x

South By Southwest i tilbageblik

South By Southwest i tilbageblik

GAFFA var vanen tro til stede på verdens største musikbranchefestival, South By Southwest (SXSW) i Austin, Texas. Et af de mest hypede bands på dette års udgave af festivalen var uden tvivl Danger Mouse- og James Mercer-duoen Broken Bells (billedet). Så da bandet annoncerede en uofficiel såkaldt "pop-up"-koncert i en parkeringsgarage på Red River Street, der oven i købet var åben for alle, kunne selv den mest sendrægtige texaner regne ud, at man skulle komme i god tid for at sikre sig en plads inden for murene. Og rigtigt nok slangede en lang kø af mennesker sig rundt om parkeringskælderens fire vægge på musikfestivalens første dag. De, der ikke kom ind, lod sig imidlertid ikke stoppe og klatrede op og hagede sig fast i hegnet, der omkransede kælderen for at se duoen fremføre numre som "The High Road" og "The Ghost Inside".

1800 bands spillede på festivalen, og det var lidt af en stressfaktor for denne anmelder, der så forfærdeligt gerne ville have det hele med. Men med et lineup så omfattende og med hele 76 officielle venues og mindst lige så mange uofficielle, var det kunsten at prioritere og koordinere, der var i højsædet i løbet af festivalens fem tætpakkede dage.

Og skal den prioriterede liste prioriteres endnu mere, er det følgende artister og koncerter, der står tilbage efter Austin-festivalen anno 2010:

Austin-baserede The Strange Boys spiller musik, som ifølge NPR-vært Robin Hilton lige så vel kunne være 45 år gammel. Bandets seneste album Be Brave kombinerer det tidløse med det avantgardistiske, saxofon med blues-garagerock, og titelnummeret lagde publikum og denne anmelder komplet ned, da forsanger Ryan Sambols kastede sin hæse vokal ud over Emo's Junior onsdag aften.

Det ville være nemt at afvise skuespiller Zooey Deschanel og lydvirtuoso M. Wards sideprojekt She & Him som en ligegyldig døgnflue – hvis altså musikken ikke var så forbandet god. Duoens første album "Volume One" viste sig at være så absolut værd at lytte til, og med "Volume Two" netop på gaden var bandets koncerter også nogle af festivalens mest populære. Da de torsdag aften indtog Cedar Street Courtyard, var det således foran et skubbende og masende publikum, der ikke tog notits af Deschanels høflige forsøg på at slippe for de mange insisterende blitzlys. "We might go blind," sagde hun med sin særegne kokette coolness, måske med henvisning til makkeren M. Wards tydeligt generede blinkende øjne. Men det gjorde de ikke – blev blinde, altså – og i stedet blev publikum beriget med en af SXSW's bedste musikoplevelser.

Fredag aften var Central Presbyterian Church på 8th Street fyldt til randen. Og det var også et imponerende lineup, kirken havde sikret sig: hen over godt fire timer blev scenen indtaget af sydstatsrockerne Band Of Horses, det svenske mystery band jj, Brooklyn-darlingen Holly Miranda og engelske hype-of-the-year-band The xx. Under koncerten med sidstnævnte var kirken fyldt til bristepunktet, og temperaturen røget gevaldigt i vejret, hvilket fik de ellers køligt udseende englændere til at svede ved alteret. Her leverede de festivalens nok bedste optræden og gav sig – modsat normal SXSW-praksis, hvor en koncert varer et sted mellem tyve og tredive minutter – god tid, hele 50 minutter.

Og så skal West Palm Beach-drengene fra Surfer Blood hyldes for at leve op til deres navn – guitarist Tom Fekete, der ikke ser ud til at være mange dage over 18, spillede i bogstaveligste forstand sine hænder til blods til bandets første koncert ud af mange onsdag eftermiddag foran Waterloo Records.

Sidst skal Dum Dum Girls, Delta Spirit, Local Natives og Best Coast nævnes – alle fra Californien og alle af gode grunde über-hypede på dette års SXSW.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA