Reportage: Danish Metal Awards 2009

Reportage: Danish Metal Awards 2009

En time før showstart åbnedes dørene i Amager Bio, for danske Mnemic havde i forbindelse med DMeA inviteret til release party på deres seneste udgivelse "Sons Of The System". En hyggelig affære, hvor folk kunne varme op til metal til tonerne fra den ålborgensiske kvintets seneste skud på stammen.

Aftenens to værter Camilla Jane Lea fra P3 og Max Christensen fra Pilgrimz gjorde deres velklædte entré en halv time efter tidsplanen. Metallen blev hyldet, og der blev skreget godt igennem fra Pilgrimzforsangerens side for at få gang i publikum.

Artillery var første band på scenen, og de beviste med stor gennemslagskraft, at man sagtens kan spille hurtig og kraftfuld thrash metal, selvom man er kommet op i årene. Veteranerne leverede et overbevisende show, om end både lyd og trommeslager til tider haltede lidt, som fik sparket den femte udgave af DMeA godt og grundigt i gang.

Det blev tid til at uddele aftenens første pris – Årets Metal Video, som ikke overraskende gik til Hatespheres "To The Nines".
 
Talenter på scenen
Som nyt tiltag i år havde arrangørerne valgt at lade vinderen af Årets Metal Talent optræde, og for de flestes vedkommende var dette et aftenens mest spændende indslag. Med fem stærke nominerede (Scarred By Beauty, Vira, Dødning, Rising og Sepulchrum) var der garanteret fest – både på scenen og i salen. Scarred By Beauty løb velfortjent med sejren, og deres show sprudlede af energi, glæde og fremtidsdrømme. Lyden havde dog desværre taget et styrtdyk ned til det nærmest katastrofale. Størstedelen af koncerten forløb med kun én guitar i lydbilledet, og vokalen druknede meget af tiden. Men det lod guitarist Daniel Leszkowicz sig ikke slå ud af:

– Jeg er så glad! Det betyder alt for os at vinde. Det er jo folk fra både Nuclear Blast Records, Roadrunner og Metalhammer, der har siddet i juryen. Og bandet betyder alt for mig.

Hvad er så planerne for Scarred By Beauty nu?


– Vi går i studiet til sommer for at indspille vores debutplade, som forhåbentlig udkommer sidst i 2010. Vi snakker med flere pladeselskaber, men har ingen kontrakt endnu. Og så tager vi på Europa turne om to uger! Vi starter d. 28. januar på Lades Kælder i København.

Trommeslager Dennis Leszkowicz og forsanger Jonathan Albrechtsen er også beærede over sejren, og de tvivler ikke på, at det har været en tæt konkurrence. De har da også kun ros tilovers for deres modstandere i talentkategorien.

Hele pakken
Til DMeA bliver hele pakken vurderet, det vil sige, at der også er priser til de mere ydre sider af musikken som cover-artwork, produktion og, som tidligere nævnt, musikvideo. Til at overrække prisen for Årets Metal Cover var Kasper Thomsen fra Raunchy og The Arcane Order klar på scenen. Max Christensen fik kamp til stregen i brølekonkurrencen, da prisen blev blæst af sted til The Psyke Project for deres klare og skæve cover til "Dead Storm".

Prisen for Årets Metal Produktion gik traditionen tro til Jacob Hansen. I år for hans arbejde på Anubis Gates "The Detached".

Alternativ debut

Det blev tid til at uddele prisen Årets Metal Debut – endnu en spændende kategori, fordi der har været megen diskussion om, hvorvidt bands som Kellermensch og Supercharger overhovedet kunne betegnes som metal. Vinderen af denne kategori fik automatisk et gig på Københavns nye metalfestival Copenhell, og det var kun med til at øge spændingen. Anders Bøtter, vært på DR Rocks metalprogram "Sort Søndag", uddelte prisen, som overraskende gik til Supercharger. Bandets rytmeguitarist, Thomas Pedersen, havde følgende kommentar:

– Vi havde slet ikke forventet at vinde – halvdelen af bandet var ude at ryge, så vi fik ikke engang sagt ordentligt tak. Vi troede Kellermensch ville vinde, fordi de får så meget positiv omtale, samtidig med, at de udfordrer genren på en interessant måde. Men generelt var det jo nogle fede bands, der var nomineret, så vi er meget beærede over at vinde. Og vi glæder os helt enormt til at spille på Copenhell og fyre den af, selvom vi måske falder lidt udenfor.

Hvad betyder det for jer at vinde en Metal Award, når I er blevet beskyldt for ikke at spille metal?

– Jeg kan godt forstå, hvis folk kritiserer det, og alle har jo ret til en mening, men dybest set har de fleste af os rødder i metalmusikken. Jeg har for eksempel spillet i Urkraft i mange år. Det kan godt være, vi ikke spiller metal, men i og med vi spiller en nichegenre som hard rock, mener jeg vi passer godt ind i et arrangement som DMeA, som hylder den ukommercielle musik."

Surmuleri og gøgl
Det blev endelig tid til lidt musik igen, og næste band på scenen var ålborgensiske Mnemic. Det var desværre også her det gik helt galt lydmæssigt. Bandet havde som nævnt kombineret DMeA med et release party på deres nye album "Sons Of The System", og til enhver release fest hører en live-optræden. Desværre var det tydeligt, at forsanger Guillaume Bideau ikke kunne høre sig selv på scenen, så store dele af hans clean vokal blev decideret falsk. Mnemic lod sig beklageligvis påvirke så meget af de dårlige lydforhold, at det først var under det sidste nummer, "Death Box" fra "The Audio Injected Soul", at de viste deres værd. Man forventer større professionalisme og mindre surmuleri i sådanne situationer fra et så veletableret band, og derfor endte Mnemic desværre med at skuffe.

Årets Internationale Metal Album gik til Mastodon for deres "Crack The Skye" foran Gojira's "The Way of All Flesh", Heaven & Hell's "The Devil You Know", Satyricons "The Age of Nero" og The Haunteds "Versus".

Herefter indtog Jacob Bredahl (blandt andet The Kandidate) og "obersten" fra Mnemic scenen i et cirkus af bas med fyrværkeri, blond paryk og plasticposer, som til sidst mundede ud i, at Hædersprisen i år gik til D-A-D, som også har kunnet fejre deres 25 års jubilæum i 2009. Selvom der hos publikum herskede en del modvilje mod at inddrage et band som D-A-D i DMeA, var der ingen tvivl at spore hos bandet om, at det var en stor ære at blive kategoriseret som metal.

Det var tid til den sidste af de korte koncerter, og århusianske The Burning var et af aftenens absolut mest overbevisende indslag. Lyden var blevet meget bedre end hos Mnemic, og man kan mene, hvad man vil om deres musik, men at levere en underholdende optræden, dét kan de! Netop underholdende var det da også, at bandet havde en gøgler med på scenen, som jonglerede og spyede ild. Dog ikke så underholdende, at det fjernede fokus fra den musikalske indsats, som var helt i top.

Stemmesluger og prissluger
De sidste to priser, der skulle overrækkes, var The Jack, som for første gang så dagens lys i år, og den prestigefyldte Årets Metal Album. (The Jack er den såkaldte publikumspris og fungerer på den måde, at publikum har kunnet stemme på alle de kunstnere, der har været indstillet til en pris til DMeA). Vinderne som løb med prisen, der er opkaldt efter sponsoren Jack Daniel's, var meget passende to sprit-stive medlemmer af bandet StaRRats, der væltede op på podiet til Jesper Binzer og fik overrakt prisen, som dog straks blev solgt videre til den første fra publikum, der stillede med fire fadøl…

Det var, hånden på hjertet, begyndt at blive en lidt pinlig affære, og heldigvis var der kun én pris tilbage at overrække, inden svenske Meshuggah skulle stå for resten af festlighederne. Den nærmest legendariske rock- og metalanmelder Steffen Jungersen fra BT overrakte prisen for Årets Metal Album til Hatesphere for "To The Nines".

Årets største prissluger, Jonathan Albrechtsen, forsanger i Hatesphere og Scarred By Beauty kommenterer:

– Jeg er så glad og stolt! Jeg er gladest for talentprisen, da Scarred By Beauty er mit primære band. Men det betyder også rigtig meget for os i Hatesphere at blive anerkendt i den nye konstellation. DMeA er et fantastisk og unikt arrangement, der virkelig hylder miljøet.

Hvad er planerne for Hatesphere nu?

- Vi tager på USA-turné her i foråret. Det er første gang, vi skal derover, og vi skal blandt andet spille sammen med The Black Dahlia Murder. Det bliver kæmpestort!

Endelig..!
Aftenens sidste og største indslag var svenske Meshuggah (billedet). Alle havde glædet sig, og bandet levede fuldt op til forventningerne. De danske metalfans fik et engageret set fra de velspillende svenskere, og salen bogstaveligt talt kogte! Der blev primært spillet numre fra bandets seneste udspil "Obzen", men det virkede helt naturligt i og med, at koncerten i Amager Bio var den første på dansk jord siden udgivelsen af Obzen i 2008. Det var dog ærgerligt, at de kun spillede en time, for med så stort et bagkatalog som Meshuggah har, føler man virkelig, man går glip af meget ved en kort optræden. Bandet spillede dog fantastisk og fejlfrit. Der blev ikke spildt tid med en masse snak til publikum, hvilket måske af nogle kan opfattes arrogant. For mig stod musikken dog stærkt nok i sig selv, og man fik, hvad man kom efter.

Det var en rigtig fed aften, hvor metalmiljøet fik lov til at hylde sig selv og hinanden. Til tider blev det dog noget pinligt med fordrukne presenters og vindere, men der skal ikke herske nogen tvivl om, at der blev festet igennem på metalmaner. Danish Metal Awards er kommet for at blive!


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA