x

The Blue Van smører hjulene med reklameindtægter

The Blue Van smører hjulene med reklameindtægter

Den første fredag i marts sprang der champagnepropper på Silkeborg-egnen. Ved middagstid endda. For om natten var den mail, som The Blue Vans pladeselskab Iceberg Records havde ventet og håbet på i ugevis – nej månedsvis – nemlig røget ind i pladeselskabsboss Manfred Zähringers indbakke:  

Apple havde endeligt besluttet sig for at bruge The Blue Vans nummer There Goes My Love i den verdensomspændende reklamekampagne for og lancering af den nye iPad.

Hvad har den slags nu med rock'n'roll at gøre – jo, faktisk en del: Bare betalingen for, at Apple kan få lov til at benytte nummeret i reklamen, er nemlig nok til at kunne finansiere en stor del af indspilningen af det kommende album fra rock-kvartetten. Og dertil kommer så indtægterne fra det download-salg af sangen, som vil følge med via Meet The iPad-reklamen, som har buldret løs på verdensplan siden april måned, og dermed er del af en superhype, som allerede erklærede produktet midlertidigt udsolgt inden lanceringen.

– Da vi sidste år fik afsat titelsangen fra The Blue Vans seneste album Man Up i en måned til en Samsung/T-Mobile-reklame i USA, resulterede det i 10.000 downloads. Det tal har vi allerede opnået nu med There Goes My Love – efter blot tre forhåndsvisninger i tv i forbindelse med Oscar-uddelingen 7. marts, fortæller Manfred Zähringer, der næsten ikke tør gisne om, hvad den årelange kampagne kan resultere i, nu den er blevet søsat for alvor:

– Selvfølgelig er salget størst i starten. Men 50.000 downloads? 100.000? Hvem ved, funderer Zähringer – og så har han slet ikke nævnt den afsmittende effekt, det utvivlsomt også vil have på den internationale afsætning af selve albummet Man Up, hvor There Goes My Love stammer fra. Især går forhåbningerne på det amerikanske marked, hvor The Blue Vans hidtidige pladeselskab TVT er krakket.

Synch – uundværligt supplement
Afsætning af musik til film, tv, reklamer, spil-industri med mere kaldes synchronization – i branchekredse kaldet "synch" – og i en tid med stadigt svigtende cd-salg er det blevet et uundværligt supplement til bandkassen for en gruppe som The Blue Van. Faktisk udgør synch p.t. hele 70 procent af gruppens indtægter, skønner Manfred Zähringer, og uden det ville gruppens økonomi virkelig være anstrengt.

– Vi gør det helt klart både for pengenes og eksponeringens skyld, begrunder organisten og guitaristen Søren Oakes Christensen fra München under The Blue Vans forårsturné i Europa:

– Første gang vi fik et synch-tilbud i 2005, var vi meget blåøjede og sagde nej. Vores holdning var, at vores musik ikke skulle forbindes med produkter, som ikke havde noget med vores musik at gøre.  Men især sidste år mærkede vi, hvilken kraft det har, da vi havde musik med i en Samsung-reklame:

– Vores MySpace-side voksede fra 500 til 10.000 hits – per dag. Vi opdagede, at folk via søgemaskiner spurgte om, hvem bandet var, hvorefter vi begyndte at lede efter dem på nettet og besvare deres spørgsmål og så videre. Det var virkelig en øjenåbner for os, og i dag regner vi synch for at være en af tidens væsentligste afsætningsmuligheder af vores musik – og en af de bedste veje til at skabe eksponering. Og som det er nu, kan vi som band ikke køre økonomisk rundt uden, siger Søren Oakes Christensen.

Ikke blinde
Dermed ikke sagt, at The Blue Van er blevet 100 procent ukritisk. Der ér og bliver ting, gruppen aldrig vil sælge sin musik til, understreger Søren Oakes Christensen.

– Men skal være bevidst om, at man lægger sit navn til. Vi ville for eksempel sige blankt nej til at lægge musik til en hvervekampagne til militæret. Og i vores tilfælde ville vores musik til en Tena Lady-reklame måske heller ikke være så smart ... ligesom vi vil være opmærksomme på at undgå firmaer med et tvivlsomt ry, siger han og fortsætter:

– Men i det hele taget er synch ikke noget, vi opsøger – det er noget, vores pladeselskab og management, Iceberg tager sig af. Og de kender vores holdning. Selv tager vi det mest som en oplevelse, siger organisten og guitaristen.

Hos Iceberg fylder synch-arbejdet en stadig større del af arbejdet. Den første synch-aftale i selskabets historie daterer sig til 1996 – dengang anede Manfred Zähringer ikke, hvad det var, og området tog lang tid om at udvikle sig for ham. Så sent som for tre-fem år siden ville et besøg i Los Angeles for 80 procents vedkommende være brugt på pladeselskaber, managements og så videre.

Men sidste gang Iceberg-chefen var i L.A.,  var 70 procent af møderne til gengæld inden for synch-området – noget nær en eksplosion. Disney, Warner, ABC, Paramount og alle de store tv- og filmselskaber ligger der. Og spil-industrien. Men man får ikke bare lov til at vade ind på deres kontorer:

– Det var taget mig fem år, og masser af henvendelser, at få foden indenfor hos bare et par af dem, der tæller. Det er et kredsløb, der er meget lukket omkring sig selv, fortæller Manfred Zähringer, der dog er sikker på, at det hele er besværet værd:

Stor forskel på efterspørgsel
–  I en tid med vigende pladesalg over hele verden – selv den sidste bastion, Japan er knækket nu – er arbejdet med synch blevet en meget vigtig supplerende indtægtskilde. Mange bække små, du ved.

– Men der er stor forskel på efterspørgslen. Hvor The Blue Van får cirka 70 procent af sine indtægter fra synch, er det kun et par procent i Dúnés tilfælde – endnu, fortæller han om det andet store navn i Iceberg-stalden, som i høj grad tjener deres penge via internationale pladekontrakter:

– Jeg ved ikke, hvorfor The Blue Van egner sig specielt til synch i forhold til så mange andre orkestre  – måske skyldes det deres rå indie-retro-sound. Jeg ved det ikke helt. Men der er i hvert fald netop efterspørgsel på netop deres lyd.  
Altså også hos mægtige Apple.

Søren Oakes Christensen er da også helt bevidst om, at andre grupper har fået stort gennembrud efter medvirken i Apple-reklamer, ligesom Apple ifølge Oakes Christensen sætter en ære i at satse på unge bands:

– Vi vidste, vi var med i det afgørende opløb i forbindelse med iPad'en – men vi har været med helt fremme flere gange før og er blevet skuffede. Men dette her er kronen på værket. Og det tegner godt – allerede på denne udlandsturné (inden selve iPad-lanceringen, red.) er radio- og tv-stationer begyndt at ville interviewe os, netop med baggrund i reklamen ved Oscar-uddelingen. Så hvordan skal det ikke gå, når kampagnen ruller?

Artiklen findes også i Spot Festivals trykte program og bringes med tilladelse fra Spot Festival



The Blue Vans bedste synch-aftaler

Apple tv-reklame Meet The iPad: There Goes My Love – verdensomspændende kampagne.
RTL Tyskland-serien Count Down – Die Jagt beginnt: Man Up med i alle foreløbig otte episoder samt i trailer.
Film, Boys Are Back, USA: Silly Boy brugt i trailer.
NCB/Universal-tv-serien Royal Pains, USA: Independence titelsang i alle episoder.
CBS, tv-serien CSI:NY, USA: Man Up brugt i episode #511.
Samsung/T-Mobile-tv-reklame – gennem en måned sendt på de fleste major-kanaler i USA: Man Up.
Tv-serien Beverly Hills 90210, USA: Man Up brugt i episode #11 og Silly Boy i episode #19.
ABC tv-serien Scrubs, USA: Man Up brugt i trailer.
Tre computerspil – blandt andet et PlayStation 3-basketball-spil.

Andre nylige eksempler på danske synch-aftaler:
Blue Foundation: Medvirkede på soundtracket til filmen Twilight med Eyes On Fire (førstepladsen på Billboards album-hitliste og dobbelt platin-salg) og Miami Vice i 2008.
The Asteroids Galaxy Tour: Fik afsat sangen Around The Bend til en ny iPod Touch-reklame i 2009, og den amerikanske tv-serie Gossip Girl brugte sangen Hero.



Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA