Boganmeldelse: Melankoliker på egne vegne

Peter H. Olesens tekster har i høj grad bidraget til den succes og respekt, der med god ret hersker omkring duoen Olesen-Olesens musikalske bedrifter. Måske derfor har Olesen nu valgt at lade både sine kendte sange og en række mere skitseagtige tekster udkomme som to separate tekstsamlinger. Spørgsmålet er så, om Olesens sanglyrik kan klare udstillingen på en bogs hensynsløst blanke sider. Hér findes ingen opbakning til de svage ord eller gemmesteder til de malplacerede. Alt står nøgent frem, og – lad det være sagt med det samme – denne fremtrædelsesform klæder ikke Olesens tekster.

De kendte sangtekster i bogen "Jack Keruoac I Jylland" virker specielt i den første halvdel af bogen ferske og enstonige uden farlighed eller nævneværdige æstetiske løft. Mange af teksterne drukner i en omfavnende melankoli, som Olesens poetiske pen ikke har nerve eller originalitet til at løfte op over et indtryk af mavesur middelmådighed. Kvaliteten får dog et løft i bogens anden halvdel, hvor tonen bliver lettere og mere jordnær. Her er plads til selvudleverende ironi og rammende hverdagslige observationer.

I det hele taget rummer bogen ganske mange udmærkede momenter med fortrinlige sproglige raffinementer ("selv står jeg i en fremmed by / febersund, kisteglad") og kritiske udleveringer, der spidder kunsten og samfundet på frydefuld vis ("Skolelærere rapper tidens lingo / Avantgarden spiller tv-bingo"), men som et selvstændigt poetisk værk halter den mere, end godt er.

Samlingen af uudgivne og ofte ufærdige eller kun halvt begyndte tekster har Olesen samlet under titlen "Jeg Vil Være Hvor Jeg Ikke Er", og denne LILLE udgivelse rummer faktisk en del glimrende idéer og ansatser, men mere kan det heller ikke blive til. Bogens omfangsmæssigt næsten fornærmende begrænsede omfang synes at understøtte fornemmelsen af, at der her er tale om tekster eller ofte blot enkeltlinjer skrevet i mellemrummet mellem faktiske idéer.

Som Olesen selv rammende skriver: "Hvad kan jeg se frem til / Nætter med rødvin og nødrim". En sørgeligt rammende karakteristik af et bundt tekster og fragmenter, der mestendels burde have haft lov til at forblive idéer i en låst skrivebordsskuffe. Heller ikke Svend-Svends illustrationer er specielt opløftende og gør i realiteten hverken fra eller til for denne udgivelse. De tilføjer blot lidt tiltrængt omfang.

Med andre ord kan man roligt lade disse bøger ligge i den lokale boghandel og i stedet købe musikken.

"Jack Kerouac I Jylland", Adressens Forlag, 80 s., kr. 125,-
"Jeg Vil Være Hvor Jeg Ikke Er", Adressens Forlag, 48 s., kr. 100,-