x

Autechre - Intellektuelle B-boys

Autechre - Intellektuelle B-boys

Den albumaktuelle duo har ganske vist sin oprindelse et helt andet lydunivers. Rob Brown og Sean Booth var dybt involveret i hiphop-kulturen i omegnen af Manchester, og de mixtapes, de udvekslede dengang i 1987, har på overfladen ikke meget til fælles med den hyperabstrakte electronica, som Autechre i dag bedst kendes for. Alligevel mener Rob Brown ikke, at de har fornægtet deres B-boy-rødder.

- Jeg synes, vores rødder skinner igennem i vores musik, men det er der nok nogle, der vil være uenige i. Den dér hiphop-mentalitet med at være fresh, at ændre spillets regler med ét slag og fuldstændig smadre alle konkurrenterne, men at holde sig inden for en stram genre-definition, er en næsten en selvmodsigelse, men sådan har hiphopkulturen været, og det har været en fantastisk kulturel platform for Sean og mig. Vi var de her to fyre i hver sin nabo-by, som lavede mixtapes til vores venner. Vi mødtes igennem en fælles ven, som præsenterede os for hinanden, fordi vi begge to talte om musik på den samme måde. Og vores pladesamlinger var næsten identiske. Vi begyndte at lave mixtapes sammen, og vi er ligesom blevet formet af vores interesse for electro, hiphop, grafitti, BMX, breakdance og popping, forklarer Rob Brown.

Musikkens funktion

Rob Brown væver lidt, da han bliver spurgt om, hvad musik ideelt set skal kunne. Det er også et næsten umuligt spørgsmål. Musik betyder noget forskelligt for forskellige folk. Alligevel mener han, musikken kan noget, der forener os alle sammen, og som samtidig skiller de musikalske får fra bukkene.

- Musik forbinder os alle sammen på så mange forskellige planer, uanset om det er billig popmusik, som bliver skiftet ud med noget andet efter et par uger, baseret på samfundets vage idéer om, hvad der er nyt og bedre, eller det er musikkens rødder, den klassiske ide om tonalitet og rytme. Det er meget svært at svare på på et overordnet plan, men man kan sammenligne det med grafitti. Det er lige meget, hvilken stil du maler med, så længe det, du laver, er det bedste. Lyden skal være den bedste, eller idéerne skal være de bedste.

Oversteps

Jagten på freshness, på at være den bedste, har bragt Autechre vidt omkring. Fra hiphop over melodisk, break-baseret techno til ultra-abstrakt electronica, som normalt mere forbindes med bebrillet nørderi end kropsekvililbristiske breakdance-manøvrer. Arbejdet med det nye album, Oversteps, er endnu et skridt ud mod det ukendte.

- Når vi turnerer med et album, er det tit over et år siden, vi færdiggjorde det, så når vi kommer tilbage i studiet efter turnéen, har vi brug for at lave noget helt andet end det forrige album. Det er nærmest, som om vi ikke aner, hvad vi skal lave. Vi ved nærmest kun, hvad vi ikke vil lave. Vi bevæger os væk fra noget, og det er ikke engang i en lige linje. Vi forholder os åbent til nye ting, og sågar til gamle ting, som kunne blive genopfundet på nye måder. Der er måske noget udstyr i studiet, som vi ikke har rørt længe, og pludselig en eller anden eftermiddag symboliserer det udstyr et skridt i en ny retning. Normalt laver vi en masse tracks og prøver at finde en sammenhæng i dem, men med det her album fandt vi en rød tråd ret tidligt i forløbet. Vi kunne udstikke en kurs og følge den. Det her album er ret nydeligt på nogle måder, men der ligger en aggression i ideerne, selv om det umiddelbart lyder meget melodisk og ornamenteret.

 

IDM

Kunstnere som Autechre, Aphex Twin og The Orb fik på grund af deres komplekse musik genrebetegnelsen Intelligent Dance Music kastet på sig i starten af halvfemserne. De fleste af kunstnerne lagde straks begrebet for had, og på Aphex Twins pladeselskab Rephlex opfandt man betegnelsen Braindance som en sarkastisk kommentar til det.

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA