x

Efterklangs udenlandske venner er begejstrede

Efterklangs udenlandske venner er begejstrede

Danske Efterklang er aktuelle med deres tredje, meget roste album, "Magic Chairs." Albummet har vakt stor opmærksomhed i både ind- og udland. GAFFA har talt med tre af de internationale aktører, der er meget begejstrede for Efterklang. Nemlig Ed Droste, sanger og sangskriver i den amerikanske gruppe Grizzly Bear (billedet), Roger Trust, kunstnerisk ansvarlig på det engelske pladeselskab 4AD, som har skrevet international kontrakt med Efterklang forud for udgivelsen af "Magic Chairs", og endelig Tony Morley, leder af det engelske pladeselskab The Leaf Label, som har udgivet Efterklangs tidligere plader internationalt.

Grizzly Bear: Efterklang vokser og vokser

Grizzly Bear og Efterklang har været venner, siden Efterklang i 2005 udgav Grizzly Bears debutalbum "Horn Of Plenty" i Skandinavien, Benelux-landene, England og dele af Australien, og Grizzly Bear varmede på Efterklangs Europaturné i november 2005. GAFFA fangede forsanger Ed Droste for at høre ham om hans syn på Efterklang.

Kan du fortælle lidt om, hvordan I endte med at udgive jeres debutalbum "Horn Of Plenty" I Europa på Efterklangs Rumraket-selskab?

- I sommeren 2005, da vi indspillede "Yellow House", snakkede vi om at genudgive "Horn Of Plenty" med en bonus-disc med remixes. Først fordi vores selskab i USA, Kanine, havde fået en bedre distribution, og dernæst fordi vi syntes, det kunne være sjovt. Jeg havde lige hørt "Tripper" og var blevet fan af Efterklang, så de var nogle af de første, jeg spurgte om at lave et remix. Jeg hørte snart tilbage fra Rasmus (Stolberg, bassist og manager, red.), og han sagde, at de ikke lavede remixes, men at han virkelig godt kunne lide "Horn Of Plenty", og hvis vi lod ham udgive albummet i Skandinavien, ville Efterklang lave et remix. Da vi endnu ikke havde noget selskab i Europa, var vi meget positive, så vi sagde ja. Det næste, der skete, var, at Efterklang inviterede os på vores første Europaturné nogensinde for at varme op for dem i november 2005. Hvilken fantastisk tur!

Alligevel skrev I kontrakt med engelske Warp efter jeres første album. Hvorfor? Kunne I ikke gå videre med Efterklang og deres selskab Rumraket?

- Problemet var, at hvis vi nogensinde ville finde et bedre selskab for Amerika, ville selskabet kræve rettigheder for hele verden. Så vi vidste, at vi ikke kunne lade vores næste album udkomme på forskellige selskaber i forskellige verdensdele, fordi de fleste, hvis ikke alle, selskaber ønskede rettigheder for hele verden.

Hvordan synes du, Efterklang har udviklet gennem årene?

− Temmelig meget faktisk. Det er noget af det virkelig spændende ved dem, hvordan de udvikler sig. I begyndelsen virkede teksterne mere som ren tekstur og var meget underspillede, og med hver udgivelse har vi set Casper udvikle sig som sanger. Og deres sangskrivning og instrumetering, har udviklet sig for hver udgivelse. Det er rart at se grupper udvikle sig og ikke bare træde vande. Efterklang ser hele tiden fremad.

Nu har I beggeudgivet tre album, som begge er jeres mest tilgængelige. I i Grizzly Bear har fået et stort gennembrud med jeres nyeste album. Tror I, det samme vil ske for Efterklang?

− Det håber jeg virkelig! Jeg tror, det sagtens kan ske, men det afhænger meget af, hvordan folk som dig, hvordan kritikerne reagerer. Man kan aldrig vide, men jeg er sikker på, at det bliver deres mest succesfulde plade til dato. Sangskrivningen er styrket, og de er på et nyt selskab, som har mulighed for at promovere dem over for et større publikum.

Hvad synes du egentlig om "Magic Chairs"?

– Jeg nyder det virkelig. Det er så anderledes og alligevel typisk Efterklang. Jeg har hørt det i nogle uger nu, og jeg skulle lytte mig ind på det, men det vokser for hver gennemlytning, og hver gang kan jeg høre nye ting i det.

4AD: Efterklang er bedre end Pixies og TV On The Radio

En anden mand, som mildt sagt er begejstret for Efterklang, er Roger Trust, kunstnerisk ansvarlig på det markante engelske pladeselskab 4AD, der har tegnet international kontrakt med Efterklang forud for udgivelsen af "Magic Chairs". Dermed kommer Efterklang i stald med kunstnere som TV On The Radio, Beirut og Bon Iver og på et selskab, som i 80'erne og 90'erne udgav stilskabende navne som Cocteau Twins, Pixies og Red House Painters.

Hvordan hørte du om Efterklang, og hvordan endte det med, at du besluttede dig for at udgive dem?

- Jeg hørte deres "Parades"-album et stykke tid efter, at det var udgivet, og jeg så bandet på South By Southwest (stor branchefestival i Austin, Texas, red.) i 2009. Når du har hørt "Parades" og har set bandet live, hvordan kan du så ikke have lyst til at arbejde med Efterklang?

Hvor stor er aftalen – hvor mange album har du signet dem for?

- Aftalen er struktureret til at give Efterklang lov til at være, hvem de er, og gøre, hvad de gør, så fantastisk som de kan gøre det. I dag er du nødt til at tage ét album ad gangen, i håbet om at du kan komme til at arbejde sammen på mange, mange albums.

Er deres danske navn ikke et problem, når du skal promovere dem internationalt?

- Slet ikke. Bandet er dansk, så hvorfor ikke have et dansk navn? Navnet passer bandet og deres musik. Musikken er noget helt særligt og har international ... så det er ikke noget problem.

Deres nye album er mere tilgængeligt end Efterklangs tidligere albums. Forventede du det, da du skrev kontrakt med dem, og hvad synes du om det?

- Jeg havde hørt to eller tre nye sange live – sange, som nu medvirker på "Magic Chairs" - og de syntes at være en naturlig forlængelse af deres tidligere materiale. Der var ikke noget pres på bandet for at lave et mere kommercielt album, det er bare det stadium, de er nået til. "Parades" var mere orkestralt, og "Magic Chais" er mere sangbaseret. Begge album er lige fantasirige og magiske på deres egen måde. Jeg er målløs over "Magic Chairs" af den enkle grund, at det er et fantastisk album. Det overskred, om muligt, mine forventninger om, hvor stort det kunne være, og det vil helt sikkert blive et af de bedste album i 2010.

Hvor succesfuld tror du, Efterklang vil blive internationalt efter at have udgivet dette album, sammenlignet med 4AD's mest succesfulde nuværende navne som TV On The Radio, Beirut og Bon Iver og jeres mest kendte tidligere kunstnere som Pixies og Cocteau Twins? Eller for den sags skyld sammenlignet med store alternative navne som Grizzly Bear og Animal Collective?

- Succes kan blive bedømt på mange måder. Det hænger ikke altid sammen med, hvor godt et band er. Hvis det gjorde, ville Efterklang få mere succes end alle de bands, du nævner.

Har du nogen idé om, hvordan Efterklang vil udvikle sig i fremtiden – både musikalsk og popularitetmæssigt?

- Nej, jeg er bange for, at jeg ikke kan se ind i fremtiden, men jeg ved, at bandet altid vil skabe ganske særlig musik, så længe de har lyst til det, og jeg håber, at musikken vil få så mange fans, som den fortjener.

The Leaf Label: Efterklang har brug for 4AD

Et andet pladeselskab, som er begejstret for Efterklang, er det lille engelske selskab The Leaf Label, som har udgivet Efterklangs første to album "Tripper " og "Parades" samt deres to ep'er "Springer" og "Under Giant Trees" og live-cd/dvd'en "Performing Parades" internationalt. GAFFA har fanget den kunstneriske leder Tony Morley, der stadig er gode venner med Efterklang, selvom de har fravalgt hans pladeselskab til fordel for det større 4AD.

Hvordan hørte du om Efterklang, og hvorfor besluttede du dig til at skrive kontrakt med dem?

- De sendte mig en demo, på den gammeldags måde. Det lod til, at jeg allerede havde modtaget et eksemplar af deres "Springer"-ep, som åbenbart ikke ophidsede mig nok til at ville udgive den, så jeg er glad for, at de blev ved og sendte mig sange fra "Tripper"-albummet.

Var deres danske navn ikke et problem, når du skulle promovere dem internationalt?

- Nej, det synes jeg ikke – det er jo ikke sådan, at det ikke er til at udtale. Vi har arbejdet med kunstnere fra hele verden med nogle usædvanlige navne, så for at være ærlig, så er det aldrig noget, jeg har tænkt over.

Kan du fortælle lidt om, hvordan du synes, Efterklang har udviklet sig som studie- og scenekunstnere, fra da du skrev kontrakt med dem og til nu? Og har du nogen idé om, hvordan de vil udvikle sig I fremtiden, musikalsk og popularitetsmæssigt?

- "Tripper" og "Parades" er I høj grad studiealbum – skrevet og optaget over en længere periode i studiet uden nogensinde at have været fremført live inden da. "Under Giant Trees" var den første gang, hvor de havde indspillet sange, som de allerede havde spillet live, og det kunne mærkes – den udgivelse har en masse varme og menneskelighed, som er mindre tydelig på studiepladerne, og det er sandsynligvis min foretrukne Efterklang-udgivelse. Med "Magic Chairs" har de spillet og forbedret mange af sangene over en periode på 18 måneder, hvor de spillede sangene fra "Parades"-albummet live, og det var tydeligt, at de var på vej i en mere traditionel sangbaseret retning. Det har været meget spændende at se disse sange udvikle sig.

- Jeg synes, at den anden store udvikling er Caspers karisma som frontfigur. I langt tid foretrak bandet at blive betragtet som et kollektiv – som også meget er den måde, de fortsætter med at arbejde på. Det er den mest demokratiske gruppe, jeg har arbejdet med – meget dansk. Og Caspers stemme var bare en del af helheden. I det sidste år er Casper virkelig sprunget ud og udgør nu et fokus for publikum ved deres koncerter. Han elsker publikum, og publikum elsker ham. Deres koncerter er blevet markant forbedret af samme grund, og det har også haft en stor indflydelse på deres nye album.

- Hvor skal de gå hen herfra? Det bliver spændende at se. Jeg er sikker på, at reaktionen på "Magic Chairs" vil påvirke deres næste skridt. På nogle måder er det en overgangsplade fra det hermetisk lukkede studiearbejde med "Tripper" og "Parades" og kan pege mod en mere folkelig, melodiorienteret fremtid. Hvis de får gjort det på den rette måde, kan de appellere til en masse mennesker, og jeg ønsker dem alt muligt held og lykke med det.

Nu er Efterklangs aftale med Leaf overstået, og de har skrevet kontrakt med 4AD. Hvordan har du det med det, at have mistet en af dine mest populære kunstnere til et større selskab?

− Selvfølgelig ville jeg gerne have fortsat med at arbejde med bandet, men vores aftale gjaldt for to album, og jeg har fået to gode ep'er og et livealbum og en dvd oven i hatten, så jeg har ikke ligefrem været uheldig. Efterklang var meget åbne over for mig i, at de ville kontakte en håndfuld andre selskaber. Uheldigvis for mig var 4AD interesseret, og jeg kunne ikke matche deres tilbud. Og de har brug for 4AD's ressourcer til at kunne udvikle sig videre. Men vi er stadig venner, og der er ingen dårlige følelser mellem os. Vi har for nylig samarbejdet omkring dobbelt-cd-genudgivelser af "Parades" med "Springer"-ep'en og "Tripper" med "Under Giant Trees"-ep'en, som kommer ud her i foråret. Det har været sjovt.
   
Og til sidst, et spørgsmål, måske lidt til en side. For nylig har du skrevet kontrakt med Oh No Ono. Er du særlig interesseret i danske bands, og hvis ja, hvorfor så?

- Jeg tænker ikke i bands ud fra, hvor de kommer fra, kun ud fra den musik, de skaber. Det er ikke en bevidst beslutning at udgive danske kunstnere; jeg vil hellere udgive kunstnere, som jeg synes har verdensklasse.

- Når det er sagt, så synes jeg at blive tiltrukket af nordeuropæere, og især skandinaver. Jeg har nu arbejdet med to danske kunstnere, en norsk (Hanne Hukkelberg), en svensk (Wildbirds & Peacedrums) og en finsk (Vladislav Delay). Måske skyldes det mine vikingeaner. Jeg er vokset op i en by, hvor de fleste af de gamle gadenavne endte med "gate".

Læs også GAFFAs store interview med Efterklang


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA