x

Det er bare Interpol - enough said

Det er bare Interpol - enough said

Temperaturen er for længst røget op på 25 grader i Milano, selvom klokken ikke engang er ti om morgenen. Alligevel er der ikke en dråbe sved på Daniel Kessler, da han helt cool ankommer til det fashionable Sheraton Diana Majestic iført sort jakkesæt for at tale med GAFFA om det fjerde Interpol-album, der samtidig kommer til at markere bandets overgang fra kvartet til trio. I løbet af omkring tre kvarter svarer Kessler venligt, fyldestgørende og til tider også grinende på de mange spørgsmål om indspilningerne og forandringerne i bandet. Guitaristen, der boede i England, til han var seks, derefter Frankrig til han var 11, og nu sammen med sin italienske kæreste deler sin tid mellem New York og Milano, tager sig endda tid til at anbefale steder, der er værd at besøge i den italienske modehovedstad. Han lever dermed på intet tidspunkt op til fordommen om, at bandet skulle bestå af distancerede og triste individer, hvilket er et ry, gruppen har fået gennem de sidste otte år siden udgivelsen af debutalbummet Turn On The Bright Lights. Den opfattelse kommer dog næppe til at ændre sig synderligt efter udgivelsen af Interpol, der har den karakteristiske mørke Interpol-lyd, men som dog alligevel ser bandet gå i en lidt anderledes retning end tidligere, hvilket ifølge Kessler er helt bevidst.

– Når man har afsluttet en turné, er tavlen ren, og det kan man se som en mulighed for at prøve helt nye ting. Det er rart at kunne starte forfra, og den mulighed havde vi lyst til at benytte os af. Så de første ting, jeg skrev på guitar, havde en mindre metodisk og mere konceptuel tilgang, hvilket smittede af på de næste ting, jeg skrev. Da jeg spillede musikken for Carlos (Dengler, bandets nu eks-bassist, red.), var vi meget enige om, at orkestreringen skulle fylde en masse, inden vi samlede bandet og konverterede materialet til Interpol-sange. Så det var lidt anderledes end tidligere, hvor vi har været sammen alle fire fra begyndelsen for at arbejde på sangene. Men ved at lade guitar, klaver og synths være fundamentet opnåede vi at skabe noget, der var anderledes end tidligere. Denne gang fokuserede vi heller ikke på, hvordan sangene skulle spilles live. Vi lavede bare de sange, vi gerne ville lave, og så måtte vi arbejde på det andet senere.

Og så var der tre...

Bandet, der endnu ikke har planlagt en dansk koncert i forbindelse med udgivelsen af det nye album, skal på turné i en noget anden konstellation, end de tidligere har været af sted med. Bassisten Carlos Dengler forlod udramatisk bandet efter indspilningerne, men inden miksningen af albummet for at fokusere på sine soloprojekter, og han erstattes nu midlertidigt af David Pajo, mens Brandon Curtis fra The Secret Machines er med på keyboards.

– David Pajo er én, som vi alle har set op til, og jeg er selv stor fan af Tortoise-pladen Millions Now Living Will Never Die. Den har helt klart haft en indflydelse på mig, og så naturligvis Slint, Papa M og mange af de andre ting, han har lavet. Brandon Curtis har vi kendt i evigheder, vi kom frem i samme periode, og vi har turneret med The Secret Machines, så jeg synes, det er et stærkt hold.

Ifølge Kessler elskede Carlos Dengler bandet og den musik, de lavede, så det var en svær beslutning for ham at gå. Men da musikken var færdig, og medlemmerne skulle begynde at se frem mod udgivelsen, promoveringen og koncerterne, blev det tydeligt for ham, at det var tid til at prøve noget andet end at være i et rockband. Bassisten er dog ikke den eneste af de fire, der siden udgivelsen af Our Love To Admire har arbejdet på projekter ved siden af Interpol. Paul Banks udgav sidste år et soloalbum under navnet Julian Plenti, og trommeslager Sam Fogarino har udsendt materiale med bandet Magnetic Morning. Så det er faktisk kun Kessler, der ikke er trådt uden for gruppen, hvilket han fortæller skyldes, at Interpols sange starter hos ham, og at han derfor ikke har fundet det nødvendigt at kigge uden for bandet efter et sted, hvor han kunne udtrykke sig. Han benægter dog, at bandet har opkaldt det nye album efter sig selv for at signalere, at de nu som trio er i en ny fase af bandets historie.

– Med mindre det er ens debutalbum, så bliver det album, man opkalder efter sig selv lige så meget et statement som en eller anden højtravende titel. Samtidig er det et meget komplet album og måske Interpol på sit højeste plan, så det føltes rigtigt. Det føltes uprætentiøst, og titlen lå fast, før Carlos smuttede, så det skal ikke signalere en ny begyndelse. Det er bare Interpol – enough said.

På turné med U2

Bandet har altid været meget involveret i produktionen af deres plader og har for første gang valgt at stå for det hele selv. Deres numre er alligevel altid helt indspilningsklar, når de går i studiet, fortæller Kessler, så det giver ikke meget plads for en producer til at bidrage med idéer og ændringer. Så det er primært i miksningsfasen, bandet har fået ekstern hjælp, og her har de denne gang allieret sig med Alan Moulder, der tidligere har arbejdet sammen med blandt andre U2, Depeche Mode og Nine Inch Nails. Han benyttede sig dog ikke af den ofte brugte bilstereotest, som køreturen til interviewet dog alligevel viste, at pladen fint består:

– Biltesten er vigtig. Jeg har fantastiske minder fra tiden omkring Turn On The Bright Lights, hvor vi alle væltede ind i en bil for at høre, hvordan den lød. Jeg ville ønske, at vi havde det på video, griner Kessler: – Peter Katis (som producerede bandets to første plader, red.) går meget op i biltesten. Men denne plade miksede vi i London med Alan Moulder, så dér lavede vi en boombox-test, hvilket svarer til biltesten. Det er altid godt at teste numrene på forskellige typer højttalere, når man mikser, for når man er i studiet, kan man godt sidde og synes, at det hele lyder fantastisk, og når man så kommer hjem, lyder det slet ikke på samme måde længere. Det er som at købe noget lækkert i en basar, for så at opdage, når man kommer hjem, at det er fyldt med sand.

Interpol satte i august gang i deres verdensturné i USA, og når de i september måned rammer Europa, sker det blandt andet som opvarmningsnavn for U2 til otte koncerter, hvilket er noget, bandet ser frem til.

– De kontaktede os, da vi var i gang med at mikse, og dér havde vi ikke lagt turnéplaner endnu, så vi tænkte "hvorfor ikke?" Vi har stort set aldrig varmet op for nogen, og det var en ret interessant oplevelse, da vi varmede op for dem i Glasgow for fem år siden. Det er altid godt at prøve nye ting, og vi sagde ikke så meget ja, fordi vi regnede med, at det kunne være godt for vores karriere, men mere for spændingen ved at gå ud på en kæmpe scene foran et publikum, der overhovedet ikke er kommet for at se os. Det bliver overhovedet ikke som at spille vores egne shows, men vi sagde ja for at få oplevelsen, fortæller Kessler, der takker for påmindelsen om den manglende danske koncert i turnéplanen og lover at ringe til deres booker for at minde ham om at sætte et show op i Danmark i 2011.

"Interpol" er ude nu

Daniel Kesslers guide til Milano

Interpol-guitaristen deler sin tid mellem New York og Milano, og her er nogle af de steder, han vil anbefale, at man besøger, hvis man kommer til den norditalienske by.

Bar Basso
– Hvis du vil have den autentiske Milano-oplevelse, så prøv Bar Basso. De har opfundet drinken Sbagliato, hvilket betyder "et uheld". Den har masser af alkohol og smager virkelig godt. Der er en fed vibe, og det er som at træde ind i 60'erne.

Navigli
– Det er en rigtig fin del af byen. Der er mange mennesker og gode fester. Man kan gå ned til floden, og det er et åbent område, hvor folk sidder udenfor og drikker.

Atomic
– Der er ikke mange indie/rock-steder i Milano, men et af de få steder er Atomic, der har dj's og en rå indretning med store malerier på væggene.

Sforza-slottet
– Efter at have spillet her nogle gange fik jeg det indtryk, at Milano var en grå industriby. Men tag turen ind til Sforza-slottet og gå rundt i parken. Der er virkelig flot. Der er et museum, og det ligger lige midt i byens hjerte, hvor der er masser af andre ting at se.

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA