x

The Late Parade i Japan - kapitel 1

13/10
Efter veloverstået check in og boarding befinder vi os nu i Helsinki lufthavn, hvor vi skal dræbe et par timer, inden turen går videre til Osaka. Troelz, der for ti år siden har proklameret at han aldrig i sit liv skulle sætte sine ben på en flyver igen (af stadig uvisse årsager) kom godt om bord og tog den første flyvetur som en tam og meget rolig abe. En abe, der ser rolig ud udenpå, men sitrer af angst for det ukendte indvendig. Ovenpå et par beroligende piller og en stor øl tog han det flot.

kl 17.30
Vi har lige boardet flyet til Osaka og har allerede delt de første autografer i folks pas ud, givet hånd hundrede gange og sagt "tak" tusind. Hvor er det vildt og fedt. Vi klapper Troelz på skulderen og ønsker ham en god tur Volume 2.

Watashi ta chi wa The Late Parade de su = Vi er The Late Parade
Maji Saiko = Mega sejt

Osaka 14/10
Kl. 12.00
Vi ankom til Osaka i morges hvor vi skal spille koncert i morgen aften. Alle er meget trætte efter en meget lang flyvetur og vi længes alle efter vores hotel og en ordentlig seng. Vores pladeselskabsmand, Fumi, hentede os i lufthavnen og tog os med til et rigtig fint hotel. Efter vi lige tog en time på sengen tog han os med på en restaurant, hvor vi fik serveret japanske pandekager, som blev tilberedt på en varmeplade bygget ind i vores bord. De bestod af følgende mærkværdige ingredienser: Kål, æg, rejer, bacon, tørret fiskehud, tang og et ordentlig lad mayonnaise. De første mundfulde smagte godt, men det blev utroligt hurtigt tungt.

Kl. 19.00
Vi er i Shinsaibashi, som er et ret cool område i Osakas bymidte. Der er utrolig mange lyde og fyldt med farver og underlige butikker. Bl.a. en hundehvalpeforretning, hvor de sødeste små hundehvalpe var indespærret i en glasmontre. Ret grotesk, især taget i betragtning af den høje technomusik, der pumpede ud af højttalerne. Vi gik alle i seng kl. 20.00 og sov vores jetlag ud til næste dag.

Osaka 15/10
Kl. 9.00
Man sover utrolig godt på jetlag og drømmer de underligste drømme. Frederik, Rune og Troelz gik i en japansk 7Eleven for at finde lidt morgenmad. Vi blev enige om, at både sushi og pølser i plumret vand var lidt for voldsomt, så det blev hvidt brød med ost og syntetisk juice. Japan er ganske anderledes på nærmest alle områder i forhold til EU. Enhver arkitekt og elinstallatør ville græmme sig noget så grusomt, hvis de så infrastrukturen. Ikke to bygninger ligner hinanden. Der er ikke kultur for at tale særlig meget sammen i det offentlige, og ganske få forstår engelsk. Vi er dog enige om, at det man peger på, vil man have. Så vi peger og bukker lystigt rundt. Det bliver spændende at spille den første koncert i aften.

Kl. 23.00
Vores første koncert i Osaka er overstået og endt over al forventning. Billetprisen herovre er nogenlunde som i DK. Vores show i Osaka kostede 3500 yen. Der var to supportbands med temmelig syret musik og performance. Stedet 2 Line, hvor vi spillede, mindede meget om et sted, vi spillede i Berlin tidligere på året. Det var et undergrundsvenue, som lå under en kæmpe metrostation, så fra tid til anden kørte der et tog forbi ovenover os, og det gav en meget cool og speciel stemning. Stedet var godt og vel fyldt, og folk var musestille under koncerten, så det var en dejlig oplevelse. Allerede ved ankomsten til stedet fik vi en fornemmelse af, at vi ville få en god oplevelse. Vi blev mødt af en håndfuld fans, der ville have autografer og billeder. Alle med forudindkøbte cd'er, der blev pakket sirligt ud til anledningen. Til aftensmad blev vi indlogeret på en nærliggende traditionel japansk restaurant. Vi skulle have skoene af og sidde ved et meget lavt bord på gulvet, hvor vi fik serveret godt og vel 10 retter og forskellige slags sake. Retterne inkluderede bla stegte kyllingeben, hvor man skulle spise både ben og brusk. Vi fik sashimi og instant sushi, som vi selv lavede under middagen. Efter koncerten skrev vi autografer i en lille time. Tror, der er en tradition for at man tager til koncerten og på stedet køber cd'er og merchandise. Stort set alle købte cd'er og T-shirts, som der skulle skrives på og tages billeder af. Vores ekstremt seje og flinke pladeselskabsmand inviterede os, efter en veloverstået aften, på øl og sake på en bar i Osaka, hvor også det ene supportband tog med. Vi fik os nogle billige grin på hinandens bekostning og havde en god aften i byen. Tog en taxa hjem til hotellet.

16/10 Osaka
I dag har vi aktiveret vores railpas i Osaka. Vores gear blev hentet på hotellet og blev kørt til Fumis hjemby, Kanazawa. Dette bliver proceduren - vi kører i tog, og vores gear bliver sendt af sted på forhånd, så vi ikke skal tænke på det. Mega tjekket. Efter tre timers utrolig flot togtur i bjergene med flot udsigt til templer og store floder ankom vi til Kanazawa, der efter Fumis udsagn er en lille flække med en million indbyggere. Fumis kone kom i bil og hentede nogle af os, og resten nuppede en taxa hjem til deres hus. Vi blev indlogeret i hjemmet, hvor vi fik vores egen etage med japanske rismadrasser. Fumi skulle til begravelse, så vi havde dagen for os selv i Kanazawa. Den stod på shopping og kaffe. Da vores ben ikke kunne længere, mødtes vi med en af Fumis veninder, som tog os med ud for at spise japansk karry, som var stærk som bare fanden. Efter maden tog vi hen til næste sted, hvor vi skal spille i overmorgen. Her drak vi endnu en omgang varm sake, og det blev da også meget lettere at kommunikere med veninden med en smule alkohol i blodet. Vores koncert skal foregå i kælderen, så vi gik ned for at tjekke scenen ud, men vadede direkte ind i en japansk bryllupsceremoni... Ups.  Helt smadrede tog vi hjem og spillede en omgang Wii og gik rigtig trætte i seng.

17/10
Vi har endnu en hel fridag i Kanazawa så Fumi havde lagt en plan for hele dagens sightseeing. Vi stod sent op og kørte hen til en sushirestaurant for at spise morgenmad. Det er åbenbart meget normalt at spse sushi så tidligt på dagen. Det var virkelig friskt og lækkert, og udvalget af fisk er meget mere spændende og varieret end i Danmark. Dog skulle vores skandinaviske maver lige vænne sig til frisk og rå fisk fra morgenstunden. Specielt en slimet blæksprutte med brusk. Efter morgenmaden gik vi rundt i en meget smuk tempelpark og derefter et museum of modern art. I aften skal vi alle i traditionelt japansk kurbad og drikke varm sake nøgne, så vi er klar til de næste dageskoncerter.

Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA