x

Undercover: Efterklang – Magic Chairs

Undercover: Efterklang – Magic Chairs

Hvem: Design: Hvass&Hannibal. Billede: Brian Buchard

Hvor: Gården i Thorvaldsens Museum

Hvornår: November 2009

Efter en del udgivelser, hvor coverne til Efterklangs albums har været prydet med grafisk artwork, har den alternative gruppe for første gang taget udgangspunkt i et fotografi. Men billedet af de mange kaotiske vimpler i det mennesketomme Thorvaldsens Museums symmetriske gård er dog stadig umiskendelig Efterklang.

Designerne Nan Na Hvass og Sofie Hannibal har i årenes haft at gøre med størstedelen af det grafiske udtryk hos gruppen, der både har benyttet sig af deres kunnen i forbindelse med covere til blandt andet albummet Parades og design af T-shirts, og duoen har også stået for musikvideoen til nummeret Mirador.

Efterklangs bassist og manager Rasmus Stolberg understreger gruppens store tiltro til Hvass&Hannibal, og udtaler til GAFFA:

– Vi føler, deres tilgang til deres kunst på mange måder harmonerer med vores. De arbejder intuitivt og er ekstremt fokuserede, samtidig med at de er fleksible og griber en ny retning eller mulighed, hvis den byder sig. Vi bruger enormt meget tid på vores albums, og så er det rart, at de, der laver indpakningen, har samme tilgang.

Den ene halvdel af den grafiske duo, Sofie Hannibal, fortæller til GAFFA om arbejdet med det svære billede, der på trods af resultatets rene udtryk har et stort antal mennesker bag skabelsen.

– I ugerne op til dagen, hvor vi tog billedet, havde vi travlt med at indfarve stof og sy alle vimpel-båndene, og vi havde opstøvet 20 vimpelgymnaster fra forskellige klubber i København til at komme og hjælpe os med at svinge dem rundt. Hvor gymnasterne er blevet af, forbliver en hemmelighed, men de var der, forsikrer hun.

Flere locations var i spil til det endelige coverbillede, men valget faldt i sidste ende på Thorvaldsens Museum, hvilket ifølge Rasmus Stolberg har gjort coveret flottere, end Efterklang turde håbe på.

– Det er farverigt og fantasifuldt, samtidig med at der næsten altid er flere lag i deres designs. Nye detaljer dukker op, og der er mørkt eller underligt bag det farverige, fortæller han.
     


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA