x

Hjaltalín – Popmusik behøver ikke at være spontant lo-fi

Hjaltalín – Popmusik behøver ikke at være spontant lo-fi

– Hjaltalíns musik reflekterer et minde. Det er vores tilgang: at musik altid dokumenterer en bestemt oplevelse og tid, forklarer forsanger og sangskriver Högni Egilsson i relativt abstrakte vendinger.
Det abstrakte passer fint på det islandske orkester, som bruger kammermusikkens instrumenter til at spille popsange ligesom deres landsmænd i Múm, Sigur Ros, Seabear og selv Björk, der bruger strygere, forskelligartede blæsere og klassiske percussion-instrumenter til at skabe en symfonisk fornemmelse.

– Vi er ikke på den måde bevidste om at arbejde med en bestemt idé og få det til at lyde som noget bestemt. Mennesker, der forsøger at være cool, vil aldrig blive det. Hvis du vil skabe noget, så må du være i et bestemt humør, hvor du er åben for, at smukke ting kan ske, fortsætter han.

Størstedelen af septettens nye album Terminal er indspillet med et 35 mand stort klassisk orkester med en organisk storhed til følge. Det er dét, der har fået musikskribenter til at sammenligne gruppen med Arcade Fire, og i den sammenhæng kunne man vel tilføje Efterklang, som ligesom Hjaltalín har givet livekoncerter med store kammerorkestre. Hjaltalín skriver flere rene popmelodier i sammenligning med de to førnævnte og er i øvrigt kendetegnet ved at have to tydelige forsangere.

Pop er andet end laveste fællesnævner

Hjaltalín blev dannet i 2006 af syv klassisk-uddannede musikere, der på dét tidspunkt blot havde nemmere ved at spille musik på akustiske instrumenter. De startede med at spille musik på den måde, fordi de mere eller mindre ikke havde prøvet at bruge computere eller pedaler i musikken. Högni Egilsson havde aldrig skrevet en node, da de dannede bandet, men i dag studerer han (og gruppens violinist Viktor Arnason) komposition på konservatoriet.

– Popmusik hedder pop af den grund, at det er noget, folk kan lide. Der er en fællesnævner, men det behøver ikke at være den laveste fællesnævner. Det kan relatere til noget, som mange mennesker bare synes er smukt i harmoni, rytme og melodi, forklarer Högni Egilsson.

Han komponerer det meste af musikken direkte på papir, hvilket er ret uhørt i popmusik.

– Folk har den fordom, at klassisk musik er akademisk og intellektuelt, bare fordi det tager noget tid at lære sig. Men at skrive musik i nodeform er bare et håndværk, og det gør det ikke mere vigtigt end popmusik, fortæller han.

Til gengæld vil Hjaltalín gerne vise, at det er muligt at finde fælles grund mellem moderne klassisk musik og popmusik. Det var en stor ting på Island, da gruppen i juni måned spillede tre lynudsolgte koncerter med Det Islandske Symfoniorkester.

– Det må gerne lyde smukt. Vi vil gerne vise, at musik ikke behøver at være spontant og lyde dårligt, men at popmusik faktisk kan være skrevet med omtanke.

Skaber-samler

– Vi skriver ikke musik på en måde, hvor vi tænker på bestemte kunstnere, men det er klart, at du forholder dig til musik, der er skrevet før. Vi tænker på et minde, men bagefter vil du kunne identificere, at det lyder som Stravinsky, Gerard Grisey eller Phil Spector. Jeg opfatter os ikke som skabere af musik, i virkeligheden samler vi bare den musik, som folk før os har skabt. Det ville være en arrogant holdning at hævde, at man har skabt noget nyt, siger Högni Egilsson.

Hjaltalín har i øvrigt ofte fået hjælp fra venner til at skrive gruppens sangtekster. To numrene fra Terminal er for eksempel skrevet af Örvar Smarason fra Múm.

Hvad betyder Terminal?

– Måske er det en passage, en drøm eller en lufthavn. Måske er man på vej videre.
Gruppens andet album følger op på debuten Sleepdrunk Sessions fra 2007, men Terminal er det første, der får en reel dansk udgivelse. Men symptomatisk for den lille, men stærke musikscene i Reykjavik, så er de islandske bands nødt til at tage ud og spille internationale koncerter ret tidligt. Hjaltalín har allerede givet flere danske koncerter, blandt andet på Spot Festival i 2008, Roskilde i 2009 og som support for blandt andre Múm.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA