x

Jakob Printzlau: Sømandsliv i den kreative branche

 Jakob Printzlau: Sømandsliv i den kreative branche

For nogen er vejen gennem et kompetencegivende uddannelsessystem en lang lige vej, et maraton, en labyrint eller en daseferie. For den karismatiske fynbo, art director, freelancer og forsanger i The Fashion, Jacob Printzlau, har vejen været fyldt med bump, sporskift og søforklaringer. Men han er vendt tilbage til det, han bedst kunne lide. De gamle fritidsinteresser blevet til hans levevej, blandt andet fordi han har haft et enormt drive til at ville mere end at sidde ved et skrivebord.

– Essensen af min måde at tænke på er en modreaktion til alle de der ting, jeg ikke vil, forklarer han under skråvinduerne fra sit hjemmekontor i København Nordvest. Dér står hans iMac, Star Wars-figurerne og vinylsamlingen side om side med designlitteratur, skitser og tidligere værker.

– Jeg tog to uddannelser, så jeg kunne trække tiden ud, spille musik og håbede på, der ville falde et eller andet ned i skødet på mig. Jeg holdt mig bevidst i et SU- eller lærlingesystem, hvor der var lave krav i forhold til at være ansat på fuldtid i et bureau. Så gik jeg hjem, satte mig ned og lavede ting, som jeg syntes og altid havde syntes var megasjove, fortsætter Jakob Printzlau.

– Når jeg kommer ud og giver foredrag, så er det meget givende at kunne se de mennesker, der lige som jeg bare var vildt apatiske over for alt, hvad der var corporate, og som tvivlede på ethvert håb om at få et drømmejob med en kort videregående uddannelse. Kan man overhovedet få et job, som ikke går ud på at sidde på et eller andet røvsygt bureau og opdatere et forsikringsselskabs hjemmeside?, spørger han.

Sprælske freelanceidéer

Jakob Prinzlaus karriere startede med et par pladecovere i 1997-98 for lokale bands i Svendborg, fordi han havde en forbindelse til og en forkærlighed for skaterkulturen, tegneserier, heavy metal og punkrock. Det var før, bands selv havde software til at lave covere.
Siden har han været lidt på forkant med teknologien, da han gik på den første årgang af den toårige multimedieuddannelse på Københavns Erhvervsakademi og siden kom i lære som grafiker på et bureau nord for København.

Han balancerede sine musikerdrømme og brede interesse for det visuelle sprog, men med fynsk besindighed regnede han selvfølgelig hverken med at blive til noget inden for det ene eller det andet.

– Det starter altid med, at man har nogle venner, der spiller i et band, som man laver nogle ting for. For mit vedkommende var det albumcovere og bandmerchandise. Jeg fik en uddannelse og begyndte at arbejde i reklamebureauer og lære hele den der forretningsmæssige side af at være grafiker, men samtidig havde jeg Plastic Kid (Printzlaus kunstner- og firmanavn, red.) som et outlet for al den kreativitet, som man ikke kan komme ud med, når man skal tjene penge. Så skal det hele være lidt mere konservativt. Når man arbejder corporate, så tænker man hele tiden, at man skal skrue ned for sine idéer, fortæller Printzlau.

Kort tid senere stoppede han i fast arbejde og satsede på sin freelancekarriere.

– Jeg havde jo min løn, så jeg lavede alle de der lidt mere sprælske fritidsting for sjov. Det er enormt privilegeret at sidde i et job, hvor man kan omsætte sine idéer til penge. Jeg nåede til det punkt, hvor man har så stort et bagkatalog, at folk begynder at komme til dig med ting, du faktisk kan leve af, fortsætter han.

Temporale sammentræf

Lige som Jakob Printzlau besluttede sig for at tage springet som freelancer, begyndte det også for alvor at rulle for det punkinspirerede rockorkester The Fashion, som med deres andet album The Fashion fra 2007 rykkede både det danske marked og internationalt med en pladekontrakt med Epic Records, en amerikansk underafdeling af Sony Music.

– Længe var strategien med The Fashion bare at spille så mange job som muligt for at få et gennembrud, så vi buldrede rundt i små vans og spillede for en skål suppe og et sted at sove. Da vi bliver signet på Sony i 2002, så kommer du væk fra den der ting med at lege punkrockband og skyde med spredehagl. Der kommer strategi bagved, fortæller forsangeren.

I 2007 begyndte bandet at orientere sig internationalt og fik faktisk tilbudt en pladekontrakt af Epitaph Records, som er grundlagt af Brett Gurewitz fra Bad Religion. Et selskab, som Printzlau i mellemtiden havde lavet nogle grafiske opgaver for. Bagefter fik The Fashion tilbudt en endnu større aftale med Epic Records, der sikrede det danske band økonomisk toursupport til at rejse fra Danmark på tre amerikanske turnéer i 2008.

– Der sker et eller andet, når du går fra at være et weekendband til et tourband, at du giver afkald på sikkerhed. Du ved ikke, hvad der sker i morgen, om en uge, og vi blev nødt til at stoppe med at arbejde og gå all in på karrieren for at få det til at ske. Vi havde spillet for ingenting og prøvet så længe, men det er først, når du går all in, at du får succes med det, fortæller han.

2007 og 2008 var en strøm af gode nyheder, hver gang telefonen ringede i The Fashions hovedkvarter. På dette tidspunkt var Jakob Printzlau far til en søn, og da bandets internationale karriere begyndte at rulle, ventede barn nummer to.

– Jeg kom hjem mellem to turnéer og stod på barselsstuen dér. Jeg var hjemme i 14 dage, men havde udsigt til en tre måneder lang turné med USA, Roskilde og engelske festivaler. Det var tre lange måneder, der blev revet ud af kalenderen med kæreste og mit nyfødte barn.

Men du tog alligevel af sted?

– Min kæreste sagde bare til mig: Nu kører toget, det er det her, du har arbejdet med i 10 år, så selvfølgelig skal du gøre det, forklarer Printzlau.

En sømand vender hjem
– Du lærer at anskue dig selv som en sømand. Der går ikke lang tid, før du finder ud af, at du omstiller dig til et liv, hvor du tager ud, laver dit arbejde og lever enormt intenst, inden du mørbanket vender tilbage til din familie. Det tror jeg, alle børn af sømænd ville anerkende, forklarer han.
Selvom der kom massiv respons på The Fashion internationalt, så ramte finanskrisen i 2009 også musikbranchen, og specielt i USA blev det svært for bands, der tidligere havde været aktive turnébands. Det blev for risikabelt for pladeselskaberne at flyve et band til USA med en van, hotelophold og økonomisk support. Krisen ramte hele bandet, der havde droppet deres civile jobs, men pausen kom også belejligt for et band, der havde turneret intensivt så længe.
–    Jeg kunne mærke, jeg havde svært ved at tilpasse mig intensiteten på landevejen og det at sidde stille til mandagsmøder i et fast job, når jeg kom hjem. Det er et rakkerliv at være musiker, men man lærer at sno sig og at omstille sig. Du lærer at håndtere, at man ikke ved, hvad der sker i morgen. Plastic Kid er sådan en ting, jeg kan tænde for hurtigt, når jeg kommer hjem. Vi var i så stor berøring med branchen, at det voksede til et kæmpestort levende netværk. Derfor er et en god synergi mellem freelancearbejde og at være turnerende musiker, konkluderer Jakob Printzlau.
The Fashion har holdt pause siden sommeren 2009, men er igen i gang med at arbejde på et album, der forventes at udkomme i løbet af i år. Livet på musikbranchens syv verdenshave kalder.

"Når jeg kommer ud og giver foredrag, så er det meget givende at kunne se de mennesker, der lige som jeg bare var vildt apatiske over for alt, hvad der var corporate, og som tvivlede på ethvert håb om at få et drømmejob med en kort videregående uddannelse."


Jakob Printzlau alias Plastic Kid
Musikvideoinstruktør for Kashmir (blandt andet Still Boy, der modtog GAFFA-Prisen 2010 som Årets Danske Musikvideo), Turboweekend og Volbeat med flere
Designer skateboards, merchandise samt pladecovere for blandt andre Outlandish, Lack, Hannah Schneider, Bring Me The Horizon med flere
Forsanger i The Fashion
35 år, far til to drenge
Find portfolio på plastickid.dk

UDDANNELSE
Multimediedesigner (toårig uddannelse)
Udlært grafiker i mesterlære (3,5-årig uddannelse)
Holder nu selv foredrag om sit arbejde på bureauer og uddannelsesinstitutioner

THE FASHION
Indierock/punkgruppe fra København
Dannet i 2002
To studiealbum Kiss Kiss Rock Rock Combo (2003) og The Fashion (2007) på Sony i Danmark
International pladekontrakt med Epic Records (ejet af Sony) i januar 2008
Et af de nyere danske bands, som har givet flest udenlandske koncerter heriblandt 150 koncerter i USA og Europa i 2008
Udgiver sit tredje album i 2011 efter halvandet års pause i bandet

DRENGERØV OG FAR
Jakob Printzlau dyrker virkemidlerne, som prægede ham i metal- og punkmiljøerne: mørket, pessimismen og fandenivoldskheden.

– Jeg elsker den der æstetik med døden og det underbevidste, men det er lidt nemmere at flirte med døden, når man er ung. Der sker selvfølgelig nogle ting, når man bliver far, fortæller Jakob Printzlau, der også erkender, at han ikke er den typiske 35-årige.

– Jeg kan da godt se, at jeg ikke ligner de andre forældre, når jeg henter min dreng i børnehaven. Jeg synes ikke, det er mere smart eller har mere værdi at være musikvideoinstruktør eller rocksanger, end det er at have et rigtigt arbejde. Det bliver ret tydeligt, når man er forælder og ligner en drengerøv. Nogle gange ville jeg da også ønske, at jeg boede på landet og gik til badminton om tirsdagen i stedet for at skulle være fremme i skoene både musikalsk og grafisk, men på den anden side kan jeg ikke undvære det.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA