x

Alphabeat – Går pop-planken helt ud

Alphabeat – Går pop-planken helt ud

Alphabeat har allerede meldt sig ind i kampen om at stå bag Danmarks mest succesfulde band, når det kommer til at sælge flest eksemplarer af det truede albumformat - kun overgået af genopståede Aqua og Nina & Frederik, der tilbage i begyndelsen af 1960'erne satte Danmark på det kommercielle britiske musiklandkort. Alphabeat er klar med debutopfølgeren "The Spell", der tilføjer nye pop-højder til gruppens udtryk. GAFFA har besøgt Alphabeat i London.

Det har altid hvinet lidt i tænderne, når Alphabeats kompromisløse popmusik har sneget sig sødmefyldt ind min øregang, men på sekstettens nye album The Spell er de gået pop-planken helt ud. Med janteloven og smagsdommertyranniet trykket godt ned under fodsålerne har de kastet sig over at citere det mest glittede og storladne fra de pastelfarvede firsere, fra starthalvfemsernes "cheesy" eurodance-musik og den moderne amerikansk Britney-pop. De sultne bier har suget pop-nektaren ud af alle de forskellige årtier og skabt en honningsød hybrid, der på førstesinglen bygger bro mellem Madonna i midtfirserne og Cut 'n' Move i første halvdel af halvfemserne. "The Spell" citerer frækt "Get Serious" fra 1991, men nummeret har samtidig et omkvæd med en bismag af "Into The Groove".

- Vi jagter stadig den fuldendte pop-perfektion, understreger sanger Anders SG Nielsen, som i dagens anledning er udstyret med et guldfarvet "birthday boy"-emblem.  I poppens verden er der ikke tid til at holde fri på sin fødselsdag! Sammen med Anders Bønløkke hænger han hen over den medbragte Mac. De er begge optaget af den svenske duo The Sound Of Arrows' svulstige homo-fantasy-video til nummeret "Into The Clouds". Popfascinationen er grænseløs. Det er i øvrigt den selv samme computer, der er en af hovedpersonerne på det nye album, der modsat sin analoge øvelokale-forgænger er programmeret på computer. Det er faktisk kun vokalerne, der er indspillet.  Produktionen har sneget sig helt ind i sangskrivningen. Alphabeat har vendt arbejdsgangen på hovedet.

D.I.Y. P.O.P.
I jagten på pop-sublimiteten har de eks-silkeborgensiske pop-smede nemlig taget nye midler i brug i forhold til debutalbummet, der ramte Danmark i marts 2007, og lidt over et år senere - i en lettere modificeret udgave - med succes blev eksporteret til England, hvor hele bandet i dag har slået sig ned i det hippe kvarter Shoreditch. Det er dog ikke her, GAFFA møder bandet, men i et veludstyret fotostudie, hvor et par stylister vimser rundt og smører pudder og eyeliner på efter behov. Det pluralistiske og farverige indiepop-outfit er blevet skiftet ud med uniformt turkis jakkesæt af den slags, som jeg er stensikker på, at både Jørgen de Mylius og Kim Schumacher ville have kastet misundelige blikke efter. Både Alphabeats musik og visuelle image har fået et drej med skruetvingen. Der er strammet op alle steder - og ifølge Dave Simpson fra The Guardian er denne udvikling "brillant". Det store P i pop er blevet endnu større.

Denne gang har Alphabeat selv indspillet og produceret deres musik, og pladeselskabet EMI, der udgav "This Is Alphabeat" i England, er blevet skiftet ud med gigant-konkurrenten Universal, der besidder knap en tredjedel af det globale musikmarked for indspillet musik. Udskiftningen af pladeselskab blev en symbolsk anledning for bandet til at gribe tingene anderledes an - og det dér med at ændre sit setup, oplever de, er med til at holde nysgerrigheden intakt. Musikalsk primus motor Anders Bønløkke uddyber:

- Al den erfaring, vi har indsamlet gennem især de sidste par år, gav os mod til at søge mere indflydelse i forhold til både indspilning og produktion. Vi fik etableret nogle hjemmestudier i vores lejligheder og gik i gang med at udforske computernes muligheder. Det var lidt ligesom at starte forfra, ligesom at genopfinde bandet.

Sanger Anders SG Nielsen supplerer ivrigt:
- I starten var det blot tanken, at hjemmestudiet skulle fungere som en arbejdsplads for sangskrivning og efterfølgende demo-indspilning, men pladeselskabet var tilfredse med resultatet, og vi fik selv smag for at lade sangskrivning og produktionen smelte helt sammen. Det betød, at vi hele tiden kunne vende tilbage til kompositionerne, og at vi ikke følte det tidspres, man ofte oplever i et lejet studie.

Mere demokrati
Den nye DIY-arbejdsmetode har også givet anledning til en mere demokratisk arbejdsgang i Alphabeat, hvis tidligere materiale i højere grad var forankret i Anders Bønløkkes evner til at skrue velproportionerede refræner sammen:

- Denne gang er det ikke kun Anders, der har skrevet musikken. Anders SG har eksempelvis skrevet den første single. Det er godt for os som band, tror jeg, fortæller Stine over frokosten, som bliver indtaget mellem makeup-pålægning og fotoskydning. En efter en kryber alle fyrene i turkise smokings, mens Stine smyger sig ned i en buksedragt tæppebombet med pailletter.

De Logic-udstyrede computere har bidraget til et fladere arbejdshierarki. Imellem to arbejdslejre, som bandet har etableret, er filer og ideer flittigt blevet udvekslet over de sidste otte måneder. Det har givet en kæmpe frihed at arbejde på denne måde, erklærer Alphabeat, der har lært lydediteringens ædle kunst gennem arbejdet med alle de nye numre:

- Sangene er denne gang blevet til foran computerne. Vi har øvet os meget i at undersøge, hvordan for eksempel Ace Of Base og Black Box har skabt deres lyd. Vi har også haft en periode, hvor vi bare lavede Max Martin-agtige numre (sangskriver for Backstreet Boys, Britney Spears, Pink med flere) og en anden periode, hvor vi forsøgte at ramme noget, der lød som Britney Spears' album "Blackout". Disse stiløvelser var vigtige for processen, for udviklingen af os som producere, forklarer Anders Bønløkke og tilføjer, at popmusik for Alphabeat ikke handler om at fange et særligt øjeblik, men mere om at skabe det optimale og mest raffinerede udtryk. Den otte måneder lange arbejdsproces foran computerne har netop skabt bedre betingelser for at opnå det mål. Poppens perfektionisme. I al sin sterile enkelhed.

Bandet pointerer også arbejdet med vokalerne som noget, der adskiller debuten fra sin efterfølger:

- Ved at arbejde i vores egne hjemmestudier har vi fået tid til at fokusere mere på Anders' og Stines stemmer. De to har virkelig arbejdet hårdt på at raffinere deres vokale personlighed, fremhæver Anders Bønløkke og forklarer, at tidligere fungerede de stemmemæssige bidrag som "cover-versioner" af hans sange, som dengang blev til på guitar eller klaver.

Er det pop-mytologien eller lyden af pop-musik, der interesserer jer allermest?

- Det er begge dele! Men selvfølgelig især musikken, fremfører Anders Bønløkke og forklarer, at bandet dog - af hensyn til diverse popkonventioner - blandt andet har valgt at køre Anders SG Jensen og Stine B. endnu mere i stilling som frontfigurer.

Anders SG Jensen korrigerer:

- Men vi interesserer os altså også meget for popkultur og den mytologi, der knytter sig hertil. Lady Gaga er et godt eksempel på en dygtig pop-karakter. Hun forstår musikken og alt det omkring den, samtidig med at hun er dygtig til at være popstjerne. Madonna er også et klassisk eksempel på dette.

I øjeblikket er Alphabeat i gang med oversætte og fortolke deres programmerede hjertebarn til noget, der også fungerer at spille live i et seks mand stort orkester. Det var jo et af gruppens trademarks på det engelske pop-marked, at de netop spillede selv på analoge instrumenter:

- Det går heldig forholdsvis smertefrit. Det kommer ikke til at lyde fuldstændig som på plade. Vi fortolker vores egne produktioner.

"The Spell" udkom herhjemme fredag den 23. oktober gennem bandets danske pladeselskab Copenhagen Records. Englænderne må til gengæld vente til først i det nye år, hvor langspilleren udsendes i England.

Der er mere Alphabeat på myspace.com/thisisalphabeat, og bandet er også flittige på både deres Twitter- og Facebook-profil.


Serban Ghenea vs. Alphabeat
På "The Spell" har Alphabeat taget producer-skeen i egen hånd i de interimistiske hjemmestudier, men i forbindelse med miksning har bandet brugt den seks-dobbelte Grammy-vinder Serban Ghenea, der blandt andet har drejet på knapperne for giganter som afdøde Michael Jackson, Usher, Faith Hill, Santana, Jill Scott og Justin Timberlake. Dertil kommer en ganske imponerende hitliste-statistik. Gennem de sidste par år har Serban Gheneas miks-resultater nemlig ligget nummer 1 på hitlisten intet mindre end 20 gange (Kelly Clarkson, Katy Perry, Britney Spears, Avril Lavigne, Black Eyed Peas, Pink med flere).

- Vi ville ikke lave sådan en indiepop-plade. Vi ville have en stor glossy lyd ligesom eksempelvis Rihanna og Britney Spears. Og sådan én kan Serban lave, hævder Anders Bønløkke, der især fremhævner Serban Gheneas arbejde med Stine og Anders' vokaler. Sidstnævnte tilføjer:

- Albummet har været forholdsvis billigt at indspille, fordi vi har selv har gjort det, og det er blandt andet derfor, at vi har fået sådan en stjernemikser involveret. Han ville normalt være helt uden for vores rækkevidde. Anders Bønløkke påpeger dog, at lyden kommer fra Alphabeat, der er krediteret som producere på albummet.

- Serban mikser vokaler på sådan en moderne r&b-agtig måde. Dér har han helt sikkert tilført vores lyd noget, og hans måde at mikse vokaler på inspirerede faktisk løbende vores lyd i arbejdsprocessen.

Alphabeat har aldrig personligt mødt miksersuperstjernen, som i deres optik forbliver en virtuel figur:

- Vores kommunikation med ham er foregået via et mellemled. Måske findes han slet ikke, funderer Anders Bønløkke med et ironisk smil.

Co-writing og hitfabrik

I jagten på den perfekte popsang har Alphabeat - for eksperimentets skyld - kastet sig ud i at modtage ekstern hjælp i form af co-writing og en række besøg på en sangskrivnings-hitfabrik.

- Vores formål var primært at lære noget ved at samarbejde med andre sangskrivere, forklarer Anders Bønløkke og tilføjer, at det blot er på to af albummets sange, at Alphabeat har fået assistance - blandt andet af Richard "Biff" Stannard, der især er blevet velhavende på sine skrivebidrag til blandt andre Spice Girls, Westlife og Kylie Minogue og af Steve Roton, der har samarbejdet tæt med Gary Barlow.

Anders SG Nielsen og Anders Bønløkke besøgte også et vaskeægte production house ved navn Xenomania. På deres CV står blandt andet Sugababes, Girls Aloud, Sophie Ellis-Bextor og Pet Shop Boys:

- Sangskrivningsseancen hos Xenomania foregik som en slags mega brainstorm. Vi var en masse sangskrivere, der improviserede over det samme track og indspillede melodier på en diktafon. Efter fire-fem afspilninger blev diktafonerne indsamlet, og Xenomania valgte de bedste elementer, hvorfra de byggede én sang. Xenomanias filosofi er, at det højner sandsynligheden for at ramme noget godt. Det er en lidt grænseoverskridende måde at lave musik på, men vi valgte at kaste os ud i det med paraderne nede. Vi spillede med på præmisserne, beretter Anders SG Nielsen, og tilføjer, at der ikke i forhold til "The Spell" kom noget specifikt ud af hitmaskine-besøget - udover, som Anders Bønløkke påpeger, at Alphabeat fik bekræftet, at deres egene sangskriveregenskaber er tilstrækkelige.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA