x

Popkomm Festival - en overkommelig branchefestival i Europas kreative centrum

Popkomm Festival - en overkommelig branchefestival i Europas kreative centrum

Efter et års pause er den tyske branchefestival Popkomm tilbage i nyt format og for første gang nogensinde som en del af Berlin Music Week. Popkomm er én af Europas store og traditionsrige branchefestivaler, der tidligere år har haft helt op mod 14.000 deltagere fra over 50 lande. De besøgende har kunnet opleve koncerter med godt og vel 400 optrædende kunstnere fordelt på op til 30 spillesteder. Alle disse tal kan være svære at forholde sig til, men det giver måske en idé om, hvor betydningsfuld festivalen har været for både branche og musikere. Her mødes alle typer branchefolk for at networke, medens musikerne kæmper om opmærksomheden fra de mange besøgende.

I år er Popkomm som nævnt blevet en del af Berlin Music Week, og antallet af optrædende musikere er skåret ned til 60, der bliver fordelt på 14 scener. Selve koncerterne finder sted d. 8. og 9., hvor der tidligere år var tre dages musik. Fredag d. 10. er mere rendyrket konference- og netværksdag, og denne dag får man også adgang til Berlin Festival, hvor større navne som LCD Soundsystem, Robyn, Fever Ray og Editors optræder. Centrum for Berlin Music Week er den tidligere lufthavn Tempelhof, og koncerterne på Popkomm foregår forskellige steder i den mangfoldige Kreuzberg-bydel. Alle steder, der ligger tæt på den gamle lufthavn.

Popkomm er på mange måder blevet mindre end tidligere, men der er stadig en del prestige i at optræde på festivalen – og vigtigere endnu er der fortræffelige muligheder for at netværke og finde nye samarbejdspartnere til at få sin musik ud. De danske bands har tidligere spillet en stor rolle på Popkomm, og dette er stadig tilfældet. Popkomms hovedansvarlige, Paul Cheetham, har et godt øje til dansk musik og har haft det siden hans første besøg på den danske branchefestival Spot i Århus. Her var det Mew, der åbnede hans øjne og fik tårer til at rulle fra selvsamme – og så endda om eftermiddagen i sterile omgivelser. Siden da er bands som Kashmir, The Broken Beats, Oh No Ono, Chimes and Bells og mange flere dukket op på Paul Cheethams radar. Ifølge ham er det ikke så centralt, om man kan tale om en "dansk lyd". Der er andre ting, der er vigtigere:

- Jeg ved blot, at der er en unik talentmasse, et vist kreativt twist og en ganske avanceret opmærksomhed i forhold til kunstneriske detaljer, som jeg beundrer hos alle disse kunstnere, jeg hører fra den del af verden.

Med Popkomms nye og mere kompakte format er der altså blevet plads til færre bands, hvilket til gengæld bevirker, at der er en del mere anseelse forbundet med at optræde for de kunstnere, der er blevet udvalgt. Paul Cheetham er med til at vælge de bands, der spiller på Popkomm 2010, og han har en klar idé om, hvilket potentiale der kræves for at komme igennem nåleøjet:

- For mig er det vigtigste aspekt, hvor meget potentiale en kunstner har i forhold til at kunne levere en god performance, og hvor meget potentiale kunstneren har i forhold til at kunne tiltrække gode forretningsmuligheder. Sidstnævnte er ikke altafgørende, men jeg foretrækker, at kunstnere allerede har en professionel struktur, så de kan få så meget ud af deres optræden på Popkomm som muligt.

Sidstnævnte gavner i sidste ende naturligvis også Popkomm, der til gengæld får et ry for at have opdaget en talentfuld kunstner før det store gennembrud.

Afslutningsvis afslører Paul Cheetham, at der ligger planer på tegnebrættet om en serie af såkaldte Popkomm Clubnights, der vil finde sted i løbet af året. Her vil flere bands få mulighed for at vise sig frem, og håbet er bl.a. i denne sammenhæng at fortsætte samarbejdet med danske kunstnere og selskaber inden for musikbranchen.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA