x

Giana Factory – Midt i et vildt eksperiment

Giana Factory – Midt i et vildt eksperiment

Det er svært ikke at lade sig rive med af den strøm af entusiasme, kreativitet og gå-på-mod, som de tre piger i Giana Factory udviser, når de folder sig ud og fortæller vidt og bredt om, hvad de har foretaget sig i bandets kun toårige levetid, og om alle de mange planer og projekter, de har for fremtiden.

– Vi er midt i et vildt eksperiment, fortæller forsanger Loui Foo (der, som efternavnet indikerer, er søster til Raveonettes' Sharin). Det består i at omsætte musikken til en live-situation, hvor vi splitter trommesættet op imellem os for at øge intensiteten og nærværet på scenen samt arbejde med visuelle elementer for at underbygge stemningerne i musikken. Vi vil alle tre være med til det hele og er blevet totalt grebet af at producere og skabe forskellige lyde og stemninger. Så sparrer vi med en masse andre og nyder godt af det fede samarbejde, der er blandt bands og musikere i København.

Genremæssigt befinder vi os i grænselandet mellem ambient og hypnotisk electronica og pop med et beat, karakteristisk ved Loui Foos relativt mørke, let dovne og drævende vokal, der skaber drømmetilstande, som blandt andet får overtegnede til at tænke på tidlig Jesus & Mary Chain og My Bloody Valentine uden støjsignal. Trioen er ikke – som bands flest – interesserede i selv at sætte etikette på deres musik, men det er der så andre, der vil.

– Det er ret sjovt, hvad og hvem folk sammenligner os med. Tit er det ting, vi ikke kender, som vi så hører og synes er fedt, Joy Divison for eksempel, dem havde vi aldrig rigtig hørt. Andre har refereret til navne som Nico og selv Johnny Cash, det er sjovt, fortæller bas- og synthansvarlige Sofie Johanne.

Vild debut

Der er faldet mange rosende ord rigtig mange steder om den kvindelige trio, der nu er klar med deres første fuldlængde-album, Save The Youth. De har mildt sagt fået en flyvende start. Loui, der tidligere har arbejdet med videomediet, og Lisbet Fritze, arkitektstuderende på orlov og også aktiv med Trentemøller, havde i sommeren 2008 tjansen som barsels-stand in for Sharin Foo i Raveonettes. Her mødte pigerne de dengang super-hypede Glasvegas, der var så begejstrede for Lisbet og Loui, at forsanger James Allan prompte inviterede pigernes eget, på dette tidspunkt totalt nystartede band med på tour. Det betød, at Giana Factory livedebuterede i Lille Vega i november 2008, kun tre måneder efter, at de første gang stod i et øvelokale sammen. Herefter gik turen rundt i resten af Skandinavien plus en afstikker til Tyskland, og dårligt landet tilbage i København strøg Giana ud som support for The Asteroids Galaxy Tour og var allerede ved at etablere sig som live-navn, før de så meget som havde indspillet et nummer, havde pladekontrakt eller andre brancherelationer på plads.

– Det gik næsten for stærkt med at spille alle de koncerter, og vi har vel allerede spillet 70 eller måske 100 koncerter, men vi begyndte også at sige nej, for eksempel til South By South West (gigantisk branchefestival i Austin, Texas, red.). Vi havde brug for at komme i øvelokalet (der også fungerer som studie, red.) og arbejde på at skrive og skabe vores egen musik, fortæller Lisbet.

En rejse i stemninger

Og det har det kreative trekløver så gjort. Første skud på stammen var ep'en Bloody Game EP, der udkom i november 2009. Fire numre, der gav bandet masser af omtale, en meget positiv anmeldelse på velanskrevne og indflydelsesrige pitchfork.com, god airplay og prisnominering på P3, almen "buzz" hos publikum og branche og endnu flere livejobs. Trioen har allerede nået meget, blandt andet optrådt på Roskildes Pavilion-scene, men det største øjeblik er nu, hvor det første fysiske album er ved at materialisere sig, er de enige om.

– Vi synes, det er totalt spændende, hvordan branchen udvikler sig, herunder den mere og mere direkte kontakt mellem band og brugere via nettet, men vi er også gammeldags. Vi kan lide den tanke, at et album skal fungere fra start til slut og synes, det bliver fantastisk at stå med det færdige album i hånden, og selvfølgelig kommer det også på vinyl i begrænset omfang, smiler Sofie, der selv arbejder i en retro-pladebutik på Vesterbro, og Loui supplerer:

– På Bloody Game havde vi fire sange, som passede sammen, og lignede hinanden, på Save The Youth har vi udvidet paletten og har prøvet at få sangene til at fungere for sig selv, såvel som i en helhed og i forlængelse af hinanden, som en rejse i stemninger.

Der kan og vil blive skrevet langt mere om den ambitiøse, charmerende og kompetente trio, der  betegner sig selv som et "kommunistisk demokrati, med verdensherredømme inden for rækkevidde". Giana Factory har entusiasmen og speederen i bund, og står det til dem, får de en lang og succesfuld levetid, inden- og uden for landets grænser. Save The Youth hedder pladen, og Loui, Lisbet og Sofie gør selv deres for at opfylde profetien, og som landet ligger, ser det ud, som om de har medvind fra branche, medier og publikum.




Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA