x

Debatindlæg: Hvor i alverden er verdensmusikken?

Debatindlæg: Hvor i alverden er verdensmusikken?

Billede: Fanga, som spillede på Global CPH lørdag den 24. april. Læs GAFFAs anmeldelse af koncerten.

Herhjemme er verdensmusikken stadig musikverdenens største niche. Sådan har det været længe, men det er der mange, der arbejder på at ændre. Og frugterne af det arbejde begynder så småt at kunne høstes, selvom udsigterne til en decideret storhøst på den danske musikscene er lange.

Spørgsmålet er, om det ikke bare er markedsvilkårene, der spiller ind. Eller er det andre udfordringer, som verdensmusikken står overfor? Spørger du folk fra miljøet omkring verdensmusik, nikker de genkendende til det sidste. Det gælder bl.a. Johan Bylling Lang, der både er udøvende musiker i reggaebandet Babylove and the van Dangos og bestyrelsesmedlem i genreorganisationen World Music Denmark, der har til formål, at fremme verdensmusikken i Danmark:

"Som andre nichegenrer har verdensmusikken svært ved at synliggøre sig selv på den danske musikscene. Der bliver ikke levnet meget plads i trykte medier og radio, så verdensmusikken lever i høj grad sit liv på livescenerne rundt omkring."

Og ifølge Johan er det netop live, at det pt. spiller for verdensmusikken. Han nævner Roskilde Festival, Global CPH og Klaverfabrikken i Hillerød som steder, hvor der er plads til verdensmusikken. Men det kniber lidt med velvilligheden på landets større spillesteder:

"Generelt vil mange spillesteder gerne tjene penge og verdensmusik er ikke en guldgrube, heller ikke for en arrangør. Derfor er der nok en lidt tilbageholdende holdning til at booke verdensmusik."

Tilbageholdenheden skyldes frygten for lommesmerter. Et scenarie, vi i Pumpehuset godt kan genkende. Og så er vi tilbage ved netop markedsvilkårene, eller? Njahh… er nok det mest fyldestgørende svar. Som virksomhed holder vi øje med vores udgifter og omkostninger hele tiden, men som spillested skal vi også præsentere publikum for noget, de ikke ved, at de gerne vil have. Og det kan med god grund være verdensmusik. I det sidste halve år har vi i Pumpehuset lagt hus til både balkanfester, dancehall-, ska- og reggaekoncerter med både god mavefornemmelse og sorte tal på bundlinjen. Det afslører måske ikke den overdrevne modighed, men vi synes, at vi går i den rigtige retning et skidt ad gangen.

Bjonko Stosic, manden bag Balkan Beat Party og hovedperson i Balkan bandet Bjonko & Copenhagen Chalgija, er med på, at vilkårene langsomt bliver bedre for verdensmusikken:

"Indstillingen er blevet bedre, men kan forbedres. De større spillesteder har delvist indset, at verdensmusikken er kommet for at blive - men igen under forudsætning af, at der er én eller nogen, der vil tage chancen for at få det op at køre."

De før så lukkede døre er begyndt at stå på klem rundt omkring på landets spillesteder. Men det er kun et lille nøk i forhold til at præsentere danskerne for verdensmusik. For der er malurt i bægret

"En større mediedækning vil naturligvis kunne trække mange flere publikummer til.", siger Johan. Og på spørgsmålet om, hvad der er verdensmusikkens største udfordring, kommer det prompte fra Bjonko:

"Radioen! At det kan komme mere ud til den "almindelige" dansker."

Det, som folk går glip af, er en musik, der udfordrer den gængse musiks smalle rammer. Du kan som publikum ganske enkelt få dig en på opleveren.

"Verdensmusikken bevæger sig væk fra det "gængse" - den er mangfoldig." pointerer Bjonko, og Johan følger op: "Verdensmusik er en utrolig bred genre – i virkeligheden alt det som ikke er rock, jazz, folk eller klassisk, hvis man skal være lidt firkantet. Det er en smeltedigel af mange forskellige ting, hvor mange unikke og spændende ting opstår. Der findes mere end X-faktor, og hvad der bliver reklameret for på tv. Verdensmusikken har en sjæl, stikker dybt, betyder noget for folk. Det er lidt svært at forklare."

Ja, det er lidt svært at forklare, så herfra skal lyde en løbende opfordring til at præsentere dansk verdensmusik. Så skal musikken nok forklare sig selv. Alle os spillesteder skal blive bedre til det – vores erfaring er, at det både giver sjove fester og gode regnskaber. Og alle os, der generelt præsenterer musik for folk, skal blive bedre til at lægge tanker om flow, konformitet og snævre udtryk i skuffen. I stedet skal vi give publikum noget mere af det, de ikke ved, at de gerne vil have. Og verdensmusikken kan oplagt være et værktøj hertil. Opa!


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA