x

System er tilbage

System er tilbage

Jeres nye System-album, B, virker i mine ører som det tætteste, I er kommet på Future 3-lyden, altså siden dengang I rent faktisk kaldte jer sådan. Har I nået en alder, hvor det er acceptabelt ikke hele tiden at skulle genopfinde sig selv?

Anders Remmer: – Jeg har nu personligt mere end nogensinde behov for at genopfinde eller genopdage mig selv rent musikalsk, men konstellationen System har da fundet en måde at arbejde på, som fungerer, og det påvirker nok den måde, vi kan lave musik på. Det særlige ved det forrige System-album var, at vi havde et meget tæt samarbejde med scape (pladeselskabet, red.) om udvælgelsen af numre. Det påvirkede nok helhedsindtrykket en del.

I har flirtet lidt med dubstep på det seneste, og også en smule på det nye album, om end jeg synes det er holdt på et behageligt underspillet niveau. Ikke fordi jeg har noget specielt imod dubstep, men fordi jeg mener genren lige for tiden er udsat for en massiv overeksponering. Er I enige?

Thomas Knak: – Vi har ikke forsøgt at underspille noget. Vi kom nemt frem til, at vi ikke skulle og kunne være dubstep-producere, men bare lade os inspirere af hvad der ellers sker i specielt den altid foranderlige engelske klublyd. Da vi begyndte skitserne til B i 2006, var Burial, Kode 9 og Mala klare inspirationskilder med deres univers af mystisk bas og hårde, men enkle trommeprogrammeringer. Senere i processen har vi nok alle tre bevæget os i nye individuelle retninger og trukket det med ind, så vi nu er endt med summen af os tre og ikke definitionen på en genre. De elementer, vi har beholdt, går generelt godt i spænd med vores idé om noget neddroslet eller reducerende. Ikke overraskende har vi haft fokus på den mere kølige, tomme og tunge fornemmelse, da vores fælles fodslag altid har været 70'ernes Jamaica-dub. Vi har dog over de sidste to år blandet dette med melodiøse loops, som Future 3 også huskes for, og på den måde er vi med hjælp af en ny rytmisk bund vendt lidt tilbage til udgangspunktet, om end lyden på dette album nok må siges at være det mørkeste lydbillede, vi endnu har produceret.

Anders Remmer: – Jeg tror, ingen af os ville have lyst til at tilhøre en snævert afgrænset genre. Så snart der viser sig at være regler og forbud og grænser i en musikform, får vi lyst til at gøre noget andet.
Er det planen at præsentere det nye album live? I så fald hvor, hvornår og hvordan?

Anders Remmer: – Vi glæder os meget til at spille på Loppen d. 30. oktober i København og Musikcaféen i Århus d. 29. Vi skal i øvrigt også på en kort turné i Kina, og det glæder vi os også meget til. Videoen vi har lavet til GAFFA TV, giver et meget godt indtryk af, hvordan vi spiller pladen live.

I slog oprindeligt igennem som Future 3 tilbage i halvfemserne på det nu i electronicakredse næsten legendariske April-selskab. Hvad var det, der gjorde, at April fik succes?

Anders Remmer: – En del af det var nok at vi var meget tidligt på den i forhold til resten af scenen i Danmark. I begyndelsen havde vi ambientscenen ret meget for os selv.

Er det blevet lettere eller sværere at begå sig som electronicamusiker i dag end dengang i halvfemserne?

Anders Remmer: – Det er nok på en måde blevet en del sværere. Der er rigtig mange om buddet i dag. København er for tiden ved at drukne i dj's og musikprojekter. Omvendt er det selvfølgelig blevet lettere at skaffe sig udstyr. Dengang var en laptop jo ikke nok.



Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA