x

The Datsuns: Ten Years Gone – med lidt hjælp fra Led Zeppelin

The Datsuns: Ten Years Gone – med lidt hjælp fra Led Zeppelin

Bandnavnet er fra en japansk bil, lyden flabet, beskidt og guitarriff’et, og hitsene hed MF From Hell og Harmonic Generator, da new zealandske The Datsuns for to år siden med debutalbum i eget navn blev koblet på den igangværende The Garagerock Band-bølge med The Hives, The White Stripes og The Strokes osv.

Deres energi viste de i fjor på Roskilde Festival og ikke mindst i en særdeles svedig koncert på Loppen. Men The Datsuns ligger som for eksempel vennerne i The Von Bondies lige så tæt på klassisk 70’er-hard rock a la bands som AC/DC, Deep Purple og Led Zeppelin, som de gør på garagerock og det poppunkmelodiske element fra The Ramones.
Og ikke mindst Led Zeppelin har en vis betydning på The Datsuns’ andet album, "Outta Sight/Outta Mind", der netop er udsendt. Albummet er nemlig produceret af den tidligere led zep John Paul Jones.

– Han kom til et par af vores koncerter i London og New York, og han kunne lide os. Da vi så mødtes igen, dukkede emnet bare op, fordi vi skulle i gang med at lave en plade. Vi var selvfølgelig meget beærede. Han er ikke en producer, der bare stryger fra band til band, for han behøver ikke at arbejde for at tjene til huslejen. Han arbejder kun med musik, han har lyst til, og derfor ville vi gerne arbejde med ham, siger Phil "Datsun" Sommerwell, der er guitarist i The Datsuns.

Ti år er gået
I efterhånden ti år har han og skolevennen og sangeren Dolf de Datsun spillet sammen. Og det stemmer perfekt overens med nummeret "Girls Best Friends", der har en skjult reference til "Ten Years Gone" fra Led Zeppelin-opuset "Physical Graffiti".

– Den sang er lidt anderledes for mig, fordi jeg bruger en Fender Strat, som jeg ellers aldrig har brugt før. Vi har nemlig aldrig haft råd til at købe instrumenter. Det er John Paul Jones’ guitar, og da jeg havde indspillet de to rytmespor, sagde jeg til ham, at det var en fed guitar. Så sagde han, at han havde købt den af Jimmy Page, som indspillede "Ten Years Gone" på den. Fucking hell, det var cool! siger Phil Datsun.

Ellers har John Paul Jones ikke forsøgt at lægge sin egen lyd ned over bandet, der dog i modsætning til det første foden-i-jorden guitaralbum har udviklet sig i en mere groovy retning.

– Den er lidt mere underspillet, selvom det i bund og grund bare er en Datsuns-plade. Måske skinner der lidt flere indflydelser igennem som powerpop fra 60-70’erne. Cheap Trick, Ramones osv. Alle sange er skrevet on the road og det er en meget ærlig plade. Vi har turneret konstant i to og et halvt år og har ikke haft noget sted at bo, så pladen handler om at være væk hjemmefra og langt fra enhver form for normalitet. Så bliver tingene fucked up og man ødelægger sine forhold, siger Phil Datsun. Dog ikke deres indbyrdes forhold i bandet.

Gør-det-selv-band
Efter ti år er kvartetten nemlig stadig sammen og er endda netop flyttet ind i et hus sammen i Paddington i London for at have en base, der var tættere på Europa og England end New Zealand.

– Ha ha! Vi er blevet som en familie. Som The Monkees! Vi skændes og bliver gode venner, men vi er også blevet vante til, at alle hele tiden er i nærheden. Det er vanvittigt. Vi levede i en bus i 100 dage i træk i fjor, så hver en sprække i dit liv eller dine forhold bliver stillet til skue hver eneste dag. Så vi kender hinanden ret godt. Men vi kan lide det, for vi har det sjovt, siger Phil Datsun.

Bandet er i høj grad også et do-it-yourself-band. Begge albums er udsendt på eget pladeselskab, Hellsquad, de har produceret selv, og de har tidligere arrangeret deres turnéer selv. Og selvom de var glade for samarbejdet med John Paul Jones, er The Datsuns ikke sikre på, at de har lyst til at gentage eksperimentet.

– Det var en fed oplevelse, og han fik det bedste ud af os. Han ændrede ikke sangene eller musikken, men fik os bare til at spille godt. Men vi tog alligevel alle beslutningerne, og vi ender nok med selv at producere igen. Men det var fedt at prøve at arbejde med andre. Og hvis vi skulle prøve det, var det da det helt rigtige at arbejde med én, som vi respekterer og hvis arbejde vi elsker, siger Phil Datsun.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA