x

Lady Gaga – fra de udstødtes popstjerne til global megastar

Lady Gaga – fra de udstødtes popstjerne til global megastar

I en alder af 24 har Lady Gaga formået at opbygge et ganske imponerende cv: Hun har skrevet sange for ældre kollegaer som Fergie, Pussycat Dolls og Britney Spears, hvis plads på poptronen hun i øvrigt har overtaget, herudover har hun arbejdet sammen med Marilyn Manson og Kanye West, fået hele den kulørte presse til at spekulere i hvorvidt hun er han- eller hunkøn og har selveste David Bowie som medlem af fanklubben.

Stefani Joanne Angelina Germanotta er født den 28. marts 1986 i New York. Hun forlod det fædrene hjem tidligt, og droppede ud af New York University på første semester for at hellige sig musikken. Resultatet var at hun i New York City optrådte som teenager i natklubber af mere eller mindre tvivlsom karakter, hvor hun delte scene med farverige dragqueens og strippere. På trods af sin tidlige modvilje mod datterens karrierevalg har Lady Gagas far, Joseph Germanotta, i dag en tatovering af det lyn-symbol, der pryder Gagas ansigt i Just Dance-videoen, mens moderen, Cynthia Germanotta ofte bærer en halskæde med samme symbol.

Før det lykkedes Gaga at opbygge en solid fanbase, tilbragte hun en del tid i sin tarvelige lejlighed på Manhattans Lower East Side, hvor hun ofte bestilte en pose kokain fra et "udbringningsfirma" og brugte time efter time på i skæv tilstand at sætte sit hår og lægge makeup – og selvfølgelig på at skrive sange.  

"Lady Gaga" fødes
Gagas første producer, Rob Fusari, faldt over nogle Freddie Mercury-agtige vokalharmonier på et af hendes tidlige numre, hvorefter han som en joke gentagne gange begyndte at bryde ud i Queens Radio Gaga fra tid til anden. Pludselig modtog han en dag en sms, hvori hun proklamerede sit nye navn, og siden har hun ikke lystret navnet Stefani.

Under parykkerne og de vilde outfits finder man en dygtig musiker og komponist, der rent faktisk skriver sine egne sange og designer størstedelen af sine egne kostumer og scenografi. Et sjældent syn i vore dages popverden. Det er dermed næppe gået ret manges næser forbi, at Lady Gaga ynder at iklæde sig vilde og futuristiske gevandter, der ikke altid overlader ret meget til fantasien. Disse skabes ofte i samarbejde med det team, hun kalder Haus of Gaga, hvor Matthew Williams (kaldet Matty Dada) er creative director. Et team hun selv ser som en moderne udgave af Andy Warhols Factory.

Gaga har beskrevet sig selv som de udstødte og vanskabningernes popstjerne, og at hun hellere vil se interessant ud end at være køn. Hun har et uudgivet nummer med titlen Ugly Sexy liggende i gemmerne, og til Rolling Stone Magazine har hun udtalt: "Jeg ligner ikke de andre perfekte små popsangere. Jeg synes, jeg har noget nyt at byde på, og bryder rammerne for hvad folk synes er sexet."

The Monster Ball Tour
Sidste efterår var det meningen, at Lady Gaga skulle have været på en storstilet dobbelt-tour med Kanye West med titlen "Fame Kills". Turnéen blev dog aflyst på grund af svigtende billetsalg, og den almene er, at det primært skyldtes Kanye Wests Taylor Swift-fadæse ved det års MTV Video Music Awards, hvor hitmageren som bekendt stormede scenen og sagde at Beyoncés video var bedre end Swifts.

Da touren ikke blev til noget, skyndte Gaga sig at stable sin egen The Monster Ball Tour, der rammer Herning til oktober, på benene. Hovedpersonen beskriver turnéen på følgende måde: "Temaet er udvikling. Det begynder med, at jeg er en lillebitte celle, der vokser. Vi kommer igennem sand, vand og ild, og det hele er en metafor for den udvikling der sker fra barn til teenager til voksen, og de bærende elementer er blandt andet helt utrolige lysprojektioner og lysinstallationer."

Ligesom U2 har for vane, medbringer Gaga sin egen scene på turnéen, og hensigten er, at den skal imitere formen af en ramme: "Man er vant til at se kæmpestore scener med en masse plads og et loft. Jeg har arbejdet med måder, hvorpå, man kan lege med scenens form og format og ændre måden, hvorpå vi anskuer tingene. Det bliver det største post-apolyptiske privatfest, publikum nogensinde har været til."

Utilfredse popsild
Selvom Gaga funkler klart på stjernehimlen, og bands lige fra Weezer til Faith No More har inkluderet Poker Face i deres live-shows, er det langt fra alle damens kollegaer, der klapper i hænderne over hits som Just Dance, Paparazzi og Telephone. Både Madonna, Christina Aguilera og M.I.A. har været ude med riven og kaldt GaGa for både "overvurderet", "talentløs", "ikke særlig progressiv" og stillet spørgsmålsteg ved om hun er "en dreng eller en pige?".

Kommentarerne har Gaga dog indtil videre taget med et gran salt, og i BT kunne man sidste år læse, at hun tager det som en kompliment, at Madonna overhovedet kender til hendes eksistens:

"Jeg tager det som en kompliment, at Madonna overhovedet ved, at jeg eksisterer, og når talentfulde Christina antyder, at jeg måske er en dreng, så gør det mig bare glad. Jeg er inspireret af hele Andy Warhol-filosofien om det tvekønnede menneske. Og ofte fremtræder jeg med vilje så feminint, at folk automatisk tror, at der må stikke noget under – at jeg en i virkeligheden er dreng."

Det spørgsmål dementerer hun dog én gang for alle i den Jonas Aakerlund-instruerede video til Beyoncé-samarbejdet Telephone, der i skrivende stund hærger radiostationerne, og som i øvrigt er remixet af danske Alphabeat, der også spillede support for Lady GaGa på den britiske del af hendes turné.

Hvad fremtiden bringer for den ambitiøse popkunstner skal blive spændende at følge med i. Indtil videre kan man i hvert fald se frem til at se hende på mere eller mindre klos hold, når hun 20. oktober tager Monster Ball-touren med til Danmark.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA