x

PHONO9 - Elektroniske beats i de gamle Slagtehuse

PHONO9 - Elektroniske beats i de gamle Slagtehuse

Odense Offentlige Slagtehuse (billedet), som i år skal lægge ramme om den fjerde Phono Festival, også kaldet PHONO9, troner foran mig, og jeg rammes straks af bygningernes forfaldsæstetiske skønhed. Jeg ser allerede for mit indre øje, hvordan de gamle kvægbåse og kødkroge, kombineret med de elektroniske beats, kan danne de perfekte rammer for Phono-festivalen 2009.

Indenfor møder jeg Christine Vierø Larsen, Per Eide Nielsen, Mikkel West og Peter Andreas Pagh Lund Jensen, som er fire ud af de seks arrangører af festivalen. De er også kendt under navnet Ørentvist, som er et slags kreativt kollektiv i Odense, der i 2005 startede med at slå deres folder på Studenterhuset. De arrangerer primært fester og caféer med elektronisk musik i byen og selvfølgelig også den årlige Phonofestival. Ud over de fire tilstedeværende består Ørentvist af Alexander Hecklen og Mikkel Steensgaard Christensen.

Konceptet Phono opstod, da Ørentvist i 2006 fik muligheden for at lave et arrangement i forbindelse med festivalen InThrige (en to måneders festival i Thrigehallerne i Odense, der foregik i september og oktober 2006, red.). Gruppen fik her tre dage til rådighed, som de valgte at bruge på en elektronisk musikfestival, som fik navnet Phono. De blev alle bidt af en gal festivalarrangør, og besluttede sig for, at det ikke skulle være en engangsforestilling. Fire år efter kører festivalen stadig for fuld damp.

Alternativ i Odense
Ørentvist har primært Odense som målgruppe, men den årlige Phono-festival henvender sig til hele det danske publikum, og der kommer da også mange gæster både fra hovedstaden og andre dele af landet. Desuden adskiller Phono sig fra andre danske festivaler ved at være en 1-scenesfestival, hvilket både giver spændende oplevelser og udfordringer gennem blandingen af koncert, fest, dj's og chill-out. Alle år har Phono også været afholdt enormt store steder, hvilket ikke er typisk for den slags arrangementer i Danmark.

Festivalen er ikke som sådan inspireret af nogen anden event eller festival, snarere af stemninger indenfor det elektroniske musikmiljø i større byer som Berlin og Barcelona.

"Der manglede noget i Odense, syntes vi. Her er meget pop og rock, men ligeså snart det bliver lidt alternativt, er miljøet ret fattigt her i byen", siger Christine.

Og netop alternativt prøver de da også at holde konceptet. Der optræder mange udenlandske undergrundsnavne frem for store danske navne.

"I Danmark bliver ting meget hurtigt populære, udelukkende fordi det er dansk. Det bliver mildest talt røv-sygt i længden. Hvis man kigger udenfor landets grænser, finder man langt højere kvalitet end herhjemme. Også bare i undergrunden. Der er ingen grund til at råbe hurra for noget, bare fordi det er dansk", mener Mikkel.

Morgendagens talenter
Dette års festival byder, ifølge Mikkel, på "en blanding af noget meget smukt og noget meget hårdt. Herudover har vi også nogle af verdens bedste undergrundsnavne indenfor forskellige elektroniske subgenrer. Og så er det her jo noget, der ellers aldrig sker i Odense."

"Ja, og man får en helhedsoplevelse på Phono", supplerer Peter, "rummet passer til musikken, og vi forsøger at få lyd, lys, rum og stemning til at gå op i en højere enhed."

På Phono kan man desuden opleve morgendagens talenter.

"Det er tit sket, at vi har haft et navn på festivalen, som senere har optrådt på Roskilde. Fx Kid Kishore og Kirsten Ketjer, som begge spillede hos os i 2006. Så man kan godt sige, at man hos os virkelig kan opleve, hvad der rykker i undergrunden lige nu, og hvad man skal holde øje med i fremtiden", fortæller Christine.

Men man kan også opleve større og mere kendte navne som fx Cobra Killers, Cluster og Felix Kubin, som optræder med et dj-show søndag nat.

"Disse kunstnere er med til så at sige at blåstemple de mindre navne. Eller lokke et bredere publikum til, som så også får glæde af det mindre kendte undergrundsmusik, vi har meget af. Vi er blevet noget mere publikumsvenlige, end vi var i starten, men vi har stadig kant. Første år havde vi stort set kun noise", griner Christine.

Festivalens fremtid
Hvad fremtidsudsigterne er for Phono, står ikke mejslet i sten, men som udgangspunkt bliver dette års festival ikke den sidste, Odense kommer til at huse.

"Festivalen er rigtig fed, fordi den ikke er kæmpe stor, men lidt må den selvfølgelig gerne vokse. Det giver os som arrangører større muligheder for udvikling", siger Mikkel.

"Vi har et rigtig godt samarbejde internt i gruppen. Vi kender hinandens styrker og svagheder, så det er oplagt, at vi bliver ved med at arbejde sammen længe endnu", supplerer Christine.

Jeg får et lift tilbage til Odense Banegård i Ørentvists Christianiacykel, og som jeg sidder der på ladet, mærker jeg allerede de glædelige forventninger til festivalen komme krybende. Jeg er sikker på, d. 9. 10. og 11. oktober 2009 bliver mindeværdige dage i Odense Offentlige Slagtehuse.

(For yderligere info om festivalen, se www.phonofestival.dk. Hovednavnene på dette års festival kan findes og høres under topvenner på Phonos MySpace: www.myspace.com/phonofestival.)


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA