x

Wolfgang Flür: Musikindustrien er gårsdagens truede dyrerart

Wolfgang Flür: Musikindustrien er gårsdagens truede dyrerart

Lørdag aften den 14. august gæster LCD Soundsystem DR Koncerthuset i København, og forleden offentliggjorde arrangøren to opvarmningsnavne.

Det drejer sig om Wolfgang Flür, der kom med som livemedlem af Kraftwerk i 1973 og året efter medvirkede på albummet "Autobahn". Han var medlem af gruppen frem til 1987, hvor han forlod bandet til fordel for en solokarriere, der har inkluderet dj-gigs samt kollaborationer med Mouse On Mars og Pizzicato Five. Det er som dj Flür optræder til koncerten i København, der i følge arrangørerne vil få tilført en filmisk dimension.

Flür får følgeskab af No Bra, der beskrives som "Art-homo-ikon og elektronisk minimalist [som] fremfører bizar performance-koncert! - topløs!".

GAFFA har fået en snak med Wolfgang Flür, der følger her:

Du optræder i København d. 14. august. Kan du fortælle lidt omkring hvad man kan forvente af denne optræden? Hvad for musik vil du præsentere?
 

Wolfgang Flür: Jeg spiller en række attraktive og dansevenlige electronumre, som jeg har samlet sammen gennem årene – nogle er mine egne mix, andre er remix fra forskellige producere og dj's verden over. Min optræden vil vare omkring en time og et kvarter og byder også på et videoshow med billeder og grafik fra min musikalske baggrund og frem til i dag. Jeg bliver præsenteret via Freakz Me Out, som er et af de bedste internationale bookingbureauer, jeg kender til – http://freakz-me-out.com.
 
Så vidt jeg er orienteret, så er det seneste udspil fra dit Yamo-projekt singlen "I Was A Robot", der blev udsendt for omkring fem år siden. Arbejder du på ny musik? Har du nyt materiale klar endnu?
 

- Jeg har næsten færdiggjort et Yamo-pop-album, "Eloquence", men har ikke fundet et passende pladeselskab. Det er et resultat af den generelle krise i musikindustrien.
 
Du har har tidligere samarbejdet med electronicagruppen Mouse On Mars; er det et samarbejde, der vil fortsætte også fremover?
 
- Nej, det var et samarbejde, der hørte Time Pie-albummet til, udelukkende.
 
Du var jo naturligvis med i Kraftwerk i halvfjerdserne og firserne. Hvad var det bedste ved at være i Kraftwerk, og hvad er det bedste ved ikke længere at være det?
 
- Det var virkelig godt for mig at være en del af Kraftwerk. Det gav mig en musikalsk baggrund, som jeg bruger også den dag i dag, og så var vi jo på en masse rejser og turnéer rundt i verden, hvilket gav mig et indblik i forskellige kulturer, som man normalt ikke får mulighed for at opleve på nært hold. Jeg skriver en del om den slags i min autobiografiske bog, "I Was A Robot". Det at jeg ikke længere er med i Kraftwerk, har givet mig større frihed og selvtillid omkring egne projekter, både omkring electromusikken og litteraturen.
 
Nu vi er ved Kraftwerk; jeg talte med Karl Bartos tidligere på året, og han sagde, at han ikke rigtig gad udgive ny musik, for folk køber alligevel ikke musik længere. Hvad mener du om dette, og hvor tror du musikindustrien er på vej hen?
 
- Jeg er fuldstændig enig med Karl, jeg deler hans opfattelse. Det er ikke længere lige så attraktivt for musikere at gå i studiet og udvikle ny musik. Det er trist at måtte erkende det, men musikindustrien nægtede at se problemerne i øjnene, og nu er resultatet, at den ikke kan lave kontrakter med nye musikere. Årsagen bag er forbrugervaner og uærlige fans. I de fleste tilfælde henter folk musikken gratis på nettet, via ulovlige fildelingsprogrammer og tyveri. Musikindustrien går ad helvede til og må finde ud af, hvordan den skal klare sig i fremtiden. Det er en udvikling, man også ser i Tysklands bekymring omkring stål, f. eks., som relaterer til telemarkedet. Musikindustrien er gårsdagens truede dyreart.
 
Et nørdet spørgsmål til de teknik-interesserede – kan du nævne dine fem elektroniske yndlingsinstrumenter?
 
- Jeg kan nævne tre: Synthesizere, elektroniske trommer og thereminen.
 
Hvad er fremtidsplanerne for Wolfgang Flür? Hvor er du på vej hen musikalsk og kreativt?
 
- Jeg gemmer mit Eloquence-album til fremtiden og er tilfreds med at rejse rundt som musik-soldat med mit dansevenlige musikprogram, som jeg kalder Elektro-Knirsch. Og så skriver jeg også bøger. Jeg har færdiggjort en ny bog sammen med min livspartner Zuhal, som rejser sammen med mig og filmer mine shows. Bogens titel er "Sonst Nichts" (Intet andet), og den indeholder sytten meget sære noveller om folk i Rhinlandet, hvor vi bor. Vi udgiver den til efteråret i forbindelse med Hamburg Harbour Front Festival, d. 15. september. Du kan læse mere på www.myspace.com/yamomusic og www.yamomusic.de.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA