x

Iceland Airwaves afsluttede med manér

Iceland Airwaves afsluttede med manér

En af hovedbegivenhederne ved Iceland Airwaves er det legendariske "Hangover Party", der foregår i Islands berømte Blå Lagune. Konceptet er simpelt, men fantastisk: festivaldeltagerne bliver kørt af sted i busser ud til den blå lagune, som ligger en lille times kørsel fra Reykjavik. Her hopper man så i den store varme sø med det blå vand og bliver varmet helt igennem, mens dj's optræder ved søens bred, og bikinipiger går rundt og serverer blå drinks. Da foretagendet imidlertid startede allerede om formiddagen, og da der både skulle skrives artikler og samles kræfter inden lørdagens musikprogram, nåede GAFFAs udsendte redaktion ikke lagunen i år. I stedet gik turen over til Reykjaviks udendørs svømmestadion, Laugardalur, hvor der både var mulighed for at svømme, tage dampbade, ligge i udendørs boblebade og tage en tur i vandrutchebanen. Stedet bliver næsten udelukkende brugt af lokale indlændinge og er bestemt et godt alternativ til den mere fashionable blå lagune. Meget anbefalelsesværdigt.

Lørdagens musikprogram var festivalens bedste og mest stressende, da utroligt mange gode navne lå oven i hinanden. Aftenen startede på Reykjavik Art Museum, hvor Spleen United var programsat. Bandet er aktuelle med en ny single "Sunset To Sunset", og skulle efter sigende være klar til at udgive deres tredje album i starten af 2011. Koncerten på Airwaves var derfor en fin anledning til at tjekke det nye materiale ud, og både bookere fra Roskilde og Skanderborg Festival var mødt op blandt de mange danske festivalgæster.

Efter 45 minutters forsinkelse gik bandet endelig på med alle medlemmer samlet midt på scenen bøjet over en gigantisk pult fyldt med synths, sampler, controllere, computer, ko-klokker og congas. En overrumplende start på showet. Musikken var hård og hurtig, og de lange repetitive beats virkede hypnotiserende. Det var både kompromiløst og interessant, og egnede sig i den grad til et danseklart clubpublikum, mens et mere bredt publikum højst sandsynligt ville stå af. Efter blot 45 minutters spilletid fordelt på 5 numre var det desværre allerede slut, og det var lige for kort til at man for alvor kunne få et fyldestgørende billede af bandets nye musikalske retning.

Herefter fortsatte turen over på clubben Nasa, hvor duoen jj stod klar. Bandet har udgivet to album, der begge er blevet godt rost på det toneangivende musiksite Pitchfork. Musikken er dejlig og doven svensk indie af den fineste skuffe, men livemæssigt var der nu ikke meget at komme efter, da det meste af musikken kørte på backingtrack og både forsanger og guitarist virkede ualmindeligt sløve i betrækket og intet gjorde for at komme ud over rampen. Den lade facon blev understreget af guitaristen, der det meste af koncerten stod med ryggen til publikum, mens sprigende hvaler kørte i slowmotion på bagscenens projektor.

Klokken 23 udenfor Reykjavik Art Museum var en vanvittig kø på et par hundrede meter af festglade folk, der ville ind til Bombay Bicycle Club og bagefter festivalens hovednavn Robyn. Vi besluttede os for at droppe Robyn, og tog i stedet ind på Venue, hvor Filter Magazine stod for nattens program. Vi kom ind lige, mens Diamond Rings fra Canada skulle på. Diamond Rings er et alias for den unge sanger og musiker John O, der med sin make-up og tøjstil er kraftigt inspireret af new romantics-bølgen fra 80erne. Musikken er dog anderledes og en fin blanding mellem fornem pop og beskidt rock. Melodierne er utroligt gode, og så har John O en stemme, der minder usandsynligt meget om Julian Casablancas' fra The Strokes. Pitchfork har rost Diamon Rings til skyerne, og det kan varmt anbefales.

Der er virkelig høj musikalsk kvalitet på spilledstedet Venue denne lørdag nat, så vi bliver og ser Neon Indian og dropper et andet hovednavn, Hercules And Love Affair. Neon Indian er i samme neo-psykdeliske æske som MGMT, og de udsvævende synths og vokalflader tilsat bastante, skæve beats og Jimi Hendrix-syreguitar var en oplevelse værd. Desuden fungerede musikken live meget bedre end på det debutalbum, der udkom sidste efterår. De musikalske godbidder fortsatte med den danske technosoul-duo Reptile & Retard, der iført masker og bare maver gav los for alle hæmninger. En forrygende duo med nogle catchy sange, og så er forsanger Mads Damsgaard Kristiansen en entertainer af Iggy Pop'ske dimensioner. Klokken havde nu nærmet sig de meget små timer, og tre dages intensiv fest og musik havde sat sine spor. Resten af natten gik op i hat og briller og fortaber sig i slørede erindringer og uendelige drinks lige indtil seks tiden om morgenen. David Fricke fra Rolling Stone Magazine har kaldt Iceland Airwaves for den mest cool festivalweekend ever, og der er klart noget om snakken. For en musikelsker og festabe er det et must at prøve Airwaves, og GAFFAs udsendte redaktion var yderst tilfredse. Airwaves beviste desuden, at de er kommet stærkt tilbage efter sidste års økonomiske nedtur, og forventningerne til næste år er allerede i top. Tak for i år!

Dette er tredje og sidste kapitel af vores reportageserie fra Island.  


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA