere, Turboweekend, havde nok det sværeste slot på den danske Reeperbahn, men havde til gengæld godt fat i de tilbageværende 150 publikummer, som blev mødt af et tykt powershow med hits fra deres ”Night Shift” og opfølgeren ”Ghost Of A Chance” fra foråret, som gerne skulle facilitetere et mindre gennembrud, dansk såvel som internationalt. Første prioritet på listen er det tyske marked, som er geografisk tæt på – og til hvilket kontakten går via Stockholm-bookerne fra Pitch & Smith.

GAFFA mødte trommeslager Martin Ø. Petersen kort efter koncerten, og han kunne fortælle godt nyt fra Turbolejren. Mere turné på vej i Tyskland, blandt andet som support for WhoMadeWho. Pladen udkommer den 16. oktober, og så udkommer bandet med en remix-ep på vinyl i England (som også udgives digitalt), hvor Turboweekend bliver remixet af Russell Lissack fra Bloc Party og dubstep-produceren Joker. I Tyskland er "Trouble Is" i øvrigt strøget ind på en ottendeplads på en samlet chart for studenterradioerne.

Dette er fjerde del af vores interviewserie med Spot On Denmark-kunstnere. De andre interviews med When Saints Go Machine (del 1), Oh No Ono (del 2) og The Asteroids Galaxy Tour (del 3) kan du finde her på GAFFA.dk.

GAFFA: Hej Martin. God energi på scenen i aften! Hvordan var det at spille Spot On Denmark?

Martin Ø. Petersen: - Det var pissefedt. Vi har ikke rigtigt spillet showcases som det her før. Vi har spillet Spot Festival, Liverpool Sound City og by:Larm, et par jobs i Berlin og Stockholm, men ikke noget som det her. Der var en god konstellation af bands, som klæder hinanden rigtigt godt, og som hver især repræsenterer Danmark på hver sin måde.

GAFFA: Har I inviteret eller kontakt til nogle pressefolk, som I ved var til koncerten i aften?

- Vi har ikke selv gjort så meget, for vi har vores samarbejde på plads med Sonys tyske afdeling. Vores europæiske booker er svenske Pitch & Smith, og jeg ved, at de har inviteret en masse mennesker, for de skal stå for kontakten og har interesse i at få kontakt til tyske samarbejdspartnere. De skal sælge os til det tyske marked, som en manager ville gøre det.

GAFFA: Hvordan er situationen med Turboweekend. I har stadig ingen manager?

- Så længe det er i Danmark, så kan vi klare det selv, og særligt Silas bruger meget tid på tingene omkring bandet, men når vi er ude og spille koncerter som i aften, så kan vi godt mærke, at vi mangler en manager. Vi er på udkig efter én, som har international erfaring, men vi har ikke fundet den rette endnu.

GAFFA: Hvad er det, der berettiger Turboweekend til at få et internationalt gennembrud?

- Som jeg ser det, så har vi en virkelig dygtig forsanger (Silas Bjerregaard, red.), som både skriver sange og formulerer sig på et højt plan på engelsk. Vi forsøger at være tjekkede og et sammenspillet orkester, som uden at være ekvillibrister efterhånden har opbygget en stor liveerfaring. Vi er i det hele taget et orkester, som orienterer os meget omkring os, fordi vi selv har bestyret managerfunktionen og dagsordenen for bandet. Vi er hands on. Det er heller ikke fordi, vi er lysår foran andre danske, tyske og engelske bands eller lyder vildt anderledes, men vi forsøger at lave en massiv, mere kødfyldt lyd, end der for eksempel er på den engelske scene. Dét er en scene, vi godt kunne tænke os at være med på. Jeg ved faktisk ikke specielt meget om tysk musik til at sige, om vi er anderledes end dem. Jeg kender kun Rammstein og Deichkind, som jeg vildt godt kan lide. Vi bruger selv vendingen, ”at vi har et højt bundniveau”, og bliver vi inden for fodboldmetaforerne, så er vi nok mere et dansk landshold, som vinder en holdsejr og ikke lever på individuelle præstationer.

GAFFA: Hvad med fremtiden? Hvad er jeres mål, hvis vi kigger halvandet år frem i tiden?

- Helt konkret har vi lavet en karriereplan, som er en del af den støtte, vi har fået hos Kunststyrelsesns "Unge Elite"-pulje. Der er der to klare delmål. Det ene er, at vi skal have en manager med international erfaring i løbet af 2010, og i løbet af det næste halvandet år skal vi have udgivet tredje album samlet i hele Europa. Derfor tager vi ud nu med ”Ghost Of A Chance” og håber på at spille en masse jobs, så markedet forhåbentligt er klar, når vi udgiver vores tredje plade. Det har altid været en prioritet for os at komme til at spille i udlandet, for vores genre en en niché, hvor man ikke kun kan leve af at udgive i Danmark. Vi skal til udlandet og have tilpas mange nichemarkeder for at få det til at hænge sammen økonomisk.

Læs også vores reportage fra Spot On Denmark, Reeperbahn.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA