x

Peter Albrechtsen – Tonernes mester

Peter Albrechtsen – Tonernes mester

Peter Albrechtsen er uddannet tonemester fra Den Danske Filmskole 2001. Han har blandt andet brugt sin uddannelse til at være med til at skabe lydsiden på film som "Mænd Der Hader Kvinder", "Supervoksen" og selveste Lars von Triers "Antichrist". Sideløbende med sit arbejde som tonemester har han også arbejdet med lyddesign for teatre og fungeret som musikskribent på en række dagblade og magasiner. Primært Ekstra Bladet, som han stadig er tilknyttet. For tiden arbejder Albrechtsen på lydsiden til Christoffer Boes kommende thriller "Alting Bliver Godt Igen", og netop arbejdet med thriller-genren er særligt interessant. Albrechtsen fortæller:

– Det er altid fedt at arbejde med thrillere og gysere, fordi lyden netop betyder sindssygt meget i de genrer. Lyden har virkelig stor indflydelse på publikums oplevelse af filmen, og der var engang én, som gjorde mig opmærksom på, at hvis man skal lave en uhyggelig lydside, har man alle verdens lyde til sin rådighed, hvorimod man, hvis man skal lave en hyggelig og rar lydside, stort set kun kan bruge fuglefløjt. Det er der faktisk noget rigtigt i.

Hvad går uddannelsen som tonemester ud på?

– Den uddannelse, jeg har taget på Den Danske Filmskole, tager fire år, og den tager sig af alt, der har at gøre med lyd på film. Man lærer både at optage lyd under indspilningerne og lyd-efterarbejde, det vil sige behandlingen af lyd i postproduktionen, når man klipper filmen sammen. Det er både en teknisk og en meget kreativ uddannelse. Det er vigtigt, at man under sit studieforløb tilegner sig evnen til at fortælle en historie med lyd og lærer at bruge lyd til at farve et univers.

Smækkende døre og håndgranater

Peter Albrechtsen laver lyd på dokumentar-, novelle- og spillefilm, hvor han for det meste tager sig af efterarbejdet på filmene.

– Når man uddanner sig som tonemester, er der flere forskellige ting, man kan specialisere sig indenfor. Man kan specialisere sig i at stå for lyden under optagelserne, og man kan fokusere på efterarbejdet, som er det, jeg arbejder med. Man kan faktisk sammenligne det lidt med at lave en plade; lydene optages hver for sig, og så mikser man det sammen til sidst, så det giver mening i den store helhed. Jeg optager mange effektlyde ude i marken, og jeg har efterhånden fået samlet mig et ret indholdsrigt lydbibliotek, der indeholder alt fra lyden af smækkende døre, over biler, der parkerer, til lyden af håndgranater og fly, der lander. Lyden skal altid være klar, præcis og medfortællende.

Hvordan kommer man ind på Den Danske Filmskole?

– Man sender to projekter ind, man har lavet, og så skriver man en ansøgning, der skal bestå af en almindelig ansøgning og en evaluering af det ene af de projekter, man har sendt ind. Derefter skal man igennem tre forskellige led, før man er optaget på skolen. Det første led er en optagelsesprøve, hvor man ser en film og skal give både generel og faglig respons, samtidig med at man skal svare på flere fagtekniske spørgsmål. Andet led er en samtale, og tredje led er samtale kombineret med en skriftlig prøve. For at komme igennem nåleøjet er det meget vigtigt at have noget erfaring.

Har du et par gode råd til, hvordan man opbygger den erfaring?

– For mit vedkommende gav Filmhøjskolen i Ebeltoft mig en enorm mængde erfaring at trække på. Det er virkelig et godt sted for unge, der gerne vil arbejde med film, og et ophold, der helt klart kan anbefales. Der er også mange, der har været ude at arbejde som assistenter i filmbranchen eller været en del af diverse gratisprojekter.

Hvor stor sandsynlighed er der for at komme til at arbejde med lyd og musik på film efter endt uddannelse?

– Som uddannet tonemester har man ret gode odds for at komme til at arbejde med det, man er uddannet til. Fra min årgang har fem ud af seks fuldtidsarbejde. Det er nok en del sværere, hvis man er uddannet instruktør. Der bliver produceret mange ting, som man som tonemester kan være en del af. Det er primært spillefilm, dokumentarfilm og enkelte tv-serier, og der er ofte to eller tre tonemestre sammen i efterarbejdet med en spillefilm, så der er gode jobmuligheder.



Peter Albrechtsens CV:

Alder: 33 år
Uddannelse: Uddannet tonemester ved Den Danske Filmskole 2001
Beskæftigelse: Tonemester, skribent
Har blandt andet lavet lyd på filmene Kollegiet, Mænd Der Hader Kvinder, Antichrist, Supervoksen og Ledsaget Udgang
Skriver for Ekstra Bladet, og har gennem tiden også skrevet for GAFFA, Jam Magazine, NRG og Wild.



Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA