x

Leve svimmelheden

Leve svimmelheden

– Vi er begge besat af musik, vi skriver begge musik, og vi er begge interesseret i at ’gå en del i byen’, forklarer Simon Beck sit syv år gamle venskab med Sune Wagner, der har produceret og spillet på guitar på Simon Becks første soloalbum, udsendt under navnet Viva Vertigo.

De to deler også en fælles interesse for kultfilm, kultur, mørkelivet, skæve eksistenser og "life on the edge", som det også kan aflæses af bandnavnet, der kan oversættes til noget i retning af "leve svimmelheden".

– Jeg holder meget af at trække på de her inspirationsting som film, et levet liv og skæve eksistenser – outsiders. Der skal være noget angst, noget anderledes og nogle spændinger ved rock. Man skal ind i en eller anden tilstand og en jagt efter oplevelser, siger Simon Beck, hvis mailadresse i øvrigt er en hyldest til en af disse skæve eksistenser, skuespillerinden og modellen Edie Sedgwick fra undergrundsmiljøet omkring Andy Warhol i slutningen af 60’erne.

– Mange rigtig fede kunstnere som Lou Reed og Jim Morrison har haft en muse. Edie Sedgwick var en af den slags for Andy Warhol, og hun har virkelig kunnet bringe noget frem i folk med sin mærkelige historie og sine store glugger. Der er noget farligt i sådan nogle typer, og så bliver det først rigtig spændende, men før det bliver alt for meget analyse, skal man ikke glemme, at rock jo også bare drejer sig om at feste igennem! Det er også underlivet, der bestemmer - 1-2-3 og derudad! siger Simon Beck.

Albummet "Viva Viva" er netop udgivet, og den første musikvideo til titelsangen er netop blevet skudt og klippet til premierevisning i aften til pladereceptionen. Som The Raveonettes’ visuelle udtryk trækker den på nogle amerikanske inspirationskilder og er skudt udelukkende i sort/hvid som pladens cover i øvrigt. Derudover bliver det noget med kidnapning, amerikanske biler, et band i en kælder og leg med lys og skygge, lover Simon Beck.

På albummet medvirker desuden den herboende bassist Mark Grondahl fra Jeff Buckleys band, trommeslagerne Jakob Høyer fra The Raveonettes, Kristoffer Sonne (storebror til Laust Sonne alias Dear) og Kristoffer Shelberg.

– Jeg kan kun være glad for, at jeg fik muligheden for at arbejde med de folk, for det sker måske kun denne ene gang. Sune og Jakob Høyer har travlt med The Raveonettes, Mick laver ting i England, Kristoffer Sonne kendte jeg fra gamle dage, men han spiller med Circus, som er ved at bryde igennem,” siger Simon Beck, som fik ideen til pladen, da Sune i slutningen af Psyched Up Janis-tiden samlede en række 4-sporsoptagelser til compilationen ”Hi-fi Low Life”.

– Det skulle jeg også gøre, syntes han. Det gjorde jeg så og fandt ud af, at det var ret sjovt. Det er en nem måde at høre resultatet på i stedet for at gå og file på tingene i en uendelighed, forklarer Simon Beck.

Det var imidlertid ikke nemt for ham at få sangene ud, da Sune endnu ikke var blevet det store navn, han er i dag.

– Det er underligt med musik. Man kan være helt yt, og så pludselig er man in, selvom man bare laver det samme, som man hele tiden har gjort, siger Simon Beck om Sune Wagners situation.

– Der var interesse for at udgive pladen i starten af 2002, men det ville selskabet ikke med Sune som producer! Men jeg insisterede på, at det – mens vi ventede på retfærdigheden! – skulle være Sune. Det gav nogle problemer, men da Sune så fik succes med The Raveonettes, fik piben en anden lyd, siger Simon Beck, der slutteligt fik kontakt med det fine, lille københavnske selskab Bad Afro, som også udgiver Baby Woodrose og The Defectors.

– Projektet startede i 1999, og jeg har nok skrevet mere end 100 sange. Nogle er skrevet lige op til udgivelsen, og andre har ligget et par år, men de fleste er fra omkring 2000. Det er en tidløs plade befriet for trends. Jeg er lidt udenfor alt det der. I 2001 sad vi midt i en masse blødsøden poprock, men da skrev jeg "Devilhead" derhjemme på min guitar, for jeg kunne slet ikke tænke på sådan noget klynkerock og har ikke tænkt på, om der nu var for mange ballader på min plade, eller om det var for rocket, siger Simon Beck.

Viva Vertigo spiller support for Baby Woodrose på fredag på Rytmeposten i Odense og optræder desuden til Bad Afro Night den 30. maj i Pumpehuset sammen med Baby Woodrose, The Defectors og Magic Bullet Theory. Live får Simon Beck følgeskab af Sara Sørensen på guitar, Troels Drasbech på trommer og Anders Wallin på bas.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA