Under Byen - En leg med kaos

Under Byen - En leg med kaos

Et af landets mest unikke og spændende orkestre er efter fire års pladepause tilbage med endnu et grænsesøgende udspil. Albummet har fået den lidet opmuntrende titel "Alt Er Tabt", som dog ikke nødvendigvis er et udtryk for rendyrket sortsyn og melankoli. Den ene af bandets to trommeslagere, Stine Sørensen, fortæller om den dystre titel:

– Det kan måske godt lyde som en lidt dommedags- og "no future"-agtig titel, men sådan ser vi den egentlig ikke. Titlen rummer helt klart flere tolkningsmuligheder, for hvis alt er tabt, kan det jo også være et nyt udgangspunkt og en ny begyndelse. Vi ser ikke sangen "Alt Er Tabt" som værende beskrivende for hele pladen. Det er mere selve titlen på nummeret, der er spændende på grund af de ting, som kan ligge deri.

Morten (Svenstrup, cello, red.): – Hvis man læser "alt er tabt", som en enkelt sætning, har ordene en noget anden betydning, end de har i forbindelse med sangen, men på pladen er der helt klart en søgen væk fra de ting, vi godt ved, hvordan er. Så derfor har vi til en vis grad forsøgt at smide noget af det velkendte væk og afsøgt nye lyde og sangstillinger. Lige så snart man ikke ved, hvordan det er, begynder det at blive spændende. På den måde kan man også se titlen som udtryk for den måde, vi har arbejdet kunstnerisk på.

Sara (Saxild, bas, red.): – En af de ting, vi har gjort på denne plade, er at udforske vores roller i bandet. Vi har ophævet monopolet på de positioner, vi normalt har, så det for eksempel ikke altid er mig, der spiller bassen. Det har været en spændende musikalsk oplevelse, fordi vi nogle gange har været nødt til at se stort på, om tingene var så teknisk godt udført, hvilket er noget, vi ellers altid har været meget opmærksomme på.

Hvad har det haft af betydning for albummet?

Sara: – Jeg synes, det gør denne her plade meget spændende at lytte til, for det er virkelig en udfordring til den ellers meget perfekte lyd, der præsenteres i radioen. Vi har for eksempel indspillet på et klaver, der stemmer for lavt, og der er masser af kor og strygere, som ligger på grænsen til, hvad man kan kalde rent, men for mig giver det en helt særlig pirrende fornemmelse, at nogle af sangene kan være så svære at forstå enkelte steder for så andre steder at samle sig og med al sin skævhed gå op i en enhed, der rører mig og giver mig lyst til at lave mere musik, der udforsker det område.

Stine: – Vi har egentlig kastet en masse brikker på gulvet i forbindelse med indspilningerne af pladen. Derefter har vi så kunnet samle nogle af dem op for at se, hvordan vi har kunnet stykke dem sammen, så det gav bedst mulig mening. Det har lidt været en leg med kaos.

Undgår interviews
Sanger og tekstforfatter i Under Byen, Henriette Sennenvaldt, er ud over sin særlige stemme og fremragende sanglyrik desuden kendt blandt musikjournalister for ikke at give interviews, da hun ikke synes, hun har noget at bidrage med, men hvordan har bandets øvrige medlemmer det med interview-situationen?

Sara: – Vi synes alle, det er svært at lave interviews, og vi har alle sammen droppet det på et eller andet tidspunkt – uden held, haha. Jeg læser mange kedelige interviews, og det har man jo ikke selv lyst til at lave. Vi har også tit oplevet at blive citeret forkert, eller at ting, vi har sagt, bliver misforstået, og det er ret hårdt. Det er fedt at læse interviews med folk, der har interessante ting at sige om musik og kunst som sådan, og som kan bringe et større perspektiv ind i et interview, og ikke bare pille omkring sin egen navle. Jeg bliver nok desværre ikke den, der gør det endnu...

Nils (Gröndahl, violin og sav –red.): – Jeg tror, vi alle hver især har en fornemmelse af, at vi er bedre til at lave musik, end vi er til at fortælle om den. Jeg synes egentlig også, det er federe at holde kæft end at sige noget åndssvagt, men nogle gange bliver man jo nødt til at prøve det af. Vi stiller ret store krav til vores musik, og alt det, der omgiver den, og det føles ret underligt at skulle gøre noget, som vi er så forholdsvis dårlige til, for at gøre folk opmærksomme på det, vi er gode til. Vi har så delt tjansen ud. Der er nogle af os, der har det bedre med det end andre, og så må det være sådan.

Mere udadvendte end tidligere

Under Byens udtryk har hidtil været en kompleks størrelse, og bandets plader har ofte krævet mere end blot et par gennemlytninger for at sidde fast i lytterens hukommelse. Målet med "Alt Er Tabt" har ifølge orkestret imidlertid været at lave en mere stram og enkel plade end tidligere, men er det lykkedes?

Stine: – Musikken er helt sikkert blevet mere enkel, end den har været før, og vi synes selv, den er blevet skarpere. Det har været en meget lang sangskrivningsproces, som har taget en del år, og vi har været meget vidt omring med alle numrene.

Sara: – Generelt oplever jeg denne her plade som mere udadvendt, end det vi ellers har lavet. Der er et lidt højere tempo, og numrene er kortere. Fra tidligere at have været meget storladne er sangene på denne plade mere monotone, fragmenterede og dansevenlige. Jeg synes aldrig, vi har været stilrene, men denne plade er decideret ustilren, og der er mange steder, hvor jeg simpelthen undrer mig, når jeg lytter til den. Der er rytmeboks på mange af sangene, og det giver et kontant og fremadrettet drive, så selvom der sejles meget i time og tuning undervejs, noget jeg synes udfordrer vores ører, der ellers bliver mere og mere vant til ekstremt velproduceret og afrettet musik, så er der et stærkt beat til at samle rodet. Vores to trommeslagere har så til gengæld fået hænderne fri til at eksperimentere med mere melodiagtige roller på klokker og gonger. Vi har generelt været modigere på det her album, fordi vores sange fra start har været mindre færdige og mere åbne, end vi har været vant til.

Der er elementer af skurrende mørke og af noget dystert i flere af jeres numre. Hvor kommer de stemninger fra?

Morten: – Den umiddelbare klang på pladen er ret dyster, men dysterhed som sådan er ikke et tema på pladen. "Samme Stof Som Stof" havde lidt et dystert tema, men det synes jeg ikke, "Alt Er Tabt" har på samme måde.

Sara: – Vi laver jo musik ud fra det, som interesserer os og pirrer os. Det er ikke spændende for os at lave musik, der er glat og ukompleks – tydeligvis. Det er ikke noget, vi beslutter os for, men det kan ikke være anderledes. Kald det skurrende mørke eller utryghed, det tror jeg ikke, vi opfatter det som. Vi har helt klart en mørk lyd. Vi kan godt lide mørk, blød, dyb varme, men jeg hører ikke vores musik som noget udpræget entydigt. Der er helt klart en undersøgelse af faretruende emner i teksterne: døden, kynisme, ligegyldigheden, opgivelsen, men der er også håb og drømme om noget bedre. Det, du kalder skurrende og dystert, tror jeg kommer af, at vores musik ikke altid følger gængse former og lydbilleder. Det er tit uforudsigeligt, hvad der sker om hjørnet, og det gør os vanedyr utrygge, selvom det jo er et spændende sted at være.


Producer Per Buhl Ács fortæller:
Under Byen har valgt den danske punklegende Per Buhl Ács som producer på "Alt Er Tabt". Ács har blandt andet spillet med i et af Danmarks allerførste punk-bands, No Knox, og har arbejdet med så forskellige navne som Thomas Troelsen, Nikolaj Nørlund og Death To Frank Ziyanak. Ret bemærkelsesværdigt havde den garvede dekonstruktivist havde inden indspilningerne bevidst valgt ikke at sætte sig ind i orkestrets tidligere materiale:

– Både herhjemme og i udlandet er Under Byen kendt som et interessant band, og de ville nemt kunne få de fleste om bord som producer. Jeg var kun stødt ind i få af deres numre i tidligere, og jeg ville egentlig helst ikke vide, hvordan de lød før. Under indspilningerne legaliserede jeg en indspilningsmetode, hvor der blev klippet og klistret meget, uden at der blev ryddet særlig meget op i lydbilledet, og den færdige plade består af hundredvis af meget forskelligartede indspilninger, hvor vi har fulgt de klange, der er opstået i den givne situation. En masse urørt støj har fundet vej til pladen og været med til at give den sit særlige udtryk.

Hvad synes du er særligt kendetegnende for orkestret?

– De har en fantastisk evne til at kombinere det skæve og kompositionsmusikken med den mere poppede rytmiske musik. Alle i bandet har drømt om at indspille det her album så demokratisk som muligt, og målet har været at give sig lov til at tage den tid, det tager, og at alle får deres besyv med. Bandmedlemmerne er syv meget individuelle kunstnere med stort K, og jeg er endt med at bruge flere oceaner af tid på denne her plade, end jeg nogensinde havde forestillet mig.

"Alt Er Tabt" udkommer mandag den 8. februar

Se Under Byen fortælle om nogle af deres inspirationskilder på GAFFA TV


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA