x

The Solution – to generationer souler ud

The Solution – to generationer souler ud

Retro-tendenserne fortsætter i musikverdenen. Efter et par år, hvor garagerock i ånden fra sen-60’erne har ligget lunt på hitlisterne, er der måske en ny trend på vej: Håndspillet soul og rhythm and blues i ånden fra 60’ernes Motown-scene i Detroit. I hvert fald har den svensk-amerikanske gruppe The Solution fået masser af succes i Sverige med deres debutalbum "Communicate!", albummet er netop udgivet i Danmark til fornemme anmeldelser, det er også på vej ud i resten af Europa og formodentlig senere USA, og gruppen har netop spillet på Roskilde Festival for et fyldt Odeon-telt, trods konkurrence fra Muse andetsteds på festivalen og ikke mindst EM-finalen i fodbold.

På Roskilde mødte GAFFA.dk kernen i bandet: Nick Royale, oprindeligt trommeslager i de svenske dødsmetalpionerer Entombed, men nok mest kendt som sanger og guitarist i The Hellacopters, som netop har været nogle af spydspidserne på den nordiske retro-garagescene. Og den amerikanske sanger Scott Morgan, som er en generation ældre end Royale, og som har været aktiv på Detroits musikscene, om end primært den rock’n’roll’ede, siden midten af 60’erne. De to leder et svedigt 14 m/k højt soulorkester med bl.a. fire korsangere og fire blæsere – men samarbejdet startede med rock:

– Vi mødte hinanden tilfældigt i New York i 1998, fortæller Scott Morgan til GAFFA.dk. – Jeg havde lige opdaget Hellacopters, som jeg var blevet ret vild med, så derfor spurgte jeg Nick, om ikke vi skulle begynde at jamme sammen. Det blev i første omgang til et rockprojekt, The Hydromatics, som vi bl.a. spillede med på CBGB’s (legendarisk New York-spillested, hvor bl.a. Television, Ramones og Talking Heads trådte deres musikalske barnesko i 70’erne, red.).

Nick Royale tager over: – Jeg var meget beæret over Scotts interesse for min musik, for jeg har selv været fan af ham i mange år. Jeg var også begyndt at lytte en del til gammel soul og r&b og havde længe ment, Scott også kunne synge den slags. Det viste han bl.a. på en optagelse med en af sine gamle grupper, Sonic Rendezvous Band.

– Jeg har også altid været vild med gammel r&b og soul, supplerer Scott Morgan. – Der er lidt arbejderklassemusik over det. Det er de rå og uforfalskede følelser, der kommer til udtryk, og man skal arbejde hårdt, også rent fysisk, for at få musikken til at lyde af noget.

Særligt hårdt arbejde var det dog ikke for The Solution at få indspillet deres debutalbum. Hurtigt fik de to skrevet en halv snes sange, Scott Morgan blev fløjet ind til Stockholm, og albummet, der også indeholder coverversioner af Curtis Mayfields "Must Be Love Coming Down" og Tony Joe Whites "Widow Wemberly", blev indspillet på bare en uge, inklusive fester undervejs.

Alt er prøvet førMorgan og Royale skal til at gøre klar til aftenens koncert, men der er lige et par spørgsmål, GAFFA.dk skal have på plads:
Sig mig, hvad skal vi egentlig med al den retro-musik? Kan man virkelig ikke lave noget, der er lidt nyskabende?
– Nej, stort set alt prøvet før, svarer Nick Royale. – Næsten lige meget, hvad man kommer op med, så er der nogen, der har lavet det tidligere. Og så kan man lige så godt gå planken ud og bare satse på at lave noget musik, der lyder fedt. Og det gør f.eks. 60’ernes soulmusik, fortsætter han, mens Scott Morgan nikker ivrigt ved hans side.

Tror I, der kommer en ny bølge af retro-soul, ligesom der gjorde efter "Commitments"-filmen, og ligesom der kom en masse retro-garagerockere i kølvandet på The Strokes og co.?
– Jeg tror ikke, der kommer så mange som efter garagerockbølgen, siger Scott Morgan. – For det er faktisk svært at samle et gedigent soulband. Der skal jo både være gode korsangere og en fed blæsersektion. Men folk skal da være velkomne til at forsøge.

Og så GAFFA.dk tager afsked med The Solution, der samme aften leverede en solid koncert på Roskildes Odeon-scene med 14 personer på scenen og den gamle trommeslager Nick Royale bag gryderne. Og senere på aftenen viste Scott Morgan, at han heller ikke har glemt sine rock’n’roll-evner, da han dukkede op som gæstesanger hos Baby Woodrose ved deres lukning af Orange Scene.



Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA