x

Kunsten at gøre en musikfestival kunstnerisk

Kunsten at gøre en musikfestival kunstnerisk

Det er to begreber, der egentlig altid har været forbundet. Kunst og musik. Og nogle gange uadskilleligt tæt.

Tag Andy Warhols hippe hangout "The Factory" på Manhattan i 60erne, hvor musikere og kunstnere samledes til ofte vilde fester, der til tider nåede legendariske højder. Tag Røde Mor – hvis vi skal skele til hjemlige breddegrader - der begyndte som et kunstnerkollektiv, men oplevede større gennemslagskraft ved at gå den musikalske vej. Tag på højskole, hvor et forløb ofte døbes "kunst og musik" eller tag alle musikfestivalerne som efterhånden i højere og højere grad gør kunst til en del af oplevelsen og herunder: Tag Dockville Festival i Hamborg.

GAFFA tog i år med på den 4. udgave af festivalen, som ikke for ingenting har iklædt sig hovedsloganet: Dockville – For Music And Art. Denne festival har valgt dels at sidestille de to begreber, dels at lade begreberne arbejde sammen. Og her skal anføres, at navnet ikke er en leg med Lars von Triers stregtegnede Dogville-eksperimenter, om end denne film i høj grad også har en kunstnerisk tilgang. Navnet er en sammensmeltning af dock og ville, altså en til lejligheden lille by ude på docken.

Vi opsøgte Dockville Festivalens pressechef, Jean Rehders, for at få sat nogle ord på filosofien bag arrangementet.

- Målet med at kombinere musik med kunst er ikke at fokusere på stage performance. Snarere at præsentere forskellige former for kreative miljøer, fortæller han og uddyber:

- Vi begyndte i 2007 med at kombinere musik og kunst over en todages festival. Der var også internationale bands dengang, men fortrinsvis nationale og dertil en lille smule kunst. I dag har vi tre dages festival med omkring hundrede bands og djs og en stor kunstekshibition, der er længere end tre dage. Den tager omtrent ti dage og begynder omtrent to uger før festivalen.

Lidt over hundrede bands
Ud over en tre dages musikfestival fordelt imellem to hovedscener og tre haller med elektronisk musik består festivalen af en tidages optakt med kunstinsallationer på festivalområdet rundt om scenerne. Det hele foregår på sydsiden af øen Wilhelmsburg i Elben – en lille halv times bus samt togtransport fra legendariske Reeperbahn i centrum af Hamborg.

- En afgørende facet er, at musik- og kunstprogrammet er sammenligneligt. At de to størrelser er lige store, så den ene facet ikke stjæler billedet. Vi begyndte med lokale kunstnere, og nu har vi store internationale navne, forklarer Jean Rehders.

- I år har vi berømte kunstnere som Tino Sehgal (tysk-britisk kunstner, red.) og Olaf Nicolai (tysk kunstner, red.), så kunstprogrammet når op på højde med musikprogrammet.

Hovednavnene i år på musikprogrammet var britiske albumaktuelle Klaxons, hypede The Drums fra Brooklyn, New York, de ligeledes amerikanske Portugal. The Man og dertil de tyske og formentlig primært tysk-kendte Wir Sind Helden og Jan Delay & Disko Nr. 1. Du kan læse mere om, hvordan de bands performede her. Men tilbage til kunstdelen og nogle eksempler på det.

Honningskibet
I en container kreerede det japanske kunstnerteam Murano & Tomoeda et honningskib. Ud over nogle bambuspinde og enkelte kiks var fremgangsmåden udelukkende at smelte husholdningssukker på en pande og derefter påføre det på sejlskibet, der strakte sig lidt over en meter i højden og hen ved halvanden meter i længden. Som en del af projektet blev skibet sat til søs i Elben – og dermed opløst – henimod festivalens afslutning søndag aften.

- Det mest interessante ved det projekt er processen. Kunstnerne, der oprindeligt kommer fra Japan boede her i tre uger og resultatet af dette værk er ikke, at skibet synker, men processen de har været i, og al den interaktion det giver, at folk kan komme og betragte det under festivalen, siger Jean Rehders.

En anden installation bestod af 37 brusere, der fik pumpet vand op fra Elben, og hvor folk frit kunne bade. Titlen var "Ein kleiner Regen dämpft ein grosses gewitter", hvilket nærmest oversættes med, at "En smule regn forhindrer et større uvejr" - underforstået at med denne installation kommer det ikke til at regne på festivalen.

- Bruserudstillingen blev bygget under det enelske motto "Recreation", og jeg synes mest opgaven var recreation i en festivalkontekst. Det handler om festivalelementer som at campere, bade og at lege med locations, hvilket de transformerer i installationen. Det, og så at tage vand fra Elben og genbruge det, som et kredsløb. Vandet er tæt på kroppens temperatur, så det handler også om at tage et bad for at køle lidt ned og på den måde at recreate.

Nogen til himmels må imidlertid have overset brusernes funktion, idet himlen søndag aften åbnede sig i et regulært skybrud og sendte festivaldeltagere i en slangende lang bus-kø for straks at komme hjem.

Et forandret liv
Endnu et af de større kunstværker er den såkaldte "Machine 1" (se billedet) skabt i 2008 af kunstneren Jacobo Ziebels, som også laver artwork for Dockville Festival. Der er tale om en større træbygning, hvor man kan tage en tur igennem, hvilket indebærer at kravle, bukke sig, klatre og strække sig, hvorefter en af pointerne skulle være at ens liv gerne er forandret, når først man er kommet ud på den anden side. Men på hvilken måde egentlig?

- Det kan jeg faktisk ikke svare på, for jeg ved det ikke. Ingen af os ved det. Selv kunstneren har fortalt os, at han heller ikke rigtig ved det. Pointen er at få en ekstraordinær oplevelse og en personlig rejse, siger Jean Rehders.

GAFFA tog naturligvis også turen igennem Machine 1, men ud over nogle sikkert meget sunde fysiske udfoldelser var der aldrig tid til at stoppe op og dvæle ved noget, der nærmer sig eksistentialistiske overvejelser. Der var konstant for mange mennesker i kø, der alle pressede på for at gennemføre turen nærmest på tid. Alt for mange til at åbne mulighed for at nyde det. Dog er der ingen tvivl om at kunstværket skilte sig ud fra de festivalinstallationer, man typisk oplever på festivaler, og dermed er det så absolut et udmærket billede på en festival, der ikke er som de andre.

På en måde, hvor det samlede indtryk snarere er kunst-rigt end kunstigt.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA