x

James Blake – Moderne minimalisme

James Blake – Moderne minimalisme

Den 22-årige englænder James Blake har styr på virkemidlerne. Han brød igennem som dubstep-producer med en ep-række og samarbejdede med duoen Mount Kimbie. Men han er samtidig klassisk uddannet pianist, har studeret komposition på London-universitetet Goldsmiths og har sit eget label Atlas Records, som er kommet under major labelet Universals kommercielle vinger. Det har dog ikke lagt synderligt kunstnerisk pres på Blake, der nu er mindre kluborienteret end nogensinde før. Hans CMYK og Klavierwerke er skæve, klubvenlige samplebaserede ep'er, men på hans selvbetitlede debutalbum udtrykker han sig som en minimalistisk komponist med kirkemusikalsk soulvokal, popnumre og subtile buldrende basmønstre i bunden.

– Ofte starter jeg bare med en tekst og en melodi, som jeg optager a cappella. Uden computer, uden klaver, forklarer James Blake i interviewet med GAFFA.

– Mine tekster er digte og ikke historier. Jeg skriver noter og tanker, når jeg sidder i toget og ikke er i nærheden af en computer eller et klaver. Jeg prøver at opsummere mine tanker i en haiku-lignende struktur. Det er blevet min skrivestil. Ofte er det ikke direkte forståeligt. For mig er det logisk, at man ikke skal forstå det hele, siger solisten.

– Først bagefter begynder jeg at producere og sample det. Det var almindeligt i klubmusikken, som jeg startede med at lave, at klippe vokalerne sammen. Pitche dem, sætte andre effekter på og skabe ny lyrik. Den måde at arbejde med samples kan være effektfuld i klubmusikken, men så begyndte jeg at eksperimentere med min egen stemme, og det blev skridtet til at lave mere konventionel vokalmusik.

Den danske forbindelse

Førstesinglen er et cover af Feist-nummeret Limit To Your Love, og musikvideoen til den er såmænd lavet af danske Martin de Thurah i en lejlighed på Vesterbro i København i løbet af fem dage.

– Det var min første gang i Danmark. Det var meget forfriskende. Det er et af de få steder, jeg sætter pris på at besøge. Både Danmark og Norge, der er en bestemt idyllisk følelse dér, specielt om vinteren, forklarer James Blake, der opdagede den danske instruktør gennem hans Ikea-reklamer og Fever Ray-video til den stemningsfulde When I Grow Up.

– Martin de Thurah er en helt utrolig fyr, som er enormt ærlig og forstod, hvor jeg gerne ville hen med musikken på trods af, at jeg ikke har mødt ham før. Han har al kreditten for videoen, og jeg var med på hans idéer med det samme.

Limit To Your Love er i den mest poppede ende af spektret på Blakes debut.

– Jeg ville lave et kompromisløst album. Og det føler jeg, jeg har gjort. Mit mål var at finde min egen identitet, forklarer James Blake.

– Jeg har dj'et i godt et år. Den følelse, du får ud af at spille musik for en masse mennesker i mørket, er ret fantastisk. Jeg er inspireret af lyden af dubstep som Digital Mystikz eller Mount Kimbie. Men på samme tid af sangere som Stevie Wonder, Joni Mitchell og Sam Cooke.

Hvordan har din baggrund som klassisk pianist og kompositionsstudierne påvirket dig?

– Musikken udviklede jeg uden for universitetet. Det er først senere, jeg er begyndt at sætte pris på og bruge det, jeg lærte. Du får en anden forståelse for harmoni og melodi. For eksempel kan jeg mærke, at Bachs koraler har påvirket mig ret meget.

James Blakes minimalistiske stil og a cappella-tilgang får undertiden klang af gospel eller solosangere som Arthur Russell og Antony Hegarty.

– Jeg er glad for, du nævner Antony Hegarty, for han har helt sikkert inspireret mig. Eller rettere, så er jeg først begyndt at lytte til det for nyligt, men hans udtryk er ekstremt smukt. Jeg ville elske at dele scene med ham engang.

Hvordan vil du genskabe musikken med så mange samples live?

– Planen er at spille det hele. Jeg arbejder med en trommeslager og en guitarist, og der bliver ingen afvikling fra laptop. Vi kan løse det hele med loops og anden hardware. Vi vil være musikere og ikke dj's, forklarer James Blake, der også antyder danske koncerter i 2011.

James Blake udkommer 7. februar.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA