Made In Esbjerg fredag den 20. august

Made In Esbjerg fredag den 20. august

For andet år i træk afholdes Made In Esbjerg i den vestjyske havneby, hvor spirende lokale orkestre kan få lov til at vise deres værd på spillestedet Tobakken, der i sig selv imponerer med en sceneplacering, så selv dem, der står bagerst har glimrende udsyn. GAFFA tog turen til Esbjerg for at se nærmere på hvad byens lokale musikliv havde at byde på, og indtrykket var generelt positivt.

The King And I
Et af dagens store trækplastre for GAFFAs udsendte var Kellermensch-medlemmerne Sebastian Wolff og Claudio W. Suez' nye band, The King & I, der spillede deres første koncert denne fredag til Made In Esbjerg-arrangementet, og lad det være sagt med det samme: de skuffede ikke. Langtfra.

Koncerten starter ud med en smuk folket ballade, der sagtens kunne begå sig blandt både Neil Young og Nick Caves bedre kompositioner. Det er store ord, men ikke desto mindre er det sådan, det forholder sig. Wolffs rå vokal og smukt skramlede akustiske guitar giver de melodiske himmerigsmundfulde, sangen byder på, effektivt modspil. Udtrykket er yderst intenst og nogle steder ikke ulig Arcade Fire. Bare (tør man sige det?) bedre.

I løbet af koncerten gives der også plads til et mere elektrisk og forvrænget udtryk med dertilhørende tunge og bastante trommer, uden at det mørke og organiske udtryk sættes over styr. Der er en stærk melodisk tæft i bandets sange, og hvor er det pragtfuldt at Sebastian Wolff kan få så meget afløb for sin kreativitet med numre, der måske ikke ville passe helt ind i Kellermensch-regi, for hvor ville det være en forbandet skam, hvis materiale af denne kaliber blev liggende i den musikalske skrivebordsskuffe.

Meget imponerende første koncert fra et lovende band, vi efter alt at dømme kan vente os meget af. Så det er bare med at krydse fingre for at de fire hurtigst muligt tager et smut i studiet og får genialiteterne optaget, så vi andre kan nyde godt af deres talent, når det passer os.

Kabaret Sybarit
Med en formidabel startkoncert med The King & I i tankerne faldt dagens andet band, Kabaret Sybarit så meget desto hårdere til jorden. Det syv m/k store orkester byder på legesyg, karnevalistisk og dansksproget Balkanmusik, der lægger sig så tæt op ad Kaizers Orchestra, at det nærmest er tåkrummende.

Jovist, de spiller såmænd fint iklædt deres sixpences, seler og høje hatte, men det minder mest af alt som et efterskoleorkester, der i den grad trænger til at finde deres eget udtryk og derefter finpudse det. Bestemt ikke en mindeværdig oplevelse, men heldigvis havde Esbjerg andre kort oppe i ærmet.  

Autofiction
Fremmødet til Autofictions koncert var yderst beskedent, men det var heldigvis ikke noget, de to kvinder og den ene mand på scenen lod sig mærke med. Bandet leverer en utrolig flot og stemningsfuld elektronisk funderet koncert med forsanger Kirstine Fogh Vindelevs imponerende vokal in front.

Musikken bevæger sig i et univers, der ikke er ulig Massive Attacks, men med så tilstrækkeligt gode sange og så meget personlighed, at Bristol-duoen efter alt at dømme kun burde være glade for at kunne inspirere til musikalske guldklumper som dem, Autofiction serverer.

Musikken er både tung, knitrende og drømmende, og særligt i kraft af Vindelevs evner som besnærende frontfigur leverer de tre på scenen en gåsehudsfremkaldende og stærk performance. Autofiction er bestemt værd at holde øje med.

Stella Blackrose
Stella Blackrose spiller hard ass-rock 'n' roll med kvindelig vokal. De spiller hurtigt og hårdt og leverer varen med stor overbevisning. Desværre er det langt fra alt deres materiale, der er lige spændende.

De klassiske rockdyder holdes i hævd, og publikum får både at vide, at de ser godt ud og "det er pissefedt at spille for jer". Nogle steder er det så meget distortion, at lyden mudrer, hvilket bestemt ikke gør det noget mangelfulde materiale mere spændende. På trods af den imponerende mængde energi, der udvises på scenen, går koncerten på grund af sangenes kvalitet hen og bliver kedelig, men med stærkere materiale kunne bandet sagtens nå langt.

Kellermensch
Dagens hovednavn er mægtige Kellermensch, der fra første færd flår benene væk under publikum med deres formidable fortolkning af Neil Youngs Don't Let It Bring You Down. Intensiteten og indlevelsen i bandets performance er imponerende, og frontmand Sebastian Wolff fremstår som selve personificeringen af begreber som vildskab og desperation.

Bandet er i besiddelse af materiale, som de fleste andre bands burde ville give deres højre arm for at stå bag, og oplevelsen af Kellermensch er, at de på scenen nærmest lever og ånder deres musik, men en respektindgydende håndtering af instrumenter og stemmebånd.

Bassist Claudio W. Suez ligner nærmest en sammenbidt soldat med sit gevær, der er klar til at begå en massakre, og de musikalske salver fra scenen udgør i sin helhed en koncert af den type, man kun oplever alt for sjældent, men som Kellermensch alligevel synes yderst leveringsdygtig i. Imponerende.

Denne fredags udgave af Made In Esbjerg har vist sig som et yderst vellykket arrangement, og byen har imponeret med sit rige og kvalitativt stærke musikliv. Hvis flere Esbjerg-bands formår at markere sig på samme måde som bysbørnene Kellermensch og The Floor Is Made Of Lava, kan byen bestemt placere sig stærkere på det musikalske landkort. Denne skribent forventer sig i hvert fald at høre meget mere til både The King & I og Autofiction i den kommende tid.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA