x

The Raveonettes: Vi har bestemt os for ikke at spille flere dårlige shows

The Raveonettes: Vi har bestemt os for ikke at spille flere dårlige shows

GAFFA mødte The Ravenoettes i Vancouver, BC, hvor de samme aften skulle indtage spillestedet Venue som et led i deres nordamerikanske tour, en tour, der bringer dem til Danmark i december.

Over en Guinness på en af Vancouvers mange irske pubs blev det til en snak om bandets ændrede indstilling til det at spille live, om det at spille på hjemmebane kontra udebane, og ikke mindst bandets undren over store dele af den danske presses tilgang til deres musik.

Op til koncerten i Vancouver havde The Raveonettes fået en god del omtale i de lokale aviser. Udover et ekstremt fokus på den nye udgivelse "In And Out of Control" og dens meget bombastiske sangtitler, skulle Sune Rose Wagner have udtalt til avisen The Province, at bandet havde bestemt sig for ikke at spille dårligt live længere. Undertegnede har altid synes, at The Raveonettes har været et glimrende live-band, så jeg ville meget gerne have knyttet en kommentar til den udtalelse.

Sune: - Vi har spillet mange dårlige shows gennem tiden. Til tider har der været gået lidt for meget fest i den, hvilket går ud over præstationen. Vi har heller ikke altid omgivet os med de bedste musikere, og så har vi simpelthen, i perioder, turneret alt, alt for meget.

Man går vel ikke dirkete ind og spiller en dårlig koncert med vilje, gør man?


Sharin: - Nej, det gør man ikke, men det handler meget om indstilling til det at spille live. Vi har sikkert selv syntes, at vi var ret fede i øjeblikket, hvilket vi langt fra var, når man ser tilbage. På denne tour er musikerne i top, vi fester ikke i en grad som tidligere, og vi har foretaget nogle opgraderinger i forbindelse med vores live-shows.

Sune: - Vi har for første gang, i bandets historie, hyret en mand kun til at tage sig af scenelys. Det er vanvittigt, hvilken forskel det gør - det tilføjer en helt ny dimension til det at se os live. Alt i alt føler vi, at vi på denne turne er bedre, skarpere og mere bevidste om mange ting end
tidligere.

David Fricke, senior editor i Rolling Stone Magazine, spottede The Raveonettes på Spot Festival i Århus tilbage i 2002, og derfra er det kun gået fremad. Bandet har spillet med Interpol og har en stor fan i Martin Gore, hvilket gør, at Depeche Mode har The Raveonettes som deres foretrukne opvarmningsband. Sune og Sharin har optrådt på "Late Night with Conan O'Brien" og "Late Show with David Letterman", og blev i 2003 af både Q Magazine og Rolling Stone Magazine fremhævet som et af de største navne inden for new wave.  

Hvad er forskellen så på The Raveonettes der sidder her og drikker Guinness i dag og det band, der havde deres amerikanske debut på rockklubben CBGB's tilbage i 2002?

Sune: - Jeg tror, vi havde spillet 15 jobs da vi havde vores amerikanske debut dengang, så der var jo ikke meget rutine. Jeg tror dog den største forskel er, at vi i dag er meget mere realistiske og ydmyge over for det, vi går og laver.

Er de mål, I havde tilbage i 2001, da I dannede The Raveonettes, nået?

Sharin: - Vi havde fra starten troen på, at det her kunne blive stort, men der er jo stadig langt endnu, vi har eksempelvis aldrig haft kommerciel succes, det har vi stadig til gode.
 
The Raveonettes startede internationalt ud på Sony Records med udgivelse af "Whip It On" og "Chain Gang of Love" i 2003 og "Pretty in Black" på Columbia Records i 2005. I 2007 var Columbia blevet skiftet ud med Fierce Panda Vice Records. Både Sune og Sharin understreger, at de intet dårligt har at sige om Sony eller Columbia.

Sharin: - Columbia Records var i stand til at give os det fundament i USA, som vi bygger videre på nu. De skød måske lidt over mål med os, da de troede, de fik det nye store MTV-band, hvilket jo er et stykke fra, hvor vi ser os selv.

Thomas Troelsen var god til at se de kvaliteter, som vi ikke selv kunne se, at vi havde.

"In And Out of Control" er jo, i sit udtryk, en helt anderledes udgivelse end jeres forrige, "Lust, Lust, Lust" fra 2007. Har det betydet, at I har måttet ændre noget i den måde, I fremfører numre live?

Sune: - Det synes jeg sådan set ikke. "Lust, Lust, Lust" var jo et meget personligt og indadvendt album, hvor den nye er mere en udadvendt "danseplade", men jeg synes sådan set, at numrene går fint i spænd sammen live.

Til mit spørgsmål omkring de hårdtslående og meget direkte sangtitler på "In And Out of Control", svarer Sharin, at de jo virker som en fin kontrast til musikken på udgivelsen.

Sune: - Efter "Lust, Lust, Lust" havde vi lyst til at gå nye veje. Thomas Troelsen var god til at se de ting, vi kunne, som vi ikke selv kunne se, vi var i stand til. I sit udtryk er musikken på "In And Out of Control" meget konfliktløs, og her virker sangtitlerne som en glimrende kontrast. Det var fra starten målet at sige tingene lige ud denne gang i stedet for at pakke det ind i poetiske formuleringer.  

"In And Out of Control" er indspillet på seks uger, betyder det at numrene stadig er ved at finde deres endelige form, mens I spiller dem live?


Sune: - Nej, overhovedet ikke, når studieprocessen er færdig, er numrene færdige. Vi begynder derefter at øve live-sættet.
 
Sharin: - Vi har jo indlagt en hel del samples, når vi spiller live, så der er ikke plads til at eksperimentere eller spille i fri form undervejs.

Danmark, o Danmark!


Både Sune og Sharin har været bosat i USA en del år efterhånden. Ingen af dem mener dog, at deres musik ville have set meget andeledes ud i dag, hvis de var blevet i Danmark. På mit spørgsmål omkring de sociale forskelligheder i New York, og hvorvidt de er nødvendige inspirationskilder til bandets tekster, svarer Sune, at han ville kunne skrive lige så spændende tekster om folk i Sønderborg, hvis det skulle være. Der er også altid noget specielt ved at komme til Danmark og spille.

Hvordan er det at komme hjem til Danmark og spille, er det lidt som de landsholdsspillere i fodbold, der altid snakker om, hvor specielt det er at komme hjem og spille på landsholdet?


Sharin: - Jeg ved ikke hvorfor, men jeg er altid meget nervøs, når vi spiller i København, meget mere end når vi spiller på større steder i USA. Men som band føler vi os ikke specelt danske. Jeg har ofte vanskeligt ved at forstå en store del af den danske presses tilgang til os. I Nordamerika bliver vi vurderet på vores musik, og vores musik alene. I Danmark handler det mere om, hvad Sune nu har gjort, hvor han er blevet set osv. - det virker ofte som om, at musikken er noget sekundært, og vi som personer er meget mere spændende, hvilket jeg har svært ved at forstå.

The Raveonettes' decemberturné bringer dem til følgende byer:

1. december i Voxhall, Århus.

2. december på Posten, Odense.

3. december i Studenterhuset, Aalborg.

5. december i Store Vega, København.

Find billetter via GAFFA Live


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA