x

Lise Westzynthius – idyl med modhager

Lise Westzynthius – idyl med modhager

Billede: Nina Beier

På overfladen er alt idyl for Lise Westzynthius. Hun er flyttet fra en lejlighed i Christianshavn til hus med havudsigt ved Greve Strand, hvor hun tager imod GAFFA en tidlig og kølig, men smuk forårsdag. Oven i købet har hun mødt manden i sit liv (i øvrigt Superjeg-sanger Peter Sommer), som hun fandt efter at have været igennem en del mislykkede forhold.

Men der er en slange i paradiset. Få hundrede meter fra havidyllen ligger Jonni Hansens naziborg, og i den modsatte retning breder det lidet æstetiske Hundige Storcenter sig ud. På samme måde er det med Lises nye, andet album "Rock, You Can Fly", opfølgeren til den tidligere Luksus-sangerindes anmelderroste og Danish Music Awards-nominerede solodebut "Heavy Dream" fra 2002: På overfladen er den klaverorienterede musik rolig, sfærisk og drømmende, men lydbilledet rummer også støjende guitarer og metallisk skratten, ligesom teksterne bl.a. fortæller om følelsesmæssige overgreb, svigt og mange facetter af kærligheden, og bestemt ikke kun den lykkelige.

– Alle mine tekster tager udgangspunkt i noget konkret, fortæller Lise og uddyber baggrunden for sangen "Sunstroke": – Den handler om min mor, som var ret utilregnelig, da jeg var barn – man kunne aldrig forudsige, hvad der skete i familien. Jeg elskede hende jo alligevel højt, og hun var som en sol, der skinnede så stærkt og dominerende, at jeg nærmest fik solstik. Min familie var ikke udpræget funktionsdygtig, fortsætter Lise, der allerede på debuten beskrev forældrenes skilsmisse. Hun har dog forsonet sig med familien i dag, og moderen fører nu intensiv scrapbog over Lises gøren og laden, ligesom begge forældre er hyppige gæster til hendes koncerter.

Musik og tekst følges forholdsvis tæt ad, og derfor er "Sunstroke" en næsten overdrevet atmosfærisk, drømmende sang, mens den mere legesyge "Cowboys And Indians" tangerer ren pop, og en sang som afslutteren "Dead Angle" byder på godt med guitarstøj.

– Sangen handler om, at jeg i mange år nærmest havde en blind vinkel i forhold til kærligheden, som jeg ikke kunne få øje på, selvom den var lige bag mig, og det illustreres så musikalsk ved et tåget, støjende lydbillede.

Mormors lysekrone betalte topproducer
Lyden på albummet skyldes ikke mindst produceren, ingen ringere end engelske Ian Caple, der har produceret og/eller mikset for så markante navne som Tindersticks, Tricky vore egne Sort Sol og Stina Nordenstam, og det var især produktionen på sidstnævntes coveralbum "People Are Strange", der fik Lise til at henvende sig til ham.

– Det er et af mine yndlingsalbum, der kombinerer noget fint og sart og noget tungt og bastant. Jeg sendte nogle klaverdemoer over til ham, og han var positiv, men skulle dog lige have sit honorar, som godt nok var lavere end normalt for ham, men stadig i den tunge ende. Enden blev, at jeg bortauktionerede en meget gammel fabeldyrs-lysekrone, jeg havde arvet af min mormor, og prisen endte med præcis at blive hans honorar. Min mormor var klassisk pianist og den første, der opfordrede mig til at dyrke musikken, så ringen var sluttet.

Læs et længere interview i GAFFA april, der er på gaden 1. april

Lise følger albummet op med en turné, der fører hende til følgende byer:
6. maj: Studenterhuset, Aalborg
7. maj: Musikhusets Lille Sal, Aarhus (RECession-festival)
13. maj: Rytmeposten, Odense
14. maj: Loppen, Christiania


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA