x

Stoffer & Maskinen – To sider af samme sind

Stoffer & Maskinen – To sider af samme sind

Modsætninger mødes på den københavnske duo Stoffer & Maskinens, lad os kalde det udforskende dansksprogede debutalbum, som både har en popmelodiernes kvalitet og et 55 minutter langspillers værkambition. "De Eneste Tilbage", "Flader Mod Flader" og "Vi To Er Smeltet Sammen" er udgivet som singler i kronologisk rækkefølge.

- At decideret kalde det for kunst, vil jeg ikke udtale mig om. Men vi anser det her for at være et kunstnerisk stykke arbejde. Der er fællesnævnere, som er lette at forstå, og en ambitiøs tanke bag, som kræver, at man lytter længere tid til albummet, forklarer den instrumentale mastermind, Andreas Sommer. Han er maskinen, mens Christoffer Budtz er stoffet.

- Helt generelt for vores musik, så repræsenterer Stoffer tekst- og sangsiden, det poetiske. Jeg er den musikalske underlægning og arrangementet, fortsætter han.

Albummet arbejder med en intens følelsestilstand, formidlet på dansk, som for en gangs skyld ikke centrerer sig om et kærlighedsforhold eller bondske narrativer, men i generiske vendinger tematiserer blåtonede tilstande, som om Stoffer og Maskinen repræsenterer to sider af samme sind. Det hårde og det bløde. En tilstand, som ganske tydeligt smitter af på den musikalske dualitet.

- Sammensmeltningen sker dér, hvor vi presser hinanden. Vi arbejder sammen om melodier, men ellers er det ret opdelt. Hvis Stoffer skriver en tekst, som lægger op til at lave en meget langsom sang, så kan jeg godt lide at trække det i en helt anden retning for at skabe den her spænding og presse os ud i nogle ekstremer, forklarer Andreas Sommer, der i bisætninger fortsat udtrykker debuten som et værk.

- Vi er ikke specielt dygtige til at arbejde henimod et udtryk, som er udstukket på forhånd. Det udspringer af øjeblikkets nysgerrighed og et ønske om at udforske os selv på en konstruktiv måde. Grunden er nok, at vi konstant bliver inspireret af alle mulige forskellige ting. Det her lyder virkeligt fedt. Lad os se, om vi ikke kan lave noget, der er bedre endnu. Det er en konkurrence mod dig selv. På den måde er det nok (også, red.) ret følelsesbetonet.

Derfor er "Stoffer & Maskinen" et album, som har klangbund i flere genrer; fra 80'er synthpoppen, til postrock, Mikael Simpson-agtige Barometer-venlige dubs og rocknumre i storladne Mew-formater. Oprindeligt var udtrykket bygget på programmerede trommer, men syv af albummets 11 tracks er inspillet med rockede livetrommer i stedet.

Hvilke tanker gør I jer om at synge på dansk?

- Idéen var at tilskrive det danske sprog en rocket tone. Når man vælger at synge på sit modersmål, så resonerer det med lytteren på en måde, så det bliver umiddelbart. Det går ind og fordrer folk til at forholde sig til teksten, modsat hvis man sang på engelsk, så ville teksterne blive en sekundær faktor. Teksterne bliver lynhurtigt referencerammen, og derfor farver teksternes udvikling også det melodiske udtryk.

Albummet er selvproduceret. Henrik Hall er gæstesolist på vokal og mundharpe på det afsluttende syv (!) minutter-epos "Efter Jeg Slog Dig Ihjel".

"Stoffer & Maskinen" udkom den 15. marts.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA