x

Blip Festival 2010, Platform 4, Aalborg

Blip Festival 2010, Platform 4, Aalborg

Det er i hvert fald godt, hvis man ligesom undertegnede er lidt nørdet. 8-bit festivalen, eller Blip-festivalen, er nemlig en weekendlang festival, hvor man kan høre musik, der er lavet på modificerede gamle Game Boys, Commodore 64-computere og Nintendo-videospillemaskiner. Og musikken får følgeskab af grafiske visuelle effekter, der ligeledes er baseret på 8-bit-teknologien.

Blip-festival er dog ikke en computerspilsfestival, hvor man kan se de gamle spil som for eksempel Ghost'N'Goblins, Pacman og Mario Bros og høre temamelodierne derfra. De optrædende har ganske enkelt taget lydene og den klodsede grafik fra 8-bit maskinerne og lavet deres egne kompositioner og deres egne levende billeder.

Resultatet er "primitiv", elektronisk musik. Eller "lo-fi" electronica, hvis det skal have en mere passende betegnelse. De visuelle effekter har også et primitivt islæt. Grafikken er klodset, men det er brugt på en måde, der passer godt til musikken. Det hænger uløseligt sammen. Og det gør det måske af nostalgiske årsager. For det er jo sådan, det var med computerspillene.

Og nu holder sammenligningerne med gamle computerspil også op. Jo, der var en overvægt af mænd, og der var da også blege it-folk blandt publikum. Men de fleste gæster, heriblandt et overraskende stort antal kvinder, var mødt op, fordi de dyrker den elektroniske musikalske genre. Meget af den 8-bit musik, der blev spillet under festivalen minder nemlig i høj grad om den moderne elektroniske musik. Eller måske er det i virkeligheden omvendt?

GAFFAs udsendte var med fredag aften, hvor blandt andre britiske Chipzel og svenske Maskinoperatör blev flankeret af et af topnavnene inden for lo-fi genren, amerikanske Nullsleep, mens hollandske C-Men og spanske Raquel Meyers supplerede med 8-bit videografik projekteret op på tre lærreder bag musikerne. Arrangørerne på Platform 4 havde selv gjort meget ud af de visuelle oplevelser. Inde i den gamle havnebygning kunne man følge tweets om festivalen, der blev projekteret op på væggen, mens en af de store, gamle siloer på havnen var blevet lavet om til et 13-etager højt VU-meter. Fantastisk syn.

Lydmæssigt var der til tider små udfald. Og især Chipzel havde sit hyr med sin "fucking" Gameboy. Men det gjorde nu ikke så meget. Stemningen var i top og flere gange nærmede den sig ægte koncertstemning. Chipzel var i særdeleshed god til at rive publikum med. Hun (ja, en kvindelig 8-bit artist) var pokkers energisk og dyrker tydeligvis genren med passion. Hendes sæt var festligt og effekterne farverige.

Nullsleep havde en mere dyster stil. Hans musik var dramatisk og temmelig mørk. Han skabte dog en god live-feeling, fordi han arbejdede meget med sine instrumenter, og de lyde, han fik ud af dem.

Festivalens første aften var helt sikkert et godt arrangement for alle electronica-entusiaster.

Lørdagen bød på en workshop i dagtimerne, hvor alle ganske gratis fik muligheden for at lære om, hvordan man laver lo-fi musik og lav-opløsningsvideografik. Festivalens finale om aftenen havde, ligesom fredagen, fem musikalske navne på programmet. Denne aften var topnavnet Bit Shifter fra New York.

Blip-festivalen er en årligt tilbagevendende begivenhed, der også kan opleves i de mere prominente byer New York og Tokyo. Det er anden gang, at festivalen gæster Aalborg, og Platform 4, der har skaffet festivalen til byen, tør endnu ikke sige noget om en tredje gang. Danske 8-bit-entusiaster skal måske pakke rejsekufferten i 2011.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA