x

Sprængfarlige nordmænd

Sprængfarlige nordmænd

I Norge er de anmelderdarlings og har – genren taget i betragtning – solgt ganske pænt af deres to år gamle debutplade: ”Amateur Girlfriends Go Proskirt Agents”, mens de i Danmark er mere eller mindre ukendte. Det er der ikke noget nyt i, men en ny pladekontrakt skulle give endnu flere mulighed for at få øjnene op for den Oslo-baserede duo bestående af Jens Petter Nilsen og Hallvard Hagen, eller Straigtht Randy og Uri Suggestive, som de også ynder at kalde sig.

Siden debuten har de været på farten i det meste af Europa og USA for at promovere deres musik, og nu foreligger efterfølgeren med den skæve titel: ”The Donca Matic Singalongs” fyldt med 11, primært instrumentale, numre. Legesygen fra debuten er bevaret, men på flere måder har duoen bevæget sig. GAFFA.dk satte duoen i stævne på Stengade 30 i København før aftenens koncert over en kop øl og en røvfuld snus.

På jeres debutalbum arbejdede I hver for sig, hvor lydsporene skiftede hænder i ny og næ. Er det stadigvæk sådan?

– Ja, ja, ikke noget nyt der, griner Jens Petter. Men da vi skulle indspille med Sarah Cracknell fra St. Etienne, valgte vi dog at gå i et kommercielt studie. Vi har udstyret til at indspille vokaler i vores hjemmestudier, men jeg er ikke sikker på, at hun ville kunne lide snavsetøjet på gulvet hjemme hos mig. Den nye plade er desuden udelukkende lavet på computer. Stort set alt andet musikudstyr er blevet solgt…

Siden debuten har duoen skiftet pladeselskab – fra smalle Beatservice til kæmpestore Sony. Den nye aftale giver bandet mere indflydelse på distributionen, ligesom de kan komme ud til et større marked, og specielt distributionen kan være svært på et lille label. Den nye kontrakt har endvidere betydet, at der har været penge til at hyre velrenommerede gæstesolister. Med skiftet til et stort selskab virkede det nærliggende at spørge de to teknokrater om deres brug af mp3 i markedsføringen.

På jeres hjemmeside ligger meget af jeres materiale i god mp3-kvalitet – er I ikke bange for piratkopiering?

– Nej, på ingen måde. Vi bruger selv mp3 til at lytte til musik. Vi har alt at vinde ved at lægge musikken ud på nettet for at få så mange som muligt til at lytte til vores musik. Det er et spørgsmål om soul-collecting, og det tager tid at komme ud til folk, og her er nettet et supergodt medie. I kontrakten med Sony fik vi skrevet ind, at vores cd ikke må indeholde kopibeskyttelse af noget art, hvilket var fint med dem. For os er målet nemlig eksponering og ikke høje salgstal, og går alt galt, kan man jo altid få job som postbud – og vi har da flere gange været ved at ansøge!, siger Jens Petter og bryder ud i et højt grin, hvorefter munden bliver stoppet med snus. I Norge er man nemlig ved at blive så restriktive med rygereglerne, at man må ty til andre midler for at vedligeholde kropsindholdet af nikotin.

Bandets musik er temmelig svært at beskrive. Forsøger man sig alligevel, er det nemt at ende med en ubrugelig floskel i form af en bredside af adjektiver.
Men musikken er elektronisk fremdrevet, trommerne er gerne samplet fra gamle jazz-plader, stilen er nonchalant, dog uden at være arrogant, og sidst, men ikke mindst er de to musikere altid søgende og legesyge og ikke mindst produktive. Pladens 11 numre er nøje udvalgt ud fra ikke mindre end 50 numre. Stilmæssigt har gruppen bevæget sig mod mere rockede kompositioner, ligesom et par af numrene er med vokal modsat debuten, som udelukkende var instrumental.
Sarah Cracknell fra St. Etienne og Eek A Mouse gæsteoptræder således på hvert sit nummer. Live har duoen ligeledes udviklet sig fra kun at benytte kontrabas og computer til den nuværende form med live-trommer, bas, lapsteel og computer.

Hvorfor har I udvidet besætningen live?

– Det er for opnå en større dynamik, en dynamik, som opstår, når live-trommerne ligger og svæver oven på de programmerede trommer, hvilket giver en helt specielt synergi. Desuden er det inspirerende for os, da koncerterne ikke er så forudsigelige, fordi musikerne i høj grad improviserer sig igennem koncerten.

Jeres udgivelser har ret kryptiske navne, ligesom sangtitlerne kan være drilske at huske. Hvorfor det?

– Vores musik er primært instrumental, og derfor har vi kun titlen til at forklare baggrunden for nummeret og de associationer, vi selv har til stemningen i nummeret. Desuden kan vi bare godt lide at lege med ordene. Vi kunne selvfølgelig også bare nummerere sangene ligesom Sigur Rós gør, men det er lidt kedeligt, når man skal præsentere dem live, forklarer Hallvard.

Er der andre projekter på banen fra jeres kant?

– Ja, vi blev for nylig kontaktet af Kronos Quartet, som ville have os til at skrive et par numre til dem, så det glæder vi os meget til. Hvad der skal ske med materialet, vides ikke endnu, men vi vil da nok indlægge det i vores live-sæt. Kvartetten er kendt for at have lagt musik til nogle store Hollywood-film, ligesom de har spillet sammen med Sigur Rós og Radiohead, bare for at nævne nogle få, forklarer duoen.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA