x

Sarah Blasko - Glimt i øjet, dybde i musikken og nede med C.V. og Hamlet

Sarah Blasko - Glimt i øjet, dybde i musikken og nede med C.V. og Hamlet

Der er forår i luften, og det er lige før, man går hen og bliver lidt småforelsket. Ikke fordi 33-årige Sarah Blasko ligner prototypen på en supermodel, men hun har glimtet i øjet; det, der ikke er til at købe for penge og ikke kan fremprovokeres af nok så dygtige promotion- og marketingsfolk. Her er noget, der kommer indefra. Så er hun også en ferm solist og lidt af et trækplaster "down under". Hun har vundet adskillige priser hjemme i Australien, alle hendes tre soloplader er gået platin, og hun spiller for flere tusinde ad gangen, når hun træder op.

Rent musikalsk befinder vi os i den alternative, billedskabende og atmosfæriske popverden, hvor Sarahs lyse og til tider lidt triste stemme blander sig med håndholdte instrumenter som kontrabas, piano, akustisk guitar, jazztrommer og strygere. Der er absolut en snert af en blueset tone, ikke mindst i vokalen, og som Blasko selv udtrykker det, kan der være noget forløsende smukt over at lade den triste stemme folde sig ud.

– Et klassisk træk hos mange af de rigtig store artister er, at tristheden i deres stemme er lig med ærligheden i udtrykket. Den kan vække genkendelse og – når det er bedst – forløse smerten. Leonard Cohen har udtrykt det fantastisk, og man hører det hos en legende som Billie Holiday. Det er noget helt andet, og kommer fra et helt andet sted, end for eksempel tidstypisk, selvoptaget emo uden substans.

Nye territorier

På trods af at Sarah har boet det sidste års tid i London, er hendes "aussie"-accent ikke til at tage fejl af. Og nu har den charmerende australier sat sig for at gøre sit til for at erobre vores del af verden, og absolut så gerne for denne skribents vedkommende. Der kommer ikke folk i tusindvis til koncerterne, men mindre kan sagtens gøre det, fortæller Blasko.

– Vi spillede for cirka 100 mennesker i går på et lille sted i Oslo, men det var meget intenst og medlevende; opgaven er altid at prøve at "vinde" dit publikum. Jeg gør, hvad jeg kan og har det fint med det. Det må tage den tid, det tager, og så nyder jeg processen  undervejs.

Og der er et eller andet med Blasko og Skandinavien . Hendes aktuelle album As Days Follows Night er indspillet i Sverige og produceret af Björn Yttling, fra Peter, Bjorn and John.

– Jeg synes, det at indspille skal være lidt af en rejse, mentalt som geografisk, sådan kan jeg bedst lide det. Tidligere har jeg indspillet i L.A., og denne gang har jeg så været i Sverige. Jeg var meget glad for at komme i kontakt med Björn og er i det hele taget meget inspireret af svensk popmusik som for eksempel El Perro Del Mar.

Holger og hr. Jørgensen

Men det er ikke kun vore kære nordiske broderlande, der har haft glæden af Sarah Blaskos behagelige selskab, faktisk er hun perlevenner med C.V. Jørgensen, såvel som hun er bange for Holger Danske, okay, sådan cirka. For et par år siden skrev Blasko musikken til en opsætning af Hamlet, og sidste år var hun så for første gang i Danmark.

– Jeg måtte tage derhen (læs: Kronborg, red). Det var meget imponerende, og det gav mig et helt nyt perspektiv på Hamlet. Jeg var på rundtur – også under slottet – og i et rum er der så denne enorme statue af en mand, som sidder og hviler sig! Meget skræmmende.

For at dvæle lidt ved historikken møder GAFFA sangerinden på 70 års dagen for besættelsen, så snakken går fra Shakespeare og Holger Danske til Hitler og – uden sammenligning i øvrigt – videre til en såkaldt levende legende. Sarah Blasko optrådte sidste år ved Århus Festuge – og er efter alt at dømme på plakaten igen i år – og ud over at begejstre publikum fik hun hilst på en af de store i dansk musik, der, efter år i dvale, blev genforenet med sit publikum ved samme lejlighed.

– Han (C.V. Jørgensen, red.) var utrolig venlig og behagelig. Vi spiste middag et par gange sammen, og han virkede glad, men også lidt sky og ydmyg, meget sympatisk. Jeg anede jo ikke, hvem han var, men kunne fornemme på folk, at han er lidt af et nationalikon. Jeg har efterfølgende fået oversat sangen Det Si'r Sig Selv, og ud fra den kan jeg tydeligt fornemme hans format.


Diskografi

As Days Follows Night
(Bonnier Amigo Music / Dramatico / Dew Process, 2009)
What The Sea Wants, The Sea Will Have
(Import / Dew Process, 2006)
The Overture & The Underscore
(Import / Dew Process, 2004)



Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA