x

Edwyn Collins - En ny begyndelse

Edwyn Collins - En ny begyndelse

Du kender helt sikkert Edwyn Collins' stemme, også selvom navnet ikke lige umiddelbart siger dig noget. Hans hit "A Girl Like You" blev i 1994 hvermandseje, men du skal ikke skamme dig, hvis du ikke kendte navnet på manden bag.

– Der er rigtig mange folk, der tror, det er et David Bowie-nummer, eller Iggy Pop. Ikke dårlige folk at blive forvekslet med, lyder det fra en beskeden Collins, der her 16 år senere faktisk ville frabede sig endnu et hit af den størrelse.

– Jeg er faktisk glad for, at jeg slap fra "A Girl Like You" i nogenlunde ubemærkethed. Jeg har ikke noget imod at være berømt, men det skal være på mine betingelser. Så jeg ikke skal lave interviews, jeg ikke har lyst til og spille playback i mærkelige tv-shows. Det passer ikke til min personlighed. Jeg er for skrøbelig til rock'n'roll, griner Edwin Collins, der før sin solokarriere var frontmand i bandet Orange Juice.

Døden nær
Men det passer faktisk ikke, det med det skrøbelige. Han er en ganske hård hund, Edwyn Collins. I 2005 blev han ramt af to hjerneblødninger, der var tæt ved at koste ham både liv og førlighed. Siden har han kæmpet sig tilbage bid for bid, en kamp der indtil videre er kronet med udgivelsen af "Losing Sleep" i september 2010, et album med sange skrevet efter skottens sygdom. Et album, der viser Collins tilbage i fuldt vigør og et album, der har høstet rigtig flotte anmeldelser.

Hjerneblødningerne har dog sat sit klare spor på Edwyn Collins, det er tydeligt, da GAFFA snakker med den 50-årige sanger. Han taler langsomt, holder lange pauser og stopper jævnligt op midt i sætninger, hvor det er, som om ordene ikke helt kan finde den hurtigste vej til munden. Det er dog ikke noget, der stopper talestrømmen, for Collins er flankeret af sin kone og manager Grace Maxwell, der kærligt og uden problemer slutter de sætninger, der ikke helt vil lystre, som om de to var forbundet telepatisk.

Men selv om sygdommen og dens følgevirkninger stadig påvirker Collins, føler han, at han er kommet videre.

– Jeg er nået til et punkt, hvor jeg egentlig hellere vil snakke om musikken.

Sandheden og nattesøvnen
Og netop musikken har været utrolig vigtig i hele processen omkring Edwyn Collins rejse tilbage til livet. Det nye albums slutnummer, "Searching for the Truth", dukkede op i sangerens hoved kort efter, han kom ud af koma, og var blandt de første ord, han ytrede til verden omkring ham, og siden har musikken ifølge Collins været om muligt mere vigtig for ham, end den var før.

– I takt med at min genoptræning skred frem, vendte musikken også tilbage, faktisk ofte hurtigere end min krop kunne følge med. Så jeg vågnede for eksempel ofte op midt om natten med idéer til sange og tekster, der så straks måtte skrives ned. Deraf også titlen på albummet, "Losing Sleep," forklarer Collins og bliver med et grin afbrudt af hustruen:

– Og siden du ikke kunne skrive selv, kostede det også mig en del søvn, lyder det med påtaget suk, inden de begge knækker sammen af grin.

– Ja, du var ikke helt tilfreds, da jeg skubbede til dig fjerde nat i træk, lyder det beklagende fra Collins.

Mig og mine venner
Albummet er, ud over Edwyn Collins' faste band, der blandt andet tæller den gamle Sex Pistols-trommeslager Paul Cook, indspillet sammen med en række kendte musikere, som Alex Kapranos og Nick McCarthy fra Franz Ferdinand, Ryan Jarman fra The Cribs, Romeo Stoddart fra The Magic Numbers og bandet The Drums.

– Det var ikke tanken, at der skulle have været så mange gæster på albummet, men det skete bare helt naturligt. Folk dukkede op i studiet, eller vi rendte på dem, og så skete det bare. For eksempel er The Drums nogle af min søns gode venner. Det er alle sammen folk, jeg holder af, så det har ikke været planlagt eller kalkuleret af pladeselskaber, fortæller Collins, der producerede The Cribs' andet album, "The New Fellas".

Sideløbende er Collins også i gang med at starte et pladeselskab, fordi han er blevet træt af sine medspillere i musikindustrien.

– Jeg føler ikke, jeg behøver at forstå musikindustrien. Jeg er blevet for gammel. Men jeg elsker at være i studiet, og når jeg hører et nyt band med masser af talent, men ingen penge, så synes jeg, det eneste fornuftige er, at få dem i studiet hurtigst muligt, lyder det fra Collins, der har haft sine slagsmål med den mere etablerede industri, blandt andet omkring rettighederne til "A Girl Like You".

– Det viste sig, at Universal solgte "A Girl Like You" på iTunes uden at have spurgt eller søgt om lov, og Warner mener også, de har rettighederne. Samtidig vil de ikke lade nummeret blive streamet på min MySpace – min egen sang! Og så kommer de og opfører sig fornærmet og krænket, når folk deler musik på nettet, det er latterligt. Af alle har de mindst ret til at revse nogen over rettigheder til musik, slutter Collins af, fuld af kampgejst og på vej tilbage mod topform.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA