x

Independent Waves – Til søs med den uafhængige musikbranche

Independent Waves – Til søs med den uafhængige musikbranche

Til lyden af muntre jazztoner og Volvo-funk fra brass bandet Wonderbrazz sejlede brance-seminaret Independent Waves torsdag eftermiddag fra kaj i København. Over to dage til søs skulle musikbranchen behandles ombord på et rockcruise mellem Oslo og København. Der skulle debatteres og arbejdes i workshop. Der skulle udveksles idéer. Og så skulle der ikke mindst lyttes til de uafhængige pladeselskabers bud på en spirende, dansk talentmasse.

I samarbejde med debatforeningen Musikparlamentet, musikorganisationen ROSA og DFDS Seaways havde Danske Uafhængige Pladeselskaber (DUP) arrangeret det todages rockcruise på Oslobåden, for med meningsudveksling og masser af musik at sætte fokus på den musikbranche, der eksisterer uden om de store, etablerede pladeselskaber.

Med såkaldt afgangsjazz fra Wonderbrazz startede seminaret sorgløst ud med fadøl i efterårssolen på dækket. Dog blev det allerede en time efter afgang anderledes alvorstungt, da turens første debat-seminar blev skudt i gang.

Hvad betyder X Factor for pladebranchens økonomi?

Torsdagens debat-seminar fokuserede på talentkonkurrencer, og herunder især X Factors betydning for udviklingen af talenter, slidstærke karrierer og den danske musikkultur i det hele taget.

Der herskede en vis enighed blandt de deltagende debattører om, at X Factor nok er et underholdende show, der blænder med sin veldrejede underholdning. Men når det kommer til opbygningen af modstandsdygtige musikkarrierer, kommer det populære talentshow til kort.

Den tilstedeværende repræsentant fra pladeselskabet Copenhagen Records, Morten Hjort, forklarede, at det blandt andet hænger sammen med, at vi i Danmark ikke har tradition for at udvikle talenter via tv-show, som de eksempelvis har det i USA. Talent tager nemlig tid. Og det stemmer meget dårligt overens med hensigten i X Factor.

KODA's repræsentant, Nicolaj Hyltén-Cavallius, betegnede den akutte berømmelse, X Factor giver sine deltager, som en kalkuneffekt – en berømmelse, der ligesom den hastigt opdrættede fugl vokser for hurtigt til at være levedygtig. Og så bliver man hurtig slagtet, følger logikken.

I det store hele var der en overvægt af X Factor-skeptikere blandt torsdagens debatdeltagere. Sangskriveren Kaspar Kaae fra bandet CODY kaldte det musikfunderede show en illusion, der har den samme grundtanke, der hersker på de store pladeselskaber: Det handler kun om statistik og hastig indtjening - om penge frem for kunst.

Men det er muligt at få regulære talenter til at deltage i et mainstreamprogram i den bedste sendetid, hvis blot programmet respekterer musikernes integritet, fastslog Nicolai Winther fra Apollo Music og spillestedet Stengade.

Formand for DUP, Lars Winther, anførte i den sammenhæng, at en uheldig side af X Factor er den forretningsmodel, der ligger bag. Han foreslog, at noget af det overskud, et licensfinansieret tv-show som X Factor genererer, bør samles i en pulje, der støtter ny musik. En idé, der naturligvis tilgodeser egeninteresserne hos DUP, men som de øvrige debattører lod til at billige.

Som tilhører savnede man dog en talsperson fra DR til at svare på den eksplicitte kritik af X Factor som musikprogram.

Undergrund med overskud

For at demonstrere bredden i den frugtbare undergrund havde DUP også fyldt skibet med en række musiknavne. Scenen udenfor de store pladeselskaber er broget og ambitiøs, og dette havde DUP øjensynligt sat sig for at demonstrere.

Torsdag aften blev således fyldt ud med skæv og facetteret electropop fra RebekkaMaria og en letantændelig, lige-ud-af-landevejen rock 'n' roll fra den unge kvartet, Thee Attacks.

Da RebekkaMaria gik på, sharp til annonceret tid kl. 21:45, var der endnu ikke ankommet mange tilskuere til færgens flydende diskotek, Heaven 11. Men bakket op af et loyalt band fik sangerinden snart fyldt lokalet med betaget dansende tilhørere.

Humøret var højt, og fra hvor denne reporter stod, bød den lille klubscene på en overraskende god lyd, der spandt guld på de sofistikerede, let sarte dansetakter.

Som modvægt til RebekkaMarias sindrige pop-arrangementer gik ålborgensiske Thee Attacks på med krum hals og et klassisk rock outfit. En ordentlig røvfuld attitude. Og en garderobe, der matchede til. Guitarbaseret rock vil tilsyneladende aldrig dø, og Thee Attacks arbejdede på højeste gear for at bevise den nyeste rockgenerations egenværd.  Og ikke uden en vis gennemslagskraft: Der blev svedt, spildt ølsjatter og danset på bordene i den ellers så manerlige klub, hvor klientellet tydeligvis ingen problemer havde med at omstille danseskoene fra electropop til nul-nonsens rock 'n' roll.

Brancheworkshop – forlad den synkende skude

Fredag morgen kunne personellet vågne op til tunge regnskyer i den norske hovedstad. Så meget desto bedre grund til at få ladet ordentligt op til dagens branche-workshop: "Potentielle forretningsmuligheder i den danske musikbranche".

I denne omgang en langt mere interaktiv fornøjelse, hvor deltagerne selv fik muligheden for at styre slagets gang for den danske musikbranches fremtid via et slags branche-brætspil, som Musikparlamentet havde fået udviklet til lejligheden.

Ganske symbolsk blev et synkende Titanic-skib anvendt som metafor for den gamle, præ-digitale musikindustri. Opgaven var så at vurdere, hvad der var værd at ta' med fra den synkende skude. Og så ellers finde frem til nye farbare veje for fremtidens musikindustri.

Koncepter som freemium, cloud music, merch og licensing samt noget så gammeldags som koncerter, blev udlagt som mulige forretningsmodeller og drøftet frem og tilbage.

En central pointe i mange af de omdiskuterede teser syntes at være, at det er vanskeligt at få den brede skare af musiklyttere til at betale for musikken, hvis de ikke føler, de får noget særligt ud af købet. Der skal lokkes med ekstraværdi, hvis læderet skal op af lommen.

To sange på to dage

Efter endt diskussion præsenterede DUP frugterne af en lille gruppe sangskriveres arbejde om bord på båden. Ufrivilligt symbolsk på den foregående debats pointer blev der lovet gratis øl til dem, der ville dukke op til den intime, akustiske koncert.

Under ledelse af Kaspar Kaae (CODY) og med deltagere fra bands som Entakt og Alcoholic Faith Mission havde de fire musikere udrustet med akustiske guitarer komponeret to sange - en dansk og en engelsksproget. Således blev sangskrivningskræfterne fra undergrunden flekset på sagte og fortrolig vis, og diskussionen kunne efterfølgende fortsætte med fornyet, åndrig energi.

Flere nuancer

De to afsluttende koncerter på Independent Waves-cruiset stillede igen modsætninger til skue. Først med Pernille Gunvad, der blev efterfulgt af SuperCharger.

Pernille Gunvad nåede på tre kvarter at komme omkring både country, poprock, bekendelsessangskrivning, bluegrass og reggae fra hendes katalog af personligt vinklede og hverdagsfilosofisk anlagte sange. Sangtematisk kom Gunvad både omkring sin personlige oplevelse med en kvinde, der havde prøvet at få fingrene i hendes mand, til en sang om menneskers manglende bevidsthed om egen værdighed. Sidstnævnte blev i øvrigt leveret uden skelen til nogle stærkt beduggede, mandlige rejsende på første række, der kom med yderst slibrige gestikulationer i retning af sangerinden.

Efter Pernille Gunvad lukkede Supercharger ned med arrangements hårdeste bund og heftigste dunst. Med en relativt stort besætning (seks stk. inklusive en mand på mundharpe) og en særdeles morsom og selvironisk sanger var Superchargers boogie-metal nok det musikalske indslag, der stod i skarpest kontrast til omgivelserne. Der opstod da også en mindre mosh pit undervejs i koncerten, og hen mod afslutning brød publikum sågar ud i dans.

Hvis dagene på Independent Waves var en sammensat, for ikke at sige lettere personlighedsspaltet, oplevelse i selskab med den uafhængige, danske musikbranche, så beviste de da i hvert fald det engagementsmæssige overskud, der hersker i det musikalske vækstlag.  

Og så var TV3 i øvrigt på pletten for at slå mønt af hele redeligheden i forbindelse med et reality-program om livet til søs, der åbenbart er under opsejling.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA